pskard Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 "Sannheten" er vel at MAC yter DÅRLIG i forhold til PC, men yter bra nok for de flestes behov. MAC er like stabilt som enhver PC med W2K/XP/linux. OS X er forøvrig basert på FreeBSD (*NIX) og det har gjort underverker for Apple sitt ellers dårlige OS. MAC ser mye penere ut enn PC. Apple sine laptoper stiller i en helt annen klasse når en ser på design enn på. Hvem har vel ikke siklet over en PowerBook? Sist med ikke minst er MAC langt dyrere enn PC... BTW: Skulle gjerne hatt en Powerbook og kjørt inn debian på den Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 "SIsit med ikke minst er MAC langt dyere enn PC... ) Selvfølgelig er Mac mye dyrere enn PC-PC i innkjøp. Men, samtidig holder som regel verdien på en Mac seg mye bedre... Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Som med det meste her i verden så kommer det an på smaken og hva som funker for deg. Noen liker å bruke PC andre liker å bruke MAC, noen sitter fortsatt igjen med Atarien sin. Første maskinen min var en Amiga, før jeg gikk over til PC også de siste årene til MAC. Jeg har vært igjennom det meste av operativ systemer. blant annet diverse DOS varianter m/Desqview for "multitasking" ,OS/2, win 95/98/NT3.5/NT4/2000/XP,Slackware,Redhat,Solaris, FreeBSD, MacOS 8-9.x/OSX. Har drevet med support for videoredigering på PC i 1.5år, og jobber nå med et flertall windows maskiner dagelig. Det "multimedia" OSet jeg liker best er klart Mac OSX. Det er rett og slett deilig etter en lang dag på jobben og komme hjem og sette seg forrand ibooken min og glemme alle problemer og alt som heter Microsoft. OS X har riktig nok hengt seg noen ganger (Kernel Panic) på min g4 som jeg bruker til musikk, men dette har vært tidlige utgaver blanda med beta driver for audio interfacet mitt. Har ikke fått testet med nyeste jaguar og final driver enda. Men jeg har ikke hatt et eneste heng/kræsj på min ibook (osx v10.2.3) som jeg fikk for litt over en måned siden. OSX (jaguar) er et bedre OS enn Windows platformen når det gjelder musikk. Dette blant annet fordi den har "CoreAudio" og "CoreMidi" disse ligger på kernel nivået som blant annet gir mye bedre latency enn i Windows. Nå har det ikke kommet så mange Audio Units plug-ins enda, men ifølge spesifikkasjonene gir disse bedre ytelse enn VST plug-ins, man slipper også å "legge inn" plug-insene i host programmene slik som man gjør med VST. Steinberg, Emagic og MOTU sine midi interfacer bruker hver sin teknologi for å minske MIDI latencyen mest mulig, i Mac OS 9 og Windows må host applikasjonen støtte disse, mao hvis man har et Emagic Unitor8 midi interface må man bruke Logic for å benytte seg av AMT teknologien. Dette slipper man med CoreMIDI i og med at det er den som tar seg av all trafikk mellom fra og til midi interfacet. Fremtiden for Apple og OS X når det gjelder musikk ser veldig lys ut. Digidesign har allerede vist fram Pro Tools for OSX, Digital Preformer er heller ikke langt bak. Det er blitt lovt OSX støtte for både Uaudio UAD-1 og TC Powercore i løpet av året. Ytelse messig får man mye mere for pengene med en PC, og Apple ligger litt bak på visse teknologier (Motorola sin skyld) men det er ikke alltid dette er like viktig i en prof./kreativ sammenheng. Er ikke akkurat gøy at maskinen plutselig henger når du er på din kreative tripp eller sitter sammen med en klient. Husk at Apple lager både hardware og software, dette gir klare fordeler i motsettning til Microsoft som kun lager Softwaren/OSet og ørten hundre 3de parts leverandører lager hardware. Men til syvende og sist kommer alt an på smak og hva som fungerer for deg! Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Må også føye til at Native Instruments har sagt at de skal lage Audio Units versjoner av alle sine plug-ins/intrumenter. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Star Wars-miksen kan godt ha blitt gjort på Mac, det skulle ikke være noe problem. Miksing krever minimalt med prosessorkraft, men det finnes tusen ting som kan gjøres digitalt med lyd som ikke er fullt så enkle operasjoner. Dessuten har musikere en tendens til å ville kjøre flere av disse enhetene på en gang : D Noe som ikke er så hyggelig med Apple er hvordan de prøver å låse en brukergruppe til plattformen sin, å kjøpe opp den "beste" sequenceren og kutte Windows-støtte er ikke spesielt kult. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Noe som ikke er så hyggelig med Apple er hvordan de prøver å låse en brukergruppe til plattformen sin, å kjøpe opp den "beste" sequenceren og kutte Windows-støtte er ikke spesielt kult. Ikke noe spesielt Appleaktig over dette er jeg redd. Kynisk javist. Microsoft har holdt på med nøyaktig det samme i årevis... Senest kjøpte de opp spillprodusenten Rare (tidligere Nintendoutvikler). Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Ikke noe spesielt Appleaktig over dette er jeg redd. Kynisk javist. Microsoft har holdt på med nøyaktig det samme i årevis... Senest kjøpte de opp spillprodusenten Rare (tidligere Nintendoutvikler). Så vidt jeg vet solgte Nintendo sine aksjer (51%?) til M$. Dette er uansett det mest graverende eksempelet på strongarming jeg kan komme på. Enhver som vet hvor knyttet pc-musikere blir til verktøyene sine (spesielt på profesjonelt plan), vet at det ikke blir helt riktig å sammenligne med spill. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Star Wars-miksen kan godt ha blitt gjort på Mac, det skulle ikke være noe problem. Miksing krever minimalt med prosessorkraft, men det finnes tusen ting som kan gjøres digitalt med lyd som ikke er fullt så enkle operasjoner. Dessuten har musikere en tendens til å ville kjøre flere av disse enhetene på en gang : DNoe som ikke er så hyggelig med Apple er hvordan de prøver å låse en brukergruppe til plattformen sin, å kjøpe opp den "beste" sequenceren og kutte Windows-støtte er ikke spesielt kult. Minimalt med prosessorkraft ? Det kommer jo helt ann på hvor mange spor man har spillende (her kommer disk/øverførings hastighet mere inni bildet men) og hvor mange plug-ins man har kjørende (med mindre man bouncer de ned). Det finnes ikke noen sequenser som er "best", Mange synes at logic er best (inkludert meg) men det gjør den ikke til den beste sequensern for det, som sagt tidligere så kommer det helt ann på hva man foretrekker og hva som fungerer for en. *veldig diplomatisk idag* Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Ikke noe spesielt Appleaktig over dette er jeg redd. Kynisk javist. Microsoft har holdt på med nøyaktig det samme i årevis... Senest kjøpte de opp spillprodusenten Rare (tidligere Nintendoutvikler). Så vidt jeg vet solgte Nintendo sine aksjer (51%?) til M$. Dette er uansett det mest graverende eksempelet på strongarming jeg kan komme på. Enhver som vet hvor knyttet pc-musikere blir til verktøyene sine (spesielt på profesjonelt plan), vet at det ikke blir helt riktig å sammenligne med spill. Selvom Emagic slutter å lage Logic for PC betyr det ikke at Logic versjonen du bruker slutter å virke. De har dessuten sagt at de vil fortsette å rette opp bugs. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Selvom Emagic slutter å lage Logic for PC betyr det ikke at Logic versjonen du bruker slutter å virke. De har dessuten sagt at de vil fortsette å rette opp bugs. Det er et relativt dødt argument vil jeg si, alle vet at det skjer massiv utvikling i musikksoftware. F.eks kommer VST 3 om ikke så altfor lenge, Logic kommer ikke til å være et virkelig alternativ alt for lenge, Apple har i praksis drept produktet for Wintel-plattformen. Jeg sa også at Logic er "best", man vet jo hvilke følelser en diskusjon om fordelene ved Cubase kontra Logic kan/kunne røre opp. Nå blir de som tidligere har kritisert Cubase nødt til å enten gå over til nettopp dette produktet, eller de som trakk bort teppet under bena på dem. Når det gjelder miksing er det en relativt lite ressurskrevende prosess (addisjon), sammenlignet med annen signalbehandling. Det er liten tvil om at G4 har lite å stille opp med på den fronten i forhold til x86, og det var det var snakk om i utgangspunktet. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Til A_N_K: Er helt enig i at Apples oppkjøp virker forferdelig for PC-PC-brukere som mister favorittprogrammet sitt. Men som nevnt dette er slett ikke spesielt for Apple... Tar ellers informasjonen din for god fisk med unntak av at mixen til SW ikke krever særlig mye prosessorkraft. Driver med film selv, og tror neppe man finner en lydmix noe sted med flere kanaler i bruk og med flere effektfiltre... Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Driver med film selv, og tror neppe man finner en lydmix noe sted med flere kanaler i bruk og med flere effektfiltre... Jeg mente relativt sett, en vanlig musiker vil sannsynligvis ikke bruke mye av CPU'en på miksing. Men for filmen benyttet de seg av multiprosessering vil jeg tro? Hvis man først har ressurser og skal benytte flertallige prosessorer, er det ikke fullt så interessant akkurat hvor bra den enkelte prosessor yter (tenk supercomputere basert på clusters av Athlons). Viktigere var nok programvare og hva teknikerne er vant til å jobbe med. Kan du forresten nevne et tilsvarende oppkjøp M$ har gjort for å knytte en nisje til sin plattform? Har heller aldri sagt at jeg har noe til overs for Bill Gates & co. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Selvom Emagic slutter å lage Logic for PC betyr det ikke at Logic versjonen du bruker slutter å virke. De har dessuten sagt at de vil fortsette å rette opp bugs. Det er et relativt dødt argument vil jeg si' date=' alle vet at det skjer massiv utvikling i musikksoftware. F.eks kommer VST 3 om ikke så altfor lenge, Logic kommer ikke til å være et virkelig alternativ alt for lenge, Apple har i praksis drept produktet for Wintel-plattformen. Jeg sa også at Logic er "best", man vet jo hvilke følelser en diskusjon om fordelene ved Cubase kontra Logic kan/kunne røre opp. Nå blir de som tidligere har kritisert Cubase nødt til å enten gå over til nettopp dette produktet, eller de som trakk bort teppet under bena på dem. Når det gjelder miksing er det en relativt lite ressurskrevende prosess (addisjon), sammenlignet med annen signalbehandling. Det er liten tvil om at G4 har lite å stille opp med på den fronten i forhold til x86, og det var det var snakk om i utgangspunktet.[/quote'] Joda men du kan jo forsatt bruke produktet ditt. Altså det er jo mange som fortsatt sitter med atari og bruker notator og gammel cubase, nå er det riktig nok litt anneldes når det gjelder audio med plugins og slikt, men det går fortsatt helt fint ann å lage en sang i Logic 4.7. Ja når det gjelder miksing og hvor mange spor så kommer det mere ann på disk enn CPU det er jeg enig i. Men det er sjeldent man kun mixer uten å bruke EQs, kompressorer og andre effekter, det var poenget jeg ville fram med. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 En PC med Windows/annet er nok noget bedre, og etter hva jeg selv har opplevd nå etter et halvt år med Mac OS X, er Win2k/Xp/Me MYE mer stabilt. Hmmphfff.... pfhhhh... HÆHÆHÆ! ...snufs... Nei dette ble for mye for meg! Dersom noe har gått meg hus forbi: Når ble Me stabilt? Lenke til kommentar
vvea Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Intressant diskusjon. Jeg er musiker selv, men bruker pc kun i forbindelse med notasjon. Der er det ingen tvil om at mac taper terreng i forhold til pc. For 5 år siden var mac den mest brukte plattformen for notasjon. Nå er det ikke slik lenger. Sibelius som er en av markedslederene på notasjon sier at ca. 25% av deres kunder bruker mac. Finale som også er en markedsleder har ikke engang os x versjon klar av sitt program. Jeg har mange kolleger som driver med det samme som meg, og jeg ser at det er mye dyrere med mac, og man kan ikke alltid regne med at det er mer stabilt. Dette pga. at når det først går noe galt, blir det gjerne mer alvorlig på mac. Mange av de tidligere g4-macene ble levert med alt for lite minne. Flere har også kjøpt maskin uten noen form for ekstern lagrin (ingen cd-brenner eller floppy). Dette har vanskeliggjort en del operasjoner og flere har skiftet til pc pga dette. Hva som skjer videre med mac og musikk driter jeg egentlig i. Det er slutt på den tiden da mac plattformen hadde innovative musiikk-løsninger som pc folket ikke uten videre kunne ta del i. Trist vil nok noen si, men sånn er livet... Viggo Musiker Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Intressant diskusjon. Jeg er musiker selv, men bruker pc kun i forbindelse med notasjon. Der er det ingen tvil om at mac taper terreng i forhold til pc. For 5 år siden var mac den mest brukte plattformen for notasjon. Nå er det ikke slik lenger. Sibelius som er en av markedslederene på notasjon sier at ca. 25% av deres kunder bruker mac. Finale som også er en markedsleder har ikke engang os x versjon klar av sitt program. Jeg har mange kolleger som driver med det samme som meg, og jeg ser at det er mye dyrere med mac, og man kan ikke alltid regne med at det er mer stabilt. Dette pga. at når det først går noe galt, blir det gjerne mer alvorlig på mac. Mange av de tidligere g4-macene ble levert med alt for lite minne. Flere har også kjøpt maskin uten noen form for ekstern lagrin (ingen cd-brenner eller floppy). Dette har vanskeliggjort en del operasjoner og flere har skiftet til pc pga dette. Hva som skjer videre med mac og musikk driter jeg egentlig i. Det er slutt på den tiden da mac plattformen hadde innovative musiikk-løsninger som pc folket ikke uten videre kunne ta del i. Trist vil nok noen si, men sånn er livet... Viggo Musiker Altså hvor mange prosent tror du driver med notasjon av de som produserer musikk med sequenser ? Å trekke konklusjoner om musikk markedsandeler utifra hvor mange som driver med notasjon er helt feil. Har du i det hele tatt prøvd notasjons delen i Logic ? Den er mere enn bra nok! Du kommer med dårlige argumenter. Ble levert med for lite minne ? Altså du bestemmer jo selv hvor mye minne du vil ha i maskinen din uansett om det er en Mac eller en PC. Hallo ? Har du hørt om å eksterne CDROM/Brennere etc ? Finnes i de fleste former usb/firewire/scsi. At noen har gått over til PC fordi de ikke hadde vett nok til å kjøpe seg en slik synes jeg høres helt teit ut, ta fortjener ikke vedkommene å bruke en datamaskin. Og hvem bruker floppy til å lagre musikk på idag !? Hvor har du trukket den konklusjonen fra at Mac ikke alltid er like stabilt ? Greit Mac OS 8-9.x hadde sine feil men det er mere stabilt enn det Windows platformen er. Og hva mener du med at når ting går galt så er det som regel mere alvorlig ? Har du prøvd OS X over lenger tid ? Ikke det nei, da bør du heller ikke uttale deg. Hvis du hadde gjort litt research så eller lest posten min over skjønner du at OS X er skreddersydd for musikk. Apple har faktisk begynnt å tenke på folk som driver med musikk, i og med at de har et mye mindre marked, mens Microsoft gir faen, de selger jo uansett. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Nickfalk vet mye!!!!!!!Hadde mac for ikke så lenge siden, var døds bra!!! Brukte det i 5-6 År. Har Win XP-Pro nå. Mye mer ustbilt. Grunnen til at jeg byttet var spill. Og det er billigere. OSX er mye mer stabilt enn WIN XP Pro Det kan jeg love deg....... Mac FOREVER!!!!!!!!!!!!!!! :wink: Har brukt mac en del år, jeg mener at begge systemer har sine svakheter men å påstå at OSX er mye mer stabilt en win xp er bare en stor drøm som mac brukere ønsker seg. Og du må ikke love noe du kan holde. Det er rett og slett BULLSHIT. Lenke til kommentar
macrules Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Kremt..... Virus og spyware da? Hvor er det man finner dette? Lenke til kommentar
vvea Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Altså hvor mange prosent tror du driver med notasjon av de som produserer musikk med sequenser ? Å trekke konklusjoner om musikk markedsandeler utifra hvor mange som driver med notasjon er helt feil. Har du i det hele tatt prøvd notasjons delen i Logic ? Den er mere enn bra nok! Du kommer med dårlige argumenter. Ble levert med for lite minne ? Altså du bestemmer jo selv hvor mye minne du vil ha i maskinen din uansett om det er en Mac eller en PC. Hallo ? Har du hørt om å eksterne CDROM/Brennere etc ? Finnes i de fleste former usb/firewire/scsi. At noen har gått over til PC fordi de ikke hadde vett nok til å kjøpe seg en slik synes jeg høres helt teit ut, ta fortjener ikke vedkommene å bruke en datamaskin. Og hvem bruker floppy til å lagre musikk på idag !? Hvor har du trukket den konklusjonen fra at Mac ikke alltid er like stabilt ? Greit Mac OS 8-9.x hadde sine feil men det er mere stabilt enn det Windows platformen er. Og hva mener du med at når ting går galt så er det som regel mere alvorlig ? Har du prøvd OS X over lenger tid ? Ikke det nei, da bør du heller ikke uttale deg. Hvis du hadde gjort litt research så eller lest posten min over skjønner du at OS X er skreddersydd for musikk. Apple har faktisk begynnt å tenke på folk som driver med musikk, i og med at de har et mye mindre marked, mens Microsoft gir skitt, de selger jo uansett. Spørsmål 1: Jeg holder til i bergen og min omgangskrets består av folk fra bergen kulturskole, bergen filharmoniske orkester, forsvarets musikkorps vestlandet + diverse jazz og popband. Jeg er en av de som folk spør når de skal investere i utstyr. Jeg kjenner mye flere folk som bruker maskinen sin til notasjon enn til audioopptak. Det som er vanlig, er at hvis man skriver noter gjør man det hjemme på eget utstyr. Hvis man skal spille inn plate, går man i studio og bruker studioets utstyr. Hvis du syns at notasjon er en uvesentlig del å det å drive med musikk, tar du skammelig feil. Men det er fint at du innser at mac har en klar tilbakegang i dette markedssegmentet. Jeg kjenner ingen som gir ut noter som er skrevet på logic. Kvaliteten er kun brukende til "husbruk". "Ble levert med for lite minne ? Altså du bestemmer jo selv hvor mye minne du vil ha i maskinen din uansett om det er en Mac eller en PC. " Mac-butikkene henvender seg til folk som ikke har peiling på data. Disse har ingen forutsetninger for å skjønne hva de trenger og er prisgitt at forhalndleren er ærlig og sier hva du trenger. Det som skjer er at man etterhvert må kjøpe unødvendig dyrt tilleggsutstyr. En av mine kamerater endte opp med å kjøpe en extern firewire-brenner til macen sin. Den var tre ganger så dyr som en intern pc-brenner. NÅr man kjøper maskin til 15000 regner man med at man kan lagre filer på et eksternt medium. (det var ikke tilfelle for 2 år siden) "Hvor har du trukket den konklusjonen fra at Mac ikke alltid er like stabilt ? Greit Mac OS 8-9.x hadde sine feil men det er mere stabilt enn det Windows platformen er. Og hva mener du med at når ting går galt så er det som regel mere alvorlig ?" Hvis du går på finale sine hjemmesider, vil du se at de anbefaler os9 for nåværende finaleversjon. Derfor er osx en uaktuell ting for alle som bruker finale. Har dessuten mer en en gang blitt oppringt av folk som lurer på hva de skal gjøre når det eneste som kommer frem på skjermen er et spørsmålstegn. Gjerne i kombinasjon med at de ikke har hatt mulighet til å ta backup. "Hallo ? Har du hørt om å eksterne CDROM/Brennere etc ? Finnes i de fleste former usb/firewire/scsi. At noen har gått over til PC fordi de ikke hadde vett nok til å kjøpe seg en slik synes jeg høres helt teit ut, ta fortjener ikke vedkommene å bruke en datamaskin. " Etter dette utsagnet blir man jo i tvil om du har evnen til å sette deg inn i andres situasjon. Vennelig hilsen fra en overrasket viggo... Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 Dette ble en ganske interessant diskusjon må jeg få lov til å si. Jeg fårstår det er ganske dyrt å holde på med Mac, derfor kommer jeg med et par nye spørsmål: 1. Hva koster Logic/Cubase/Sonar til Mac OS X? 2. Er det mulig å få tak i "undergrunns"/internett utgaver av programmene, på samme måte for PC? 3. Dette med at latencyen er mindre på en Mac enn PC, hva for et lydkort ligger i en Powebook? hva med alle lydkortene til PC, er Mac fremdeles best? 4. De innebygde høyttalerene i powerbooken, er de gode av kvalitet? 5. For musikkens del, er det store forskjeller mellom en Powerbook og en iBook? MVH Øistein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå