Mr. Bojangles Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Det er forskjell på å drikke seg dritings alene og å ta en øl. Selv hender det jeg slenger meg ned på sofaen, hiver på en god film, finner frem dynen og en kald halvliter eller to. Ofte etter at jeg kommer hjem på lørdagskvelden etter fest. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Ja jeg synes da at det og ta seg noen øl i ny og ne ikke gjør så stor skade. det er klart at hvis man drikker jevnlig så er det raskeste vei til alkoholisme men hvis man har ihvertfall noen dager i mellom uten noe alkohol og holder forbruket på de dagen man drikker på et minimum så er man innenfor en trygg sone. Men folk er forskjellig og noen tåler litt mer enn andre før de tar skade av det. Dessuten det og føle at man trenger noe (ergo avhengighet) trenger vel ikke være skadelig i seg selv. Det vil jo alltid være størrelsen på forbruket/missbruket som avgjør hvor skadelig det er. ? Altså det og være "avhenging" en øl etter maten hver dag og det og være avhengig en flaske sprit hver dag er to forskjellige ting. Dessuten så påvirker forskjellig alkohol forskjellige mennesker på forskjellige måter. Noen blir aggressive og sinte, noen blir apatiske og noen blir snillere. Vi er alle forskjellige. Selv om vi er alle av samme rase. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Dessuten så påvirker forskjellig alkohol forskjellige mennesker på forskjellige måter. Noen blir aggressive og sinte, noen blir apatiske og noen blir snillere. Vi er alle forskjellige. Selv om vi er alle av samme rase. Ja, det sa faren min til meg når jeg var liten og ung Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Vist ikke du kan kose deg eller ha en normal bra dag uten alkohol har du nok problemer. Men det virker ikke som du har noe problem med det. Det er bare mer at det blir sett på som litt "trist" når en fyr sitter hjemme med ølen og pcen. Kanskje det var det han mente. Men å ta seg en øl og kose seg med den må jo være lov. Man er ikke alkoholiker eller unormal av den grunn. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er tungvint å bare sette seg ned å ta en øl synes jeg. Promillegrensa er så lav at om man plutselig finner ut at man skal kjøre så er man screwed. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg klarer aldri å ta en pils eller 2 for kosens skyld. Skulle kosedrikke litt alene hjemme på fredag siden jeg ikke fikk gått ut pga allergi. Endte opp med å drikke 13 pils på tom mage. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg klarer aldri å ta en pils eller 2 for kosens skyld. Skulle kosedrikke litt alene hjemme på fredag siden jeg ikke fikk gått ut pga allergi. Endte opp med å drikke 13 pils på tom mage. 9034005[/snapback] Men har du prøvd og bare kjøpe to pils og så kose deg med de hjemme eller er du slik at du da løper til butikken før det stenger for og ha mer? Jeg også pleide og drikke en 6 pack om gangen men så begynnte jeg og bare kjøpe to øl også senere økte jeg det men trente meg til og spare den tredje og eventuellt fjerde pilsen til en annen dag. Det går stort sett bra. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 jeg klarer aldri å ta en pils eller 2 for kosens skyld. Skulle kosedrikke litt alene hjemme på fredag siden jeg ikke fikk gått ut pga allergi. Endte opp med å drikke 13 pils på tom mage. 9034005[/snapback] Men har du prøvd og bare kjøpe to pils og så kose deg med de hjemme eller er du slik at du da løper til butikken før det stenger for og ha mer? Jeg også pleide og drikke en 6 pack om gangen men så begynnte jeg og bare kjøpe to øl også senere økte jeg det men trente meg til og spare den tredje og eventuellt fjerde pilsen til en annen dag. Det går stort sett bra. 9034179[/snapback] Drar i butikken med hensikt i å kjøpe 2 pils, men så kommer jeg til all øllen å tenker: "faen, skal jeg bare kjøpe 2 pils?" Så legger jeg de 2 i kurven, går mot kassa. Så stopper jeg opp, går tilbake å plukker opp 2 six packs til. I russetiden var det helt ille. Da drakk jeg meg full hverdag fra 20. april til 17. mai unntatt 2 dager. De 2 dagene satt jeg foran pcen og skalv og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Men jeg mener at jeg ikke har et problem, siden det bare er i helgene. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Da var du på god vei til å bli alkis Nstin. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) alkohol er egentlig noe man alltid skal kose seg med, å drikke for å bli full er vell egentlig ikke noe morsomt... det har jeg slutta helt med, å ta en pils på hverdager til noe god mat, eller dele ei flaske vin til middagen... hva er vell bedre =) Eller hva med en wiskey på kvelden mens du koser deg å ser tv en kald høstkveld ^^ eller en kald pils ute i sola etter jobb =) Det er noe man ikke skal gjøre om man skal ut å kjøre bil... men for oss som syns føttene og sykkelen er god å ha er det greit med litt av og til. Bare ikke hver dag... Man må også passe på... man trenger ikke drikke til alle tider for å være alkoholiker, nok med at man "MÅ" drikke hver helg det.... Lørdag drakk jeg to pils, en til maten og en litt senere på kvelden mens jeg så ferdig første sesong av jericho Anbefaler den serien btw Endret 9. juli 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Å drikke alkohol alene på hverdager som er nevt tar jeg derimot totalt avstand fra. Det er ikke bra. 9030045[/snapback] Hvorfor? 9030117[/snapback] Skal vel være litt prektigere enn oss "hverdagsalkiser" Må innrømme at jeg ikke har noe problem med å ta meg en cognac på kvelden midt i uka, evt et par øl i tillegg. Men det blir med det. Pleier å ligge unna om jeg har trent samme dagen. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Helt normalt og ta seg et par øl etter en lang dag! Så lenge det ikke blir hver eneste dag. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Kanskje helt normalt, men ikke helt bra. Jeg tror at folk som ikke har sett alkoholismens forferdelige konsekvenser på nært hold, desverre har en tendens til å ta litt lett på det og fremstår som heller naive. Alkohol er et vidundermiddel om det brukes riktig, dog en helvetes gift om den misbrukes. Grensen er hårfin! Endret 9. juli 2007 av Jorchi Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Kanskje helt normalt, men ikke helt bra. Jeg tror at folk som ikke har sett alkoholismens forferdelige konsekvenser på nært hold, desverre har en tendens til å ta litt lett på det og fremstår som heller naive. Alkohol er et vidundermiddel om det brukes riktig, dog en helvetes gift om den misbrukes. Grensen er hårfin! 9039862[/snapback] Vel, personlig har eg et nært familiemedlem som er alkoholiker, så eg har absolutt sett hvilke konsekvenser alkohol kan ha når den blir missbrukt. Eg mener at grensen mellom alkoholiker og ikke-alkoholiker er stor, men samtidig er grensen fort krysset, om man ikke er litt selvbevisst. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Kanskje helt normalt, men ikke helt bra. Jeg tror at folk som ikke har sett alkoholismens forferdelige konsekvenser på nært hold, desverre har en tendens til å ta litt lett på det og fremstår som heller naive. Alkohol er et vidundermiddel om det brukes riktig, dog en helvetes gift om den misbrukes. Grensen er hårfin! 9039862[/snapback] Vel, personlig har eg et nært familiemedlem som er alkoholiker, så eg har absolutt sett hvilke konsekvenser alkohol kan ha når den blir missbrukt. Eg mener at grensen mellom alkoholiker og ikke-alkoholiker er stor, men samtidig er grensen fort krysset, om man ikke er litt selvbevisst. 9039931[/snapback] Såvidt jeg har forstått, så drikker jo ikke alkoholikere for rusen sin del, annet enn for å dempe psykiske plager (stress, angst etc)? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det er helt feil at det kun er ulykkelige mennesker som er alkoholikere. Drikker du alkohol så regelmessig at det avviker fra almenn oppfattning av hva "tilatt" drikkemengde er, vil jeg si at du allerede er i gråsonen. Det er selvsagt ikke noe fasittsvar på når en kan karakteriseres som en alkoholikker, man må vel heller se på hver enkelt situasjon og gi den en helhetsvurdering, Jeg vil gå så lang som å si at hvis en person aktivt drikker alkohol hver da, og er avhengig av dette for å kunne slappe av og stresse ned etter en lang og krevende arbeidsdag, er man en alkoholiker. Selv om en kan utelukke noen som helst form for unormal ulykke hos vedkommende. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Man er alkoholiker når man må starte dagen med alkohol for i det hele tatt å fungere normalt... Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det er ingen klar definisjon på hva en alkoholiker er. Greit at ordboka sier "en med sykelig trang til alkohol", men vi vet at begrepet innbærer veldig mye forskjellig. Misbruk er det når en flere ganger i uken drikker mer enn en har godt av, får nedsatt funksjon på jobben dagen etterpå og kanskje til og med må være hjemme en dag fordi en er fyllesjuk. Avhengighet er det når en ikke klarer å stoppe i tide, blir full og ikke husker noe dagen etterpå, og må drikke mange dager i strekk fordi en ellers er urolig og har tegn på abstinens. - Fra spør ekspertene, psykisk helse, nrk. Alkoholikere kan være alkoholikere på så mange måter, å komme med én spesifikk setning som definisjon tror jeg blir feil. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Dere som knapt nok er gamle nok til å drikke sprit bør jo ikke komme med en hel masse uttalelser om hva det å være alkoholiker er da... Husker Harald Heide Steen jr, på den tiden han spillte i Olsenbanden-filmene som dynamitt-Harry var skikkelig alkoholisert. Han sa i et intervju at at han trengte en "Kykkeliky" til frokost hver morgen før han stod opp Husker ikke helt hva det er, men det er no slik som en hel-flaske sprit eller noe slikt (Golden Cock Gin?). Det morsomme er at han på den tiden kanskje laget sine morsomste filmer og sketsjer :!: Endret 10. juli 2007 av Krapfoss Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) + = Endret 10. juli 2007 av Akidon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå