Gå til innhold

Nytt minne passer ikke i bærbar

Anbefalte innlegg

Har en nokså gammel Fujitsu Siemens Amilo K7600 som trenger RAM oppgradering. Den har 2 slots og har kun 1x SODIMM 256MB DDR PC2100 266MHz i nå og jeg tenkte å slenge inn ihvertfall 512MB, kanskje 2x 512MB.

Så har jeg en nyere bærbar som bruker 2x SODIMM 512MB DDR PC3200 400MHz og tenkte jeg skulle teste den i den gamle. Brikkene er like store men "mellomrommet" sitter forskjellig på (er snakk om 0.5 mm!) så jeg fikk ikke dyttett brikkene på plass i den gamle. Kun den ene siden gikk inn (den uten "mellomrommet").

Er brikkene virkelig forskjellige fra PC2100 til PC3200? Eller er det minnesporene på den gamle som er sære?

Hvis jeg kjøper 512MB PC2100 til den gamle så skal vel disse passe?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis mellomrommet sitter på forskjellig sted er det etter all sannsynlighet fordi den ene brikken er DDR og den andre DDR2 (plasseringen av "mellomrommet" er den fysiske forskjellen på DDR og DDR2-brikker, se artikkel om SO-DIMM rambrikker på wikipedia og legg merke til bilde av DDR-brikke (øverst) og DDR2-brikke (nederst))

9032143[/snapback]

Takk for svar.

Begge er DDR. Står DDR på begge brikkene og Lavalys Everest sier at begge kjører DDR (den ene PC2100 og den andre PC3200 som begge er DDR).

Men jeg bestiller nye DDR PC2100 brikker til den gamle og så får jeg håpe at det ikke er minnesporene som er sære på Fujitsu Siemens sine Amilo pc'er :)

Lenke til kommentar
du setter dem inn rett? i 45 graders vinkel og så presser dem ned?

Er begge ddr skal det være null problem

9032473[/snapback]

Ja jeg har prøvd alle mulige måter og den ene siden vil bare ikke inn (mangler EKSTREMT lite på at den skal passe!). Prøvde begge sporene også. Den gamle brikken gikk rett på plass og 512MB'en gikk fint tilbake i den andre bærbare også.

Lenke til kommentar
Står DDR på begge brikkene og Lavalys Everest sier at begge kjører DDR (den ene PC2100 og den andre PC3200 som begge er DDR).

9032446[/snapback]

DDR2 kommer også i PC3200 hastighet og var ikke helt uvanlig på bærbare PCer for et år siden. Tallet PC3200 er ikke et bevis på at det er DDR. Ta gjerne et bilde av modulene og post her eller google brikkenumret (det som står på hver av brikkene på minnemodulen).

Ellers så må man av og til presse litt på for å få minnemodulene på plass i bærbare. Mulig det bare er det som skal til.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket nærmere og det er som dere sier: Minnet i den nye bærbare er DDR2 :S Var HELT sikker på at det var DDR fordi det var noe jeg satte som minus på den bærbare når jeg kjøpte den. Står tilogmed DDR på eska.

Så da bestiller jeg DDR til den gamle :)

Tusen takk for alle svar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...