bazarov Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det er blitt sagt at nordmenn har fått "kontinentale" vaner _i tillegg til_ helgefylla; blant annet kommer dette frem av artikkelen. Dette er en misforståelse i mediebildet - nordmenn er ikke en enhetlig gruppe, hvor mye tabloidpressen enn generaliserer med utsagn som "Vi drikker for mye", og "Vi er blitt gladere" (sic). Saken er at enkelte av oss liker å drikke kontinentalt/moderat, mens andre er avholds i uka og formelig bøtter innpå i helgene. Dette varierer fra person til person, fra familie til familie, fra landsdel til landsdel, fra by til bygd, og så videre. Kun unntaksvis vil en enkelt person gjøre begge deler. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Nei kan ikke kose meg med alkohol. Har fått den egenskapen(?) at jeg ikke liker smaken av alkohol. Har ingenting imot det sånn sett, men klarer ikke smaken av noe alkoholholdig. Kanskje like greit... Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 I en alder av 24, som trådstarter, vil jeg si at jeg kan kose meg med alkohol. Jeg drikker kun hvis det er mulighet for å ha det koselig, og da slår det aldri feil. Jeg har for lenge siden blitt vant til smaken av øl og har nå bikket over til å virkelig like dette brygget. Kan kose meg med et par pils ved maskinen en kveld, etter en lang dag ute i hagen eller sammen med gode kamerater og et lystig pokerlag. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg er også en av de som kan kose meg med øl eller vin og jeg gjør det ganske ofte. Men jeg drikker sjeldent så mye at jeg blir full. Derimot så blir det vanligvis to øl på en kveld med en god film og noe godt og spise. Med vin er det samme greiene. Sprit liker jeg stort sett ikke med noen få unntak som en god snaps til ølen, noe som skjer sjeldent. Jeg tror nok jeg har en ganske "kontinental" drikkevane med en liten dråpe med norrønt blod i ny og ne når det er noe og feire men jeg mister aldri helt kontrollen noe som jeg mener er veldig viktig. Spesielt når man er voksen. Lenke til kommentar
DeadEmotion Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg ser ingen ting galt med å ta seg en øl, cider o.s.v alene. Har selv opplevd å få kommentarer fra venner på hvor teit det er å drikke midt i uka, uansett om det ikke skulle være nok til å bli påvirka i det hele tatt. Skjønner ikke helt problemet... Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg ser ingen ting galt med å ta seg en øl, cider o.s.v alene. Har selv opplevd å få kommentarer fra venner på hvor teit det er å drikke midt i uka, uansett om det ikke skulle være nok til å bli påvirka i det hele tatt. Skjønner ikke helt problemet... 9029650[/snapback] Ja du kan kanskje skylde på pietistiske protestantiske kristne verdier som har blitt tredd nedover hodet på oss gjennom generasjoner. Det trenger ikke stå i bibelen hvis mange nok innflytelsesrike religiøse ledere roper høyt nok til massene. Folk trodde på alt prester og proster sa før (er nok en del fortsatt. KrF?) og den skammen sitter fortsatt stemplet på hjernen vår. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg ser ingen ting galt med å ta seg en øl, cider o.s.v alene. Har selv opplevd å få kommentarer fra venner på hvor teit det er å drikke midt i uka, uansett om det ikke skulle være nok til å bli påvirka i det hele tatt. Skjønner ikke helt problemet... 9029650[/snapback] Ja du kan kanskje skylde på pietistiske protestantiske kristne verdier som har blitt tredd nedover hodet på oss gjennom generasjoner. Det trenger ikke stå i bibelen hvis mange nok innflytelsesrike religiøse ledere roper høyt nok til massene. Folk trodde på alt prester og proster sa før (er nok en del fortsatt. KrF?) og den skammen sitter fortsatt stemplet på hjernen vår. 9029738[/snapback] Nåja ikke i min. Er alergisk mot sånn tankegang. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Når man allikevel er inne på det, vedkommende eg pratet med er nok mer i de kristne kretser en hvermannsen... Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Å drikke alkohol alene på hverdager som er nevt tar jeg derimot totalt avstand fra. Det er ikke bra. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Å drikke alkohol alene på hverdager som er nevt tar jeg derimot totalt avstand fra. Det er ikke bra. 9030045[/snapback] Hvorfor? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Jeg kan uten problemer kose meg med alkohol. Og da mener jeg ikke drikke meg full og rave rundt, jeg mener sitte med en pils å se en god film, høre på musikk eller ha besøk av venner. Har kjøpt en spritflaske i hele mitt liv, og den ga jeg bort etter kun å ha drukket litt av den. Endret 8. juli 2007 av Nyhus Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Ikke noe prblemer å kose seg med alkohol aleine, en øl til grandiosan er jo bare digg eller en konjakk til kaffen på kvelden nei, det er lov å kose seg med alkohol, men å drekke seg snydens aleine, det kan bli litt rart. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Å drikke alkohol alene på hverdager som er nevt tar jeg derimot totalt avstand fra. Det er ikke bra. 9030045[/snapback] Hvorfor tar du helt avstand fra det? Uansett, sprit har eg lite sans for. Drakk kanskje for mye av det i mine yngre dager, men har uansett aldri likt smaken av det. Det har kun vært noe å drikke på for å bli full. Men det er bare meg. Men nå snakker eg uansett ikke her om å drikke alkohol for å bli dritings. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Skremmende hvor voksene alle er her. :O Jeg tar gjerne et par øl til maten/grillingen og f.eks når jeg spiller poker for kosen sin del, men samtidig så har jeg ikke noe i mot å ta et par-tre øl for mye i lystig lag. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hehe. Forstår at enkelte blir sjokket over dette, kan si jeg personlig blir det når ettpar kompiser tok seg 2-3 øl uten videre. Jeg er da 18 år og kombinerte lenge øl med fest og skamfylla. Men det beste og mest avslappende på en sommerdag er og samle 2-3 gode kompisser på altanen med 5-6 øl og noen grillpølser! En øl i sommervarmen er jo fantastisk. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 En øl i sommervarmen er jo fantastisk. 9030301[/snapback] Ingenting slår kald pils i sola, sammen med gode venner. Gjerne med litt godmusikk i bakgrunn. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er nok oftere jeg koser meg med en cider enn jeg drikker meg full. Jeg tror "fjortisfylla" / "grøftefylla" er mye skadeligere enn å kose seg en gang i blandt. Men alt med måte selvsagt! Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Å drikke alkohol alene på hverdager som er nevt tar jeg derimot totalt avstand fra. Det er ikke bra. 9030045[/snapback] Hvorfor? 9030117[/snapback] Det heter seg at du skal gå til glasset med din glede, ikke flasken med din sorg Neida, fra spøk til revolver, hva er et av de kanskje største helserelaterte problemene i land med et liberalt alkoholsyn, hvor det drikkes alkohol mer eller mindre hver dag? Borsett fra fedme er jeg temlig sikker på at skrumplever stiller høyt i den kategorien. Jeg sier ikke at det å ta seg en til to pils på torsdagskvelden etter jobb nødvendigvis trenger å trigge noe alkoholisme. Men det begynner i det små. Før du vet ord av det er alkoholen forbundet med det å slappe av etter en hard dag på skolen/jobben. Og sakte men sikkert blir alkoholdrikkingen en mer og mer triviel afære. Da er du fort ute å kjøre mener nå jeg. Det er viktig å ta forhåndsregler, og da er det å begrense alkoholen til helger og, eller spesielle anledninger svært viktig i mitt syn. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Kompisen din overdriver veldig når han sier du er på grensen til alkoholiker fordi du drakk litt alkohol aleine. I min vennekrets er det absolutt ikke uvanlig å drikke i ukedagene og/eller aleine. Jeg oppfyller alle punktene på den dagbladet artikkelen, men jeg tviler sterkt på at jeg er alkoholiker og jeg tror flere kan si det samme. Alkohol er ikke så fyfy som noen skal ha det til. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Nei den db.no artikkelen er noe stort piss. drikker du deg dritings mer enn 5 ganger i måneden i tillegg til noen kosepils så drikker du mye, men du har ikke ett problem. Drikker du deg dritings 3-4 ganger i uken har du kanskje ett lite problem. Tar du deg en øl eller ett rødvinsglass hver dag så betyr ikke det en jækla dritt. Ikke for leveren din heller. Hvor er det de lever lengst i verden? Hellas har høy levealder og der er det vanlig med alkohol til middagsmaten. Det gjelder å skille mellom fylla og kosepils/vin 9026083[/snapback] Wow! Du har virkelig peiling ass. Jeg kjenner en eks-alkoholiker, og vedkommende har over en lengre periode startet å drikke igjen, men har takk og lov har han kuttet det ut nå. Det han gjorde var ikke å drikke seg dritings eller tydlig beruset, men derimot drakk han daglig. Han har hatt endel skjelvinger etter han kuttet ut alkoholen ... Det du sier er altså at han ikke har et problem fordi han ikke drikker seg dritings, men bare koser seg med alkoholen? At man må skille på fylla og kosepils/vin er bare sludder og vås. Full fyll nå og da være kan mindre problematisk enn et jevnt koseforbruk, samtidig som mye fyll er mer problematisk enn litt koseforbruk nå og da. Stikkordet er i det store og det hele ikke hvor mye man tar inn ved hvert enkelt tilfelle, men mer hvordan det hele forholder seg over tid. Å gå på fylla nå og da er ikke alkoholisme selv om endel sikkert vil si det er et dårlig forhold til alkohol. For å bli/være en alkoholiker må man innta alkohol jevnlig, og det trenger ikke å være fyll. At Hellas har høy levealder og at det samtidig er vanlig med alkohol (som vel er vin) har sammenheng med at vin til en viss grad har en helsebringende effekt. I tillegg kan det godt tenkes at det ligger fordelaktig genetikk hos grekere som gjør at man tåler alkohol bedre. Det er verdt å merke seg at det ikke er alkoholen i seg selv som gjør det, men andre komponenter i vinen. Med andre ord vil alkoholfri vin gi den samme effekten uten å skade kroppen på andre måter. Tilslutt vil jeg bare nevne at 70% av Norges befolkning har minst en konsultasjon med fastlegen årlig, av disse er 11% relatert til alkohol (dvs. alkoholskader) ... Riktignok 10 år gamle tall eller noe slikt, men med tanke på at vi visstnok drikker mer nå enn da er det vel ingen grunn til å tro at tallet har sunket i mellomtiden. Drikk med måte. Endret 8. juli 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå