Nordmal Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Det er vel subjektivt hva mennesker ser på som fri vilje, og hva denne tråden prøver å oppnå er et mysterium i seg selv. Jeg vet ikke om jeg kan snakke om subjektivitet om jeg forkaster personlige meninger, følelser, tro og ønsker. Hva hvert enkelt menneske opplever som "fri vilje" er ikke valgt. De tankeprosessene og de ordene som blir ytret når de blir konfrontert med begrepet blir et resultat, på alle måter i øyeblikket, av et helt levd liv og alle prosessene hjernen har vært igjennom før, og alt som har skjedd før den personen ble født. Øyeblikket nåtid er alltid dette resultatet. Det er sikkert ingen mening bak denne tråden, da noe slikt som trådstarters "mening" ikke egentlig eksisterer. At trådstarter skrev det første innlegget er sannsynligvis et resultat av 13.7 milliarder år med bevegelse. Og vi har ingen kontroll. Endret 24. august 2011 av Nordmal Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Menneskene ble ikke skapt som dyrene, som handler ut fra instinkter. Menneskene fikk fri vilje — den gave å kunne velge fritt. Gud gav dem også evnen til å tenke, vurdere, treffe avgjørelser og skille mellom rett og galt. Det gjorde at de stod over alle andre skapninger på jorden. Menneskene ble skapt med egenskapene kjærlighet, visdom, rettferdighet og makt. De kunne meditere over det Gud hadde frambrakt, og kunne forstå hva som var hensikten med det. De hadde også evnen til å tilbe sin Skaper. Så sier bibelen. En to tusen år gammel bok. Det er lenge siden vi fikk mer og bedre informasjon enn det bibelen kan tilby om vår egen utvikling, så hvorfor velger du å tviholde på ignorante menns skriblerier om noe de overhodet ikke hadde noen forutsettninger for å vite noe om? Du har blitt FORTALT at vi har fri vilje nettopp fordi hele gude historien hviler på at vi MÅ ha fri vilje, men i bunn og grunn har vi ikke det. Vi har langt større grunnlag for valg i dag enn de folkene som skrev bibelen nettopp fordi vi vet så utfattelig mye mer og allikevel velger du, mot all fornuft og logikk, å tro på det de skrev for to tusen år siden? Det er ikke bare ignorant, men temmelig dumt, men deg om det. For ordens skyld bør du faktisk tenke litt over det du selv skriver, for du fremmer påstandene du er opplært til å tro på som om de var noen slags sannhet. Problemet ditt er at vi VET bedre i dag enn å tro på gamle påstander i en bok skrevet med en klar agenda og jeg sitter her og syntes litt synd på deg som fremdeles sitter der og tror du kan fremme middelalder viten på lik linje med dagens viten, for det blir som å sammenligne en hestekjærre med en rolls royce i komfort og sikkerhet... OM det i det hele tatt er sammenlignbart, da det du kommer med er rene påstander som ikke støttes av den virkelige verden i det hele tatt mens det andre faktisk gjør det. (Ikke for at sitats opphavs mann (kvinne?) noengang kommer til å lese dette, men til andre som tror at middelalder påstander har noe å gjøre i forhold til dagens viten. Å fremme dette sludderet de "fant ut" for to tusen år siden er fånyttes og tjener til lite annet enn avledning til seriøse evner. Så vet dere det....) Men takk til tråd bumper for godt boktips Har nå gått til innkjøp av Consciousness av Susan Blackmore og gleder meg til å lese den. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Enig i synspunktet ditt, men man er til en viss grad i kontroll over sine egne handlinger, som jeg ser på som fri vilje - til et visst punkt. Jeg kan være enig i at det føles og virker som om vi har en viss kontroll, og at det er fornuftig og forståelig å ta hensyn til den nære påvirkningen som oppdragelse, miljø og det genetiske, men jeg er jammen ikke sikker på om vi i realiteten har noe mer ekte vilje (imt. innbilt vilje) enn en gullfisk Alt vi består av kommer fra en stjerne eksploderte for noen milliarder år siden, som inneholdt all den materien som vårt solsystem består av i dag, inkudert oss og alt annet levende. Det er deilig å måtte erkjenne at man ikke forstår en dritt! Synet du har kan være hard determinisme, fatalisme eller muligens nihilisme. Når det gjelder fri vilje forøvrig, så er det langt fra slik at determinisme betyr så mye som det ser ut til at du legger i det, her er noen av mine tanker rundt dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315848&view=findpost&p=18171134 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315848&view=findpost&p=18200402 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315848&view=findpost&p=18209413 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315848&view=findpost&p=18213708 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå