Gå til innhold

Test: Apple iPhone

Anbefalte innlegg

Dette er en flott telefon. Brukergrensesnittet er noe av det beste jeg har sett på lenge i en periode der alle telefoner er like og er basert på samme konsept opp og ned i mente. Jeg har en UMPC og er veldig fortrolig med touch skjerm og syntes det er flott dette er tatt med videre inn i iPhone.

Men for at jeg skal kjøpe mangler den en del ting:

- MMS (ja jeg liker å ta bilder av min datter og sende til familie etc)

- SMS ala numeriske taster med ordbok - onscreen qwerty bli for puslete

- WMA støtte - jeg har hele samlingen min i WMA format i dag så det er utelukket at jeg gidder å encode alt i MP3 som er et dårligere format

- WMV/DIVX støtte - de to mest brukte videoformatene forruten MPG2

Så det blir nok ikke aktuelt å kjøpe denne for jeg vet at Apple ikke gidder å dille med lisens på noe Microsoft decoder... det er synd for jeg liker telefonen ellers svært godt.

Den vil klart ha en del barnesykdommer (slik som wifi problemene) - men jeg regner med disse er borte om en stund. Det er også godt mulig at herr Jobs legger inn MMS støtte for det europeiske markedet da det er mer utbredt her enn i USA.

Eller et utrolig lekkert brukergrensesnitt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin test. Syns iPhone virker ganske bra.

Har følelsen her at mange hadde sakt den hadde vært drit bra hvis f.eks. Samsung eller Nokia hadde laget en slik en.

Hvor ofte er det folk bruker mms her egentlig ?

9038826[/snapback]

Tja, ville en av de nevnte leverandørene laget iphone, så ville de nok inkludert mms, 3g og en en del annen telefonteknologi.

Hadde de levert iphone som den er i dag så ville amob sikkert gitt den 3-4 i karakter.

9039617[/snapback]

Du glemte å nevne at hvis f.eks. Nokia hadde laget den, så hadde den hatt series 60, vært tre centimeter tykk og treig. Men hadde den hatt alt? Ja. Hadde man fått samme brukeropplevelse? Nei.

- WMA støtte - jeg har hele samlingen min i WMA format i dag så det er utelukket at jeg gidder å encode alt i MP3 som er et dårligere format

Hva? WMA er ikke formatet du vil ha musikksamlingen din i. Ja, i lavere bitrates gir WMA bedre lyd enn MP3, som resulterer mindre musikkfiler. Men ønsker du litt kvalitet på musikken din, så rekker ikke WMA. Da blir komprimeringen av WMA for kraftig i forhold til MP3, som resulterer i at MP3 gir bedre lyd ved høyere bitrates.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Dette er den amerikanske versjonen! Hva amerikanere vil ha av en mobiltelefon er helt annerledes enn hva vi vil. 3g og MMS for eksempel er ikke viktig for amerikanske brukere. skal en amerikansk iPhone anmeldes så kan man ikke legge inn i beregningen hva vi i Norge vil ha. Da iphone vil være annerledes når den kommer til Norge og mest sannsynlig inneholde disse funksjoner!

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Lærer folk seg å bruke e-post på mobilen er vel MMS ganske kjapt unødvendig? Og hvem passer vel bedre eller har bedre mulighet til å lære brukerne det enn Apple..

I USA er vel e-post på mobil langt mer utbredt fra før enn her, eller?

Lenke til kommentar
Lærer folk seg å bruke e-post på mobilen er vel MMS ganske kjapt unødvendig? Og hvem passer vel bedre eller har bedre mulighet til å lære brukerne det enn Apple..

I USA er vel e-post på mobil langt mer utbredt fra før enn her, eller?

9048673[/snapback]

Her er jeg faktisk uenig. MMS var ikke ment som en mail erstatning, men en måte å sende multimedia meldinger. MMS har støtte for flere bilder, animasjoner, musikk, lydeffekter og tekst. En slags mini storybook. Noen bruker jo MMS til noe mer enn å sende et bilde og siden standarden er veletablert så skjønner jeg ikke helt hvorfor de ikke gidder å støtte den.

Ja takk, gi oss gjerne mail i TILLEGG til SMS og MMS!

Lenke til kommentar
Ikke ment som noe erstattning nei, men mail kan lett erstatte mms.

Alt det du nevner der kan man jo med mail, bare at da kan man sende bilder med høyere oppløsning, lengre sanger ++, og det er jo gratis om man er ved wifi-dekning.

9049759[/snapback]

Det er likevel ikke til å fornekte at MMS er enklere å bruke enn e-post på mobilen? For folk som ikke er så teknologisk "avansert" så er det jo bare SMS som man kan putte bilder i. Og jeg tviler på at de fleste er på steder med WiFi-dekning hele tiden og hvis de er i nærheten av wifi, så er de sikkert foran en pc.

Lenke til kommentar

MMS enklere å bruke enn e-post? Jeg ser ikke helt hva som er enklere med å skrive en MMS enn å skrive en e-post. Og det abonnementet som følger med iPhone har ubegrenset gratis dataoverføring via edge.

Lenke til kommentar
MMS enklere å bruke enn e-post? Jeg ser ikke helt hva som er enklere med å skrive en MMS enn å skrive en e-post. Og det abonnementet som følger med iPhone har ubegrenset gratis dataoverføring via edge.

9050599[/snapback]

Det kommer selvfølgelig annpå hvilken telefon man har. Men for den gjengse mobilbruker vil det nok være enklere med MMS. Og jeg snakket også om MMS vs e-post generelt og ikke om iPhone. Sende store e-post over EDGE er jo også fullstendig ubrukelig. Men ja, jeg vil påstå at det er enklere med MMS enn fullverdig e-post, push-mail er noe annet, men der mister man jo flere av fordelene med e-post.

Lenke til kommentar
Men Steve Jobs :(

9050966[/snapback]

Så du vil ikkje ha telefonen pga. Steve Jobs? Forstår ikkje denne trangen til å hate karen. Er det in å hate alle som ikkje er like skjelven i stemma og usikker som mr.Gates?

Er sjølv ganske så kritisk til framgangsmåten ved salg av iPhone (blant anna at Apple krever deler av profitten av datatrafikkbruken til teleselskapet) - der har dei gjort ein feil. Iallfall viss dei vil rekke ut til det europeiske markedet, der sånt er ganske så lite ortodokst (litt ala Telenor<->NIX-saken). Dette må dei endre på.

Lenke til kommentar

angående mms og epost så vil jeg påstå begge deler er like vanskelig å bruke via en mobil. jeg har enda til gode å se en mobil (ikke smartphone og tilsvarende som jeg desverre har til hode å virkelig for prøvd) hvor det å gjøre layout av mms er en enkel oppgave.

sms fungerer fordi det er rett fram, begynn å skriv, velg hvem det skal til, send.

mms er mye mer vidløftig siden en skal velge hva bilde en skal sende, sette inn tekst, animasjoner, musikk osv osv osv. det blir egentlig for mye. det meste jeg ender opp med å bruke det til er å velge ett bilde, velge send, kanskje legge inn en tekst i mms grensesnittet, så velge send og hvem det skal til.

forresten, jeg kom på at jeg har sett muligheten for å legge inn en epostaddresse som mottaker når jeg skriver mms. så om ikke mms er tenkt på som en poor mans mail så vet jeg ikke hva det er tenkt som. og har ikke blandt annet telenor muligheten til å gjøre om mobilnummer til epostaddresser? noe sånt som [email protected] eller i den dur?

en morsom ting, jeg har sett at iphone kan sortere sms som en samtale. banner på jeg har brukt samme funksjon på en SE T610, og vet at nokia lanserte løsningen i sin tid. eneste forskjellen kan vel være at på iphone er den default, ikke en egen funksjon som bare tar unna nye meldinger...

Lenke til kommentar
angående mms og epost så vil jeg påstå begge deler er like vanskelig å bruke via en mobil. jeg har enda til gode å se en mobil (ikke smartphone og tilsvarende som jeg desverre har til hode å virkelig for prøvd) hvor det å gjøre layout av mms er en enkel oppgave.

sms fungerer fordi det er rett fram, begynn å skriv, velg hvem det skal til, send.

mms er mye mer vidløftig siden en skal velge hva bilde en skal sende, sette inn tekst, animasjoner, musikk osv osv osv. det blir egentlig for mye. det meste jeg ender opp med å bruke det til er å velge ett bilde, velge send, kanskje legge inn en tekst i mms grensesnittet, så velge send og hvem det skal til.

forresten, jeg kom på at jeg har sett muligheten for å legge inn en epostaddresse som mottaker når jeg skriver mms. så om ikke mms er tenkt på som en poor mans mail så vet jeg ikke hva det er tenkt som. og har ikke blandt annet telenor muligheten til å gjøre om mobilnummer til epostaddresser? noe sånt som [email protected] eller i den dur?

en morsom ting, jeg har sett at iphone kan sortere sms som en samtale. banner på jeg har brukt samme funksjon på en SE T610, og vet at nokia lanserte løsningen i sin tid. eneste forskjellen kan vel være at på iphone er den default, ikke en egen funksjon som bare tar unna nye meldinger...

9052525[/snapback]

Eg vil no sei at brukergrensesnittet for MMS på SonyEricsson, det er berre det eg har erfaring med, er bra og lettfattelig. Det jo vere litt meir enn SMS, naturleg nok. Og når du fyrst er inne på det, so kan det vere like enkelt å sende e-post som MMS. Dette kjem jo annpå kor bra grensesnittet er.

Og MMS kan sendast som e-post ja. Ganske kjekk funksjon i grunn :)

Endret av rec0n
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...