Danny Boy Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg fikk altså vite i dag at jeg kom inn på Medier og Kommunikasjon skolen Og dette betyr selvølgelig en ny PC til bruk på skolen. Har hørt at Mac er anbefalt, siden jeg skal holde på med diverse redigeringsapplikasjoner. Men vil gjerne høre deres mening. Har dere noen erfaringer fra Medier og Kommunikasjon, om dere har gått/går der? Er MAc et klokere valg enn vanlig PC? Vet det kan bli mye krangling mellom PC vs Mac, men denne bærbaren skal genrelt brukes mest til skolen. Og på Medier og Kommunikasjon regner jeg med at vi kommer til å kjøre noen tunge programmer. Bærbaren trenger ikke å være noe spillaktig, for det kan jeg gjøre hjemme på stasjonæren Og ang. størrelse av skjerm. Hvor mange tommer anbefaler dere å jobbe i? 13" høres litt for lite ut for min del... 15" er vel bra, og 17" er herlig. Tenker da på videoredigering e.l.. Takk Lenke til kommentar
branick Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg har hatt en eks-dame som har gått der i to år nå, og etter hva hun sier er det tyngste programmet de har kjørt pinnacle10. det krever jo en del ved videoredigerng, men ved vanlig bruk kommer du unna med veldig enkle systemkrav. Nå skal jeg ikke si at det hun har fortalt meg er "bankers" da jeg ikke stoler nok på henne til det, men det krever ikke all verden Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Skjønner, hehe. Valget mitt står jo da mellom å kjøpe en ny kraftigere PC eller Mac, eller bare beholde den bærbaren jeg har nå. Den jeg allerede har nå er fra Dell, med Intel Pentium M 1.60 GHz, pluss 768 MB RAM (797 MHz) og ca. 60 GB. Får vente på flere svar Lenke til kommentar
URGE84 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Du kan forsåvidt komme deg unna med det meste. Men mer kraft vil gjøre at operasjonene og sånt går raskere og for min del så hater jeg å vente ^^ Familien hører som regel aldri på meg når de kjøper/oppgraderer pc, de angrer like mye på å ha brukt for lite penger hver gang ^^ Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Forstår. Er forholdsvis tålmodig, men har ikke noe imot kraftigere hardware, og dette er jo en god anledning til å prute med mamma om en ny bærbar Blir nok en Mac på meg, siden det er på tide at Mac OS X blir testet ut. Kan også ha Windows XP på den òg med det samme. Skammer meg selv for å ikke ha testet ut Linux (Ubuntu, Kubuntu) enda, har bare ikke orket Men det kommer seg. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Edit. Ja. Prøv en mac Endret 8. juli 2007 av Andreasfe Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg fikk altså vite i dag at jeg kom inn på Medier og Kommunikasjon skolen Og dette betyr selvølgelig en ny PC til bruk på skolen. Har hørt at Mac er anbefalt, siden jeg skal holde på med diverse redigeringsapplikasjoner. Men vil gjerne høre deres mening. Har dere noen erfaringer fra Medier og Kommunikasjon, om dere har gått/går der? Er MAc et klokere valg enn vanlig PC? Vet det kan bli mye krangling mellom PC vs Mac, men denne bærbaren skal genrelt brukes mest til skolen. Og på Medier og Kommunikasjon regner jeg med at vi kommer til å kjøre noen tunge programmer. Bærbaren trenger ikke å være noe spillaktig, for det kan jeg gjøre hjemme på stasjonæren Og ang. størrelse av skjerm. Hvor mange tommer anbefaler dere å jobbe i? 13" høres litt for lite ut for min del... 15" er vel bra, og 17" er herlig. Tenker da på videoredigering e.l.. Takk 9026996[/snapback] Vent til du har begynt på skolen og funnet ut av hva slags programvare du skal bruke. Når det gjelder videoredigering er FinalCut blitt en standard i kreative bransje, det er bare tilgjengelig til mac. Macbook Pro har akkurat blitt oppgradert og er et godt kjøp men ganske dyrt. Å sette opp en mac med dual boot, dvs OSX og XP/Vista skal vistnok være ganske enkelt Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Vent til du har begynt på skolen og funnet ut av hva slags programvare du skal bruke. Når det gjelder videoredigering er FinalCut blitt en standard i kreative bransje, det er bare tilgjengelig til mac. Macbook Pro har akkurat blitt oppgradert og er et godt kjøp men ganske dyrt. Å sette opp en mac med dual boot, dvs OSX og XP/Vista skal vistnok være ganske enkelt 9031150[/snapback] Gjorde som du sa, og var på Medier og Kommunikasjon for første gang i dag (skolestart). I klasserommet var det fullt av masse Mac'er! Så jeg skal definitivt kjøpe en MacBook nå. Er bare usikker på om det blir MacBook Pro eller vanlig Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Mac er for de nye media freaksa.. Bruke windows og litt linux.. De som bruker mac er bare for show off.. Alle prøver å vøre litt "nerd" når man begynner på media.. Begynner 3 året media nå Mye norsk :S Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hehe, kan jo alltids kjøre Windows eller Linux på Mac og da Men uansett, jeg har et problem her nå. Jeg skal bestille, men kontonummeret mitt er feil? Har "Postbankkort Ungdom" fra posten. Står Visa Electron på det også. Noen tips? EDIT: Hvordan fungerer Bankoverføring? Istedenfor å velge Visa/MasterCard, så kan jeg velge bankoverføring. Endret 20. august 2007 av Danny Boy Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det jeg mente var at du burde heller kjøpe en windows baser pc.. mye mer for penga.. Mac får man så lite bang for the buck synes jeg.. Du må være over atten for å drive med visa eller mastercard.. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Ah, takk for hjelpen Ja, er egentlig enig med deg der. For å nevne det, så kjøpte jeg faktisk en vanlig bærbar PC, nemlig denne. Man avbrøyt i dag, siden når jeg kom på Medier og Kommunikasjon, så viste det seg at de helst jobba i Mac. Var kun Mac-maskiner stablet bortover på hver eneste pult Men jobber du med Mac? Eller går det fint med Windows XP der? Siden det er 3. året på M&K for deg. Og noen som vet hvordan Bankoverføring fungerer når du bestiller? Endret 20. august 2007 av Danny Boy Lenke til kommentar
foorex Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hvor går du på skole? Jeg har en Macbook Pro med Final Cut Express HD 3,5. Utrolig herlig..... Hvilke programvare holder dere på med på MK linja? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hvor går du på skole? Jeg har en Macbook Pro med Final Cut Express HD 3,5. Utrolig herlig..... Hvilke programvare holder dere på med på MK linja? 9322313[/snapback] Jeg har nettopp begynt, så har ikke anelse hvilke programmer vi skal bruke. Men uansett, det var så mye styr å handle en MacBook hos Apple, så jeg kjøpte det heller på MPX i postoppkrav! Grunnen at det var så mye styr, var jo fordi jeg er under 18 år, så dermed har jeg bare Visa Electron fra Posten. Mamma har Visa, men hun har ikke sånn nettbank-konto på korter sitt, så dermed virket det ikke. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Ah, takk for hjelpen Ja, er egentlig enig med deg der. For å nevne det, så kjøpte jeg faktisk en vanlig bærbar PC, nemlig denne. Man avbrøyt i dag, siden når jeg kom på Medier og Kommunikasjon, så viste det seg at de helst jobba i Mac. Var kun Mac-maskiner stablet bortover på hver eneste pult Men jobber du med Mac? Eller går det fint med Windows XP der? Siden det er 3. året på M&K for deg. Og noen som vet hvordan Bankoverføring fungerer når du bestiller? 9321905[/snapback] Jeg brukte mest premier pro og og photoshop.. Men de fleste pcene på skolene var dårlig.. Ville heller brukt like mye penger på en windows maskin.. Kan du gjøre så mye mer uten tull og dall.. Pluss at du får hardware som er mye bedre.. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Um, får ikke alle VG1-elever gratis bærbar PC ved skolestart? Alle i Hordaland får i hvert fall det. Endret 20. august 2007 av loathsome Lenke til kommentar
foorex Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Nei, vi må betale en gang i året for å leie pc fra skolen vår. Da betaler vi første året 2300,- og 600,- andre, og tredje år. Også får vi den av skolen når vi slutter. Lenke til kommentar
nikkotai Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Noen som vet hva snittet er for å komme inn? Helst i Hamar området:) Lenke til kommentar
espen112 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 siste jeg hadde hørt er rundt 5 i snitt i hamar. Skal prøve å komme meg inn der Lenke til kommentar
nikkotai Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 siste jeg hadde hørt er rundt 5 i snitt i hamar. Skal prøve å komme meg inn der 5? :O for et par år siden lå snittet på 4,4. Trodde jeg hadde hørt at det var lettere å komme inn nå en før, men det er jo en linje på kongsvinger også som det visstnok er et lavere snitt.. håper jeg vertfall:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå