Gå til innhold

Partibarometer for juli 2007

Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?  

135 stemmer

1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?

• Demokratene [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%]
      1
    • Det Liberale Folkeparti [ 5 ] [3.82%] [ 5 ] [3.70%]
      3
    • Fremskrittspartiet [ 33 ] [25.19%] [ 40 ] [29.63%]
      32
    • Høyre [ 22 ] [16.79%] [ 27 ] [20.00%]
      22
    • Kristelig Folkeparti [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%]
      3
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Pensjonistpartiet [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      0
    • Rødt [ 12 ] [9.16%] [ 14 ] [10.37%]
      14
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.53%] [ 2 ] [1.48%]
      0
    • Sosialistisk Venstreparti [ 9 ] [6.87%] [ 10 ] [7.41%]
      11
    • Venstre [ 11 ] [8.40%] [ 10 ] [7.41%]
      18
    • Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%]
      0
    • Det Norske Arbeiderparti [ 13 ] [9.92%] [ 12 ] [8.89%]
      20
    • Kristent Samlingsparti [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%]
      1
    • Miljøpartiet De Grønne [ 7 ] [5.34%] [ 2 ] [1.48%]
      2
    • Blankt [ 7 ] [5.34%] [ 7 ] [5.19%]
      4
    • Ville ikke stemt [ 4 ] [3.05%] [ 3 ] [2.22%]
      3

Anbefalte innlegg

At verden snart går under er en drøy, men interessant påstand :!:

9160042[/snapback]

Jeg har lært at man ikke skal ta alt bokstavlig.

Miljø: Da høres hvertfall ikke AP ut som en aktuell kandidat, når de bedriver alt for mye symbolpolitikk, og da de sammen med mediene har slengt seg på CO2-bølgen. Positivt at de er for å utrede mulighetene for Thoriumkraftverk, men ellers finner jeg ikke mye bra.

9160042[/snapback]

Du tar veldig feil. Regjeringen i dag har lovet støtte til fornybar energi. De vil kutte utslippene med 50% innen 2020, så vidt jeg vet.

Bistand: "Gi en mann en fisk og han er mett for en dag. Lær en mann å fiske og han vil være mett for resten av sitt liv".

9160042[/snapback]

Hvordan skal mannen lære seg å fiske, når han ikke har råd til en fiskestang?

Poenget er et u-hjelp virker lammende, og gjør i realiteten at ulandenene er fattige lengre. AP er vel også for EU (?) så de støtter i prinsippet å ha ganske høye tollbarrierer mot ulandene, så de aldri får industrien sin på bena.

9160042[/snapback]

Regjeringen i dag har lovet at 1% av alt vi tjener skal gå til bistand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan skal mannen lære seg å fiske, når han ikke har råd til en fiskestang?

Poenget er jo at vi bør slutte å gi de fisk, og bruke pengene på fiskestenger istedet :)

Og bistand er ødeleggende. Igjen - bruk gjerne den ene prosenten på U-Land, men bruk dem på fiskestenger i stedet for fisk :)

Lenke til kommentar
Du tar veldig feil. Regjeringen i dag har lovet støtte til fornybar energi. De vil kutte utslippene med 50% innen 2020, så vidt jeg vet.

9179583[/snapback]

Når jeg snakket om "symbolpolitikk" så snakker jeg om nettopp det du tydeligvis har falt for.

•  
  • Norge er et lite land, så selv om vi kutter våre "utslipp" med 50% så utgjør ikke det noen særlig forskjell.

• Med våre "utslipp" snakker AP selvsagt også kun om CO2-utslippene, siden det er det som er på moten nå om dagen og kan trekke unge og naive ungdomsstemmer. Da sitter vi igjen med enda mindre effekt av lovnaden.

• Deretter må vi begynne å tenke på at alt vi forbruker av plastmaterialer osv. som har blitt produsert i utlandet forurenser der ute. Woops. Utslipp fremdeles, selv om de ikke er herfra. Og vi snakker storskala utslipp i forhold til hva vi faktisk slipper ut av CO2.

• Alt av kraft vi ikke produserer forholdsvis rent her i Norge, må skaffes et sted, da gjerne fra kullkraftverk lengre ned på kontinentet. Yeehaa, skikkelig smart å la være å bygge forholdsvis rene kraftverk her i Norge (eller ikke). Litt forurensning her er bedre enn mye forurensning i Tyskland, om du spør meg.

Som du kanskje ser, ved at jeg velger noe tilfeldige punkter fra ei lang liste, er at vi må tenke stort om vi skal bli redusere menneskeskapte miljøpåvirkninger. Vi sitter med en tro på at Norge er kjempeviktige i enhver sammenheng; kombinert med illusjonen om at menneskeskap forurensning (særlig CO2, da dette er noe mediene liker å skrive om) har mye å si på den globale oppvarmingen i forhold til moder jords bidrag, så ender vi opp med en gjeng fjompenisser som sitter på stortinget og ønsker seg miljøavgifter over hele fjøla (som om avgifter faktisk løser problemene).

9179583[/snapback]

Du mener at bistand faktisk er en god ting? Som jeg prøvde å fortelle deg i stad, det lammer landene, og vi sitter i praksis igjen med en løsning hvor vi betaler landene for å være fattige fremdeles. Ikke særlig humant å ha handelsbarrierer så de sliter med å etablere noen som helst form for industri. Jeg sitter igjen med en følelse av at de like gjerne kunne uttrykt seg mer direkte ovenfor U-landene: "Hay, drit i å tro at du kan bli like god som oss, da.. bare ta de pengene her og hold kjeft, vi har viktigere ting å tenke på".

Og bistand er ødeleggende. Igjen - bruk gjerne den ene prosenten på U-Land, men bruk dem på fiskestenger i stedet for fisk :)

9181734[/snapback]

Den beste måten å gi dem støtte er faktisk ikke å kjøpe fiskestenger til dem, men sørge for at de får solgt fisken sin til oss, og å passe på så fiskevannene ikke blir ødelagt. Vi så jo hvordan det gikk når det ble prøvd å sende traktorerer til et U-land (jeg husker ikke hvilket.. var det zimbabwe?). Ting fungerte greit, helt til traktorene begynte å bryte sammen og ingen kunne fikse dem; nå er de vrak og står stille. Et u-land må gjennomgå en naturlig prosess med en industrialiseringsfase osv, men vi må bare legge til rette for det.
Lenke til kommentar

9181734[/snapback]

Den beste måten å gi dem støtte er faktisk ikke å kjøpe fiskestenger til dem, men sørge for at de får solgt fisken sin til oss, og å passe på så fiskevannene ikke blir ødelagt. Vi så jo hvordan det gikk når det ble prøvd å sende traktorerer til et U-land (jeg husker ikke hvilket.. var det zimbabwe?). Ting fungerte greit, helt til traktorene begynte å bryte sammen og ingen kunne fikse dem; nå er de vrak og står stille. Et u-land må gjennomgå en naturlig prosess med en industrialiseringsfase osv, men vi må bare legge til rette for det.

9182131[/snapback]

Nå mente jeg ikke fiskestenger som å kjøpe dem mange ting de kan bruke. Men å hjelpe til å bygge opp industri og arbeidsplasser, bidra med kunnskap osv.

Og med tanke på å sørge for at de får solgt fisken sin til oss burde vi senke/fjerne tollmuren, ihvertfall for fattige land. Generelt, som du sier - være med å legge til rette for dem.

Å pøse inn masse penger i form av u-hjelp har ingen hensikt. Krisehjelp er selvfølgelig greit, men det blir jo noe annet :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...