Gå til innhold

Klarer ikke 70kg i benkpress!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mennesker har en naturlig tendens til å sammenligne andre med seg selv, spesielt når man skal anslå sannsynligheten for noe. Det blir helt feil - fordi vi har forskjellige forutsetninger til å lykkes.

9098520[/snapback]

Dagens klokeste ord!

Lenke til kommentar

Sammenlikner ikke nødvendigvis med meg selv heller. De som trente mest seriøst styrke i 10. klasse makset 80, den aller sterkeste kanskje 85.

Personlig løftet jeg 65-70 uten at jeg hadde trent, men jeg var ganske overvektig, så det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du tok ikke 70kg i 7. klasse. Punktum finale.

9086769[/snapback]

kjenner en som klarte det samme, på samme alder... han klarer mer nå...

der du bor er vel ikke unger vant med å bevege seg.....?

9086818[/snapback]

Er det bare meg som ser problemet med at en 7. klassing, 11-12 år, tar 70 kg i benken? Betviler ikke at han gjorde det, kan helt klart gjøres med en del trening. Det jeg lurer på er hvor sunt det er? NIF har en regel om at trening med frivekter ikke skal skje før fyllte 15 år. Og mellom 15-18 kreves det tillatelse av foreldre. Selv om en del kanskje tror det er dette IKKE for å virke som noen kjipe jævler. For det første hemmer styrketrening i ung alder veksten, ideelt skal en ikke trene tung styrke før en er ferdig utvokst. Når en er ung er ikke beina ferdig utviklet, og endene (vekstsonene) er dermed ikke helt harde. Stor belastning på disse, som under hard styrketrening, kan skape skjevheter og kompikasjoner da en blir eldre.

Nå sier jeg ikke at en ikke skal trene og være aktiv da en er ung også, det er helt klart drit viktig. Det er derimot ikke nødvendig å trene hard styrketrening med vekter da en er så liten. Barn skal være ute og leke, løpe, hoppe og ha det gøy. Det er måten en unge skal trene (ja, når du er 10-11 år er du en unge), ikke ved å trene med vekter og benke 70kg.

Måtte bare få ut litt frustrasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...