Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner bare 2 av hardiskene! hjelp!

Anbefalte innlegg

jeg har 2 hardisker som kobles med den tjukke ledningen, og 1 SATA som kobles med en tynn ledning. Når jeg skrur på dataen står til at SATA harddisken er invalid og at jeg skal trykke på CTRL+s eller F4 for Raid Utility.

Noen som vet hvorfor jeg finner bare de 2 hardiskene? og ikke SATA Harddisken?

Alt er kobla riktig! 100% sikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med enkelte harddisk kontrollere som støtter raid, så må du gå inn i menyen på "raid utility" og definere at disken skal stå i JBOD, altså ikke raid. Mulig det heter noe annet i menyen.

Har du flere sata-kontakter på hovedkortet kan du forsøke å bytte bare for å se hva som skjer. Ellers så sjekker du sata kabelen for evt. skade. Forsøk uansett med en annen sata kabel for å luke ut problemet med kabelfeil.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det du sa med JBOD. når jeg starter pcen så står det ikke at den er invalid, men det kommer opp navnet på harddisken og kapasiteten.

Men jeg finner den fortsatt ikke på "min datamaskin"

9029687[/snapback]

Du må formaterer den til NTFS. Hvis du søker på google finner du sikkert noen guider.

Lenke til kommentar

9029687[/snapback]

Du må formaterer den til NTFS. Hvis du søker på google finner du sikkert noen guider.

9029789[/snapback]

Word. sett i xp opprett partisjon og formater med NTFS da finner du den på min datamaskin ;)

Lenke til kommentar
det hjelper ikke om jeg skriver diskmgmt.msc i kjør, for pcen finner ikke harddisken!

9033402[/snapback]

Det er jo bare tull, for du fikk jo starta opp windows, gjorde du ikke?

Da har du visst et annet problem som kan løses ved å formattere og installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
jeg har nettopp fått ny pc, og da formaterte jeg hele pcen og installerte windows på nytt.. men finner ikke SATA disken

9034332[/snapback]

Ok. Da må du installere driverne til sata-kontrolleren, det er sikkert det som mangler. Driveren pleier å følge med CD-en som fulgte hovedkortet.
Lenke til kommentar
har lastet alle drivere til hovedkortet mitt, men finner den fortsatt ikke.

9039525[/snapback]

Helt sikker? Du har sjekka at du ikke har noen gule uttropstegn i enhetsbehandling?

Det var rart det der. Er nesten helt sikker på at det er noe helt banalt som ikke er blitt gjort, men aner ikke hva det skal være.

Ta skjermkopi av diskbehandling og vis det på forumet. Kanskje vi da kan se hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Der har du screenshot. Som du ser så er det en del partisjoner der, men de er bare fra 2 IDE harddiskene jeg har. Den jeg ikke får fram er SATA disken min. Jeg har ikke prøvd det med kabelen ennå, men hvis du ser en annen ting som kan være feil så si ifra. Skal teste det med kabelen idag

post-133972-1184074791_thumb.jpg

Lenke til kommentar

OK. Da kan vi fastslå følgende:

- Windows "vet ikke" at disken er der.

Det kan komme av at det er feil driver eller driveren er korrupt.

For du sier jo selv at disken vises i menyen (før windows starter) til kontrolerkortet. Men du har kanskje glemt å gjort noe her.

Lenke til kommentar

hmm.. det jeg lurer på da. hva jeg har glemt. for jeg har installert driverne og det gikk helt fint. når jeg skrur på dataen så står det navnet på harddisken som jeg ikke finner så står det kapasiteten. Så står det press F4 for Raid Utility

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...