Gå til innhold

2.5" harddisk tilkobling

Anbefalte innlegg

Mårn!

Tenkte jeg skulle oppgradere en sliten bærbar jeg har hjemme med litt mere lagringsplass, og har gått til innkjøp av en Toshibahd på 40 GB.

Tenkte jeg skulle teste den gamle maskina med harddisken som satt i den nye Inspiron-maskina mi, og tim min forskrekkelse oppdaga jeg at harddiskene hadde forskjellige tilkoblings-sloter!

Toshiba'n som satt i Dell-maskina hadde "hann", mens harddisken jeg tok ut fra den gamle Nec-maskina hadde "hunn"-tilkobling..

Er ikke dette standarisert? Nec-maskina er ikke SÅ gammel (2 år kanskje)

Frykter bare at jeg ikke får brukt harddisken som komer i posten snart..

Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde det var standarisert, men ser jo ut fra det du sier at det ikke kan stemme. Kanskje du har en SerialATA-tilkobling i den nye maskina og ParalellATA i den gamle?

Sjekk spesifikasjonene hos produsenten. Ta evt bilde av de to tilkoblingene og vis oss her på forumet. Jeg ble litt nyskjerrig.

PS. Det finnes adaptere mellom vanlige ATA-kabler for stasjonære og ATA for bærbare PC'er, om du skulle ha behov for å koble de til en vanlig PC.

Lenke til kommentar
Mårn!

Tenkte jeg skulle oppgradere en sliten bærbar jeg har hjemme med litt mere lagringsplass, og har gått til innkjøp av en Toshibahd på 40 GB.

Tenkte jeg skulle teste den gamle maskina med harddisken som satt i den nye Inspiron-maskina mi, og tim min forskrekkelse oppdaga jeg at harddiskene hadde forskjellige tilkoblings-sloter!

Toshiba'n som satt i Dell-maskina hadde "hann", mens harddisken jeg tok ut fra den gamle Nec-maskina hadde "hunn"-tilkobling..

Er ikke dette standarisert? Nec-maskina er ikke SÅ gammel (2 år kanskje)

Frykter bare at jeg ikke får brukt harddisken som komer i posten snart..

Er det noe jeg kan gjøre?

God dag!

Det hadde vært litt interessant å høre hvilken NEC-maskin du har. Har selv en bærbar maskin som jeg har byttet harddisk på. Og jeg kjøpte selvfølgelig en standard harddisk for bærbar, Fujitsu MHR2040AT, på itbutikken.

På min NEC VERSA NOTE VXi, som er over 2 år, så skrur jeg bare ut en skrue og drar ut harddisken. Da jeg tok ut harddisken la jeg merke til at det satt et adapter på tilkoblings-sloten. Dette adapteret var en hunn-hunn tilkobling. Adapteret kan selvfølgelig tas av, men vær forsiktig ellers så kan noen av pinnene bøyes, eller i verste fall knekke.

Undertegnede lurer på om det er dette adapteret, som du ikke har tatt av, du henviser til når du sier at harddiskene har forskjellige tilkoblinger?

Vennlig hilsen

tommelomsk

Lenke til kommentar

God dag!

Det hadde vært litt interessant å høre hvilken NEC-maskin du har. Har selv en bærbar maskin som jeg har byttet harddisk på. Og jeg kjøpte selvfølgelig en standard harddisk for bærbar, Fujitsu MHR2040AT, på itbutikken.

På min NEC VERSA NOTE VXi, som er over 2 år, så skrur jeg bare ut en skrue og drar ut harddisken. Da jeg tok ut harddisken la jeg merke til at det satt et adapter på tilkoblings-sloten. Dette adapteret var en hunn-hunn tilkobling. Adapteret kan selvfølgelig tas av, men vær forsiktig ellers så kan noen av pinnene bøyes, eller i verste fall knekke.

Undertegnede lurer på om det er dette adapteret, som du ikke har tatt av, du henviser til når du sier at harddiskene har forskjellige tilkoblinger?

Vennlig hilsen

tommelomsk

Det er nok en sånn maskin jeg har, og du har faktisk helt rett! Det var bare et lite adapter som måtte av begge diskene. Puh.. Godt å vite :)

Ellers, hvordan takla biosen den nye disken da?

(edit: Oppdatert oppdatert innhold)

Lenke til kommentar

Det er nok en sånn maskin jeg har, og du har faktisk helt rett!  Det var bare et lite adapter som måtte av begge diskene. Puh.. Godt å vite  :)

Ellers, hvordan takla biosen den nye disken da?

(edit: Oppdatert oppdatert innhold)

Fint å høre at du fikk det til med harddisken. Det er faktisk litt kjekt med litt større lagringsplass.

Angående det med hvordan BIOS taklet den nye harddisken, så fikk jeg faktisk den siste utgaven av den tilsendt fra et firma som solgte NEC bærbare maskiner i Norge. Dette firmaet het Bull, men har nå skiftet navn til Steria. Link:

www.steria.no

Vet dessverre ikke om de svarer på slike spørsmål nå, men prøv.

Ellers så har man den offisielle siten for NEC i Europa:

NEC hvor du finner det meste når det gjelder drivere og annet.

Nesten alt er nok mer korrekt. Undertegnede kjører Windows 2000 Professional. Og på den offisielle siten ligger det en driver for modemet som maskinen min ikke ville legge inn. Den måtte jeg finne selv vha. google.

Vel, uansett, lykke til med maskinen og litt mer lagringsplass.

Vennlig hilsen

tommelomsk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...