Gå til innhold

Partibarometer for juli 2007

Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?  

135 stemmer

1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?

• Demokratene [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%]
      1
    • Det Liberale Folkeparti [ 5 ] [3.82%] [ 5 ] [3.70%]
      3
    • Fremskrittspartiet [ 33 ] [25.19%] [ 40 ] [29.63%]
      32
    • Høyre [ 22 ] [16.79%] [ 27 ] [20.00%]
      22
    • Kristelig Folkeparti [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%]
      3
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Pensjonistpartiet [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      0
    • Rødt [ 12 ] [9.16%] [ 14 ] [10.37%]
      14
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.53%] [ 2 ] [1.48%]
      0
    • Sosialistisk Venstreparti [ 9 ] [6.87%] [ 10 ] [7.41%]
      11
    • Venstre [ 11 ] [8.40%] [ 10 ] [7.41%]
      18
    • Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%]
      0
    • Det Norske Arbeiderparti [ 13 ] [9.92%] [ 12 ] [8.89%]
      20
    • Kristent Samlingsparti [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%]
      1
    • Miljøpartiet De Grønne [ 7 ] [5.34%] [ 2 ] [1.48%]
      2
    • Blankt [ 7 ] [5.34%] [ 7 ] [5.19%]
      4
    • Ville ikke stemt [ 4 ] [3.05%] [ 3 ] [2.22%]
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FrP er et stort parti som er forberedt på politisk makt. De har skjønt at nordmenn flest begynner å bli kraftig lei avgiftsnivået her i landet, og de tjener nok også på å være det eneste partiet som ikke henger seg på klima-hysteriet.

Men gi meg valgtester!

Lenke til kommentar
FrP er et stort parti som er forberedt på politisk makt. De har skjønt at nordmenn flest begynner å bli kraftig lei avgiftsnivået her i landet, og de tjener nok også på å være det eneste partiet som ikke henger seg på klima-hysteriet.

9154233[/snapback]

De er et protestparti som ville gått rett på trynet med flertall, ja.

Lenke til kommentar
Har lyst til å teste meg! Jeg synes alkohol er dyrt her i landet, så kanskje FrP er partiet for meg i år?

9153700[/snapback]

Litt svak begrunnelse for stemmen din, vil jeg påstå. FrP har en del mer de står for enn lavere alkoholavgifter, selv om det er sprit&bensin&innvandring som blir blåst opp av media. Skal absolutt ikke nekte deg å stemme FrP, men for ditt eget beste bør du lete etter flere argumenter.

Rv er best:)

9153770[/snapback]

"Best" blir her et subjektivt ord. Personlig mener jeg at RV er værst, men både din og min mening har liten relevans i en slik diskusjon.

De [FrP] er et protestparti som ville gått rett på trynet med flertall, ja.

9154274[/snapback]

Vi har hørt det mange ganger, men aldri hørt noen holdbare argumenter. Har du noen?
Lenke til kommentar
Har lyst til å teste meg! Jeg synes alkohol er dyrt her i landet, så kanskje FrP er partiet for meg i år?

9153700[/snapback]

Litt svak begrunnelse for stemmen din, vil jeg påstå. FrP har en del mer de står for enn lavere alkoholavgifter, selv om det er sprit&bensin&innvandring som blir blåst opp av media. Skal absolutt ikke nekte deg å stemme FrP, men for ditt eget beste bør du lete etter flere argumenter.

Billigere bensin, lavere skatter. Mer bruk av oljepenger så vi får ordna opp i alt som er slum her i landet. Færre innvandrere = mindre kriminalitet.

Lenke til kommentar
Billigere bensin,

Er det noe vi ikke trenger nå, så er det billigere bensin. Skulle helst sett en økt bensinpris med minst et par kroner literen.

lavere skatter. Mer bruk av oljepenger

Økonomien og velferdsstaten går til helvete.

Færre innvandrere = mindre kriminalitet.

Du verden, for en tankegang. La oss kaste ut problemene, i stedet for å prøve å gjøre noe med dem.

Forresten, du fortjener kudos for å ha klart å få FrP og RV blant de tre beste :p

Lenke til kommentar

Det med invandrere er vel ikke helt sant, er lite poeng å kaste dem ut, men kanskje man skal begrense innvandringen en del midlertidig slik at det blir en mer jevn blanding i hele landet med innvandrere og folk som har bodd i norge en del generasjoner.

Jeg må være påvirket av frps mas i media, men jeg mener at vi tar inn en del tapsprosjekter som kunne vært unngått. Vi sliter med å få folk som ikke har sett en velferdsstat til å skjønne hva det er og fortsetter det slik så vil velferdstaten bli mer og mer firkantet jo mindre det er mulig å stole på "kundene (oss)". Tror det er her problemet med svindling osv er, tror de som kommer til norge ikke skjønner den norske kulturen der man skal være beskjeden og ikke utnytte alt som kan utnyttes så mye som mulig fordi det er mulig og drite i lovverket.

Og så burde innvandrere som begår lovbrudd bli kastet ut med en gang, men det blir samtidig håpløst å sende våre problemer tilbake der de kommer fra. Tror ikke angrerett på mennesker funker så bra så løsningen er vel å bli mer restriktive når det kommer til identifikasjon fra landet de kom fra, selv om det og kan være håpløst. Må si jeg ble sjokkert over utlendingen som var på forsiden av vg for noen dager siden som synes han hadde det så mye bedre i norskt fengsel enn hjemme. Han var dømt for en rekke tyverier tror jeg....

Men nå setter jeg igang samme drittdebatten som allerede finnes i ørten tråder her. Beklager det

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Er det noe vi ikke trenger nå, så er det billigere bensin. Skulle helst sett en økt bensinpris med minst et par kroner literen.

9156803[/snapback]

Hvorfor? Hva med distriktsnorge?

9156803[/snapback]

Jaha? Har du noe materiale som bygger opp under dette?

Du verden, for en tankegang. La oss kaste ut problemene, i stedet for å prøve å gjøre noe med dem.

9156803[/snapback]

Hvem har nevnt å kaste ut "problemene" ? Det er forresten en interessant måte å se det på at vi kaster ut kriminelle og slipper inn gode borgere, men det har ingen nevnt foreløpig. Rett og slett sverting fra din side.

Det er heller snakk om å begrense innvandringsraten, så integreringen blir mer vellykket og ghettofiseringen mindre.

Lenke til kommentar

Men gi meg valgtester!

9154233[/snapback]

Hva skal vi med lavere avgifter når verden går under snart likevel? Jeg vil ha et parti som handler når det kommer til miljøet og bistand. AP blir uten tvil mitt. (Om jeg kunne stemme, da.)

På Valgomaten fikk jeg:

AP

SV

RV

V

KrF

SP

H

FrP

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Hva skal vi med lavere avgifter når verden går under snart likevel? Jeg vil ha et parti som handler når det kommer til miljøet og bistand. AP blir uten tvil mitt.

9156997[/snapback]

At verden snart går under er en drøy, men interessant påstand :!:

Miljø: Da høres hvertfall ikke AP ut som en aktuell kandidat, når de bedriver alt for mye symbolpolitikk, og da de sammen med mediene har slengt seg på CO2-bølgen. Positivt at de er for å utrede mulighetene for Thoriumkraftverk, men ellers finner jeg ikke mye bra.

Bistand: "Gi en mann en fisk og han er mett for en dag. Lær en mann å fiske og han vil være mett for resten av sitt liv". Poenget er et u-hjelp virker lammende, og gjør i realiteten at ulandenene er fattige lengre. AP er vel også for EU (?) så de støtter i prinsippet å ha ganske høye tollbarrierer mot ulandene, så de aldri får industrien sin på bena.

Lenke til kommentar
Rødt heter de vel nå. Protestparti som aldri ville klart å styre landet med en flertallsregjering.

Målet til Rødt er da heller ikke å styre landet i en kapitalistisk regjering. Rødt er et parti som skiller seg fra de andre ved at man ikke ser det som viktigst å få maktposisjoner i statsapparatet! Ja, Rødt er endog imot det parlamentariske system! Det fins flere grunner til å komme inn på Stortinget enn å selge valgflesk. Vi ser jo hvordan det gikk med SV! Rødt er mer opptatt av å kjempe for arbeiderklassen og stå på folkelige krav som antikrigsarbeid, forsvar av velferdsstaten (så lenge alternativet er liberalisme ihvertfall!), antirasisme, prinsippløs miljøpolitikk osv.

Rødt viste jo akkurat nylig nå at de ikke vil la seg selge som de andre partiene da de takket nei til pengestøtte fra Stordalen! Stordalen ville gi pengestøtte til AP, SV og Rødt. AP og SV godtok, men Rødt sa nei takk - Rødt vil ikke være sponsorer for Stordalens selvpromoterings-kampanje! Om han vil kjempe for miljøet kan han gjøre det på samme måte som andre som bidrar. Uten å måtte drive selvpromotering. Dessuten er det et poeng at rike kapitalister som gir pengestøtte til partier gjør det for å vri politikken i ei retning. I Stordalens tilfelle var det en positiv retning, men i de fleste andre tilfellene er det negativt. Og partiene godtar det! For de vet, penger = makt.

Lenke til kommentar
Billigere bensin,

lavere skatter. Mer bruk av oljepenger

Færre innvandrere = mindre kriminalitet.

Forresten, du fortjener kudos for å ha klart å få FrP og RV blant de tre beste :p

9156803[/snapback]

Det og kaste ut problemene er det også en måte og gjøre noe med dem på.
Lenke til kommentar
Rødt heter de vel nå. Protestparti som aldri ville klart å styre landet med en flertallsregjering.

Målet til Rødt er da heller ikke å styre landet i en kapitalistisk regjering. Rødt er et parti som skiller seg fra de andre ved at man ikke ser det som viktigst å få maktposisjoner i statsapparatet! J

9164559[/snapback]

Men det blir jo et paradoks at de ønsker mer makt enn de fleste andre partier. De ønsker å ta kontroll over flere selskaper, ha makten til å foreta flere valg for enkelptersoner (hvilket sykehjem man skal bruke, hvilken skole man skal sende barna til, hvilken skole man selv skal gå på osv).

Om Rødt hadde tatt makten så ville de hatt langt mer makt enn dagens regjering. De ville styrt over mer og foretatt flere valg for folk flest.

De ber jo oss stemme på dem slik at de kan ta kontrollen over mer av samfunnet (spesielt næringslivet). Denne makten skal de da ha og styre "på vegne av oss". En slik tillit vil jeg aldri i verden gi til en politiker.

Power corrupts; absolute power corrupts absolutely

Det er en sannhet i det sitatet. Power to the people roper enkelte. Hvordan i all verden får folket makt om man selv ikke får lov å starte opp en privat legepraksis? Hvis man selv ikke skal få lov å undervise elever privat? Om man selv ikke skal kunne velge sitt eget eldrehjem å avslutte sine siste dager på? :)

Ellers:

Takket være dette forslaget klarte nå Høyre å skyve seg godt ned på min liste. Enda mer byråkratisering og mistenkeligjøring i helsevesenet er det siste man trenger. På tide med litt fokus på å gjøre de syke friske hadde vært fint. Når man risikerer å gå sykemeldt over et halvt år bare i påvente av "second opinion", slik som ting er i dag, så er det hinsides at Høyre vil slenge enda en lege inn i kabalen.

Lenke til kommentar

Dotten: Det er nettopp her vi skiller oss fra sosialdemokratene. Mens sosialdemokratene vil bruke systemet til å styre systemet, så vil revolusjonære bryte med dette systemet og la folk i økt grad *styre selv*.

Jeg har personlig mye sansen for hvordan den russiske revolusjonen var organisert. Du hadde bolsjevikpartiet, med demokratisk sentralisme som organisatorisk prinsipp. Flertallet bestemte, lederen og alle andre måtte følge flertallsvilja. Det var nå så. Men noe som er enda viktigere er at partiet IKKE hadde all makt under revolusjonen!

Hvem hadde så makt? Jo, arbeiderrådene. Arbeiderrådene var lokale direkte-demokratiske organer, hvor vanlige arbeidsfolk samles og gjorde vurderinger og tok avgjørelser. Ikke bare på arbeidsplasser, men også i nabolag, blant soldatene etc."Sovjetunionen" betyr jo også oversatt "unionen av arbeiderråd", og Lenin sa på denne tiden "All makt til arbeiderrådene!".

Nå gikk det dessverre slik at partiet fikk mer og mer makt på tross av arbeiderrådene. Det har flere årsaker. Skal ikke gå så nøye inn på det her nå, men en årsak var borgerkrigen som krevde spesielle tiltak og mer partimakt.

Poenget her er derimot at man hadde direkte-demokratiske organer. Det var IKKE slik du skisserer, at et parti med elitepolitikere sitter på toppen og bestemmer at "sånn og sånn" skal det være. Det var en dynamisk nasjonal debatt.

Det førte også til at Russland fikk europas mest demokratiske grunnlov, og var den eneste nasjonen med direkte-demokrati i praksis.

Tenk deg så dette satt inn i et norsk system. Vi gir politikerne mindre makt, og oss selv mer makt (selvsagt i en situasjon hvor de revolusjonære har *klart* flertall i befolkninga). I motsetning til Russland på begynnelsen av 1900-tallet har Norge i dag lange demokratiske tradisjoner. Vi har kommunikasjonsteknologi som gjør at vi raskt og effektivt kan diskutere, avgi stemmer etc. I et slikt system vil altså også økonomien være folkestyrt, ikke bare politikken.

Jeg sitter ikke med noen ferdig skissert løsning for hvordan alt dette skal foregå. Det gjør heller ingen andre, det ville uansett vært idioti å forsøke å forutse nøyaktig hvordan det skal fungere, men å diskutere det er sunt. Mulighetene er der bare vi våger å se litt lengre enn dagens system.

Lenke til kommentar

Nå består Norge av mer enn arbeidere.

Så klassesamfunnet er da arbeidere>resten av befolkningen?

Ellers ser jeg også et problem hvis ti rørleggere vil ha større makt en to leger når det kommer til eksempelvsi helsepolitikk (noe forenklet og satt på spissen).

Og paradokset for Rødt, med en slik ordning, er at dagens fremste parti for arbeiderklassen er FRP. I kombinasjon med AP (de bytter litt på det, men AP har i tillegg flere av toppene(som de igjen bytter på å ha med Høyre)). Det er altså en styreform som tjener Rødt sine "argeste" politiske motstandere.

Nå kjenner jeg mange som stemmer Rødt, da partiet har sin base her i Bergen. Både gjennom fagforeningsarbeid og også gjennom familien. Det som slår meg er at de er rike menn i 40-50 årene som har toppjobber, noe de aktivt brukte fagforeningene til å få. Så samler de opp mange unge (spesielt studenter) som utgjør et stemmegrunnlag.

Men det finnes nå noen rederlige karer, jobbet selv blant annet med Steinar Nørstebø i fagforeningen og han virket nå ganske så opptatt av arbeiderne, selv om han virket skuffet hver gang man stemte nei til å gå i streik. Men likte ikke føringer om å fryse ut de som ikke var organisert. For meg er det mobbing på arbeidsplassen og noe så absolutt ikke en fagforening skal drive med. Var jo også en grunn til at jeg meldte meg ut av LO i sin tid.

Rødt er en miniatyr med en utopisk politikk. Ikke gir de grunn til tillit og når de er for å nekte private tilbud i så stor grad som de gjør så er det vel bare Demokratene som er mer uaktuelle av partier. Jeg er til stadighet forundret over at 30.000 faktisk kan stemme på partiet Rødt.

Men på den annen side er jeg forundret (eller mer misunnelig) på at noen faktisk klarer å finne et parti man støtter såpass, det være seg Rødt, AP, FRP eller hvem det nå skal være.

Venstre er vel det nærmeste for meg. Men akk så langt unna allikevel. :)

Lenke til kommentar

Sorry for litt lange innlegg her, men skal man forklare, så skal man forklare ;)

Norge består av mer enn arbeidere ja. Men et klart flertall er arbeidere. Når jeg nå snakker om klasser snakker jeg om ØKONOMISKE klasser, ikke sosiale. I et økonomisk klasseperspektiv mener jeg mer eller mindre alle arbeidstakere er arbeidere, mens arbeidsgiverne er kapitalister. Målet er ikke å gå løs på kapitalistene, men å frata de deres privilegier og sette de på likt nivå med oss andre. Ikke så fælt eller?

Ellers ser jeg også et problem hvis ti rørleggere vil ha større makt en to leger når det kommer til eksempelvsi helsepolitikk (noe forenklet og satt på spissen).

Enig. Men dette er slik man må finne passende løsninger på. Man må finne en organisering hvor legene får fram sine viktige synspunkt fra et legeperspektiv. Men samtidig er det folk flest som faktisk skal ha dette helsetilbudet, så de burde også ha en stemme.

Og paradokset for Rødt, med en slik ordning, er at dagens fremste parti for arbeiderklassen er FRP. I kombinasjon med AP (de bytter litt på det, men AP har i tillegg flere av toppene(som de igjen bytter på å ha med Høyre)). Det er altså en styreform som tjener Rødt sine "argeste" politiske motstandere.

Som jeg skrev i forrige innlegg, i en slik revolusjonær situasjon vil de revolusjonære ha et *klart flertall*, altså vil hverken AP eller FrP kunne herske :)

Men nå skal det også sies at jeg ikke forventer at dette skal skje hverken i morgen eller neste uke eller neste år. Det er ikke noe som skjer av seg selv, ved at folk plutselig finner ut at Rødt er flott, hoppsann heisann. Norge er i dag medlem av verdenseliten, vi er kompisene til USA, vi har kapitalisme, vi har olje, vi er rike. Jeg tviler på at det blir noen revolusjon med slike forhold. Marx sine analyser gikk jo også ut på at en slik situasjon tilkommer ved kapitalismens sammenbrudd.

Vi ser jo i dag at USA søker å utvide sitt interesseområde rundt hele verden. Fra bombeaksjoner i Somalia, til okkupasjon i Irak og Afghanistan, til våpenhandel med Saudi-Arabia, til press på Iran og Nord-Korea. Osv. Og Russland ønsker å utvide, de vil ha flere ressurser, MANGE flere ressurser, og prøver dermed å annektere land for å finansiere sin kapitalistiske utvikling. Kina kommer raskere enn noen annen kapitalistisk stat, og har allerede begynt å involvere seg i tvilsomme affærer i Afrika. Alt handler om nettopp det Marx påpekte - at kapitalistiske stater alltid søker å utvide sine markeder.

Marx bommet på noe, men traff på endel. Og Lenin videreførte teoriene om Imperialismen. Det har vist seg å bli høyst relevant. Like relevant i dag som under Lenins levetid. Antakeligvis enda mer relevant. For mens det på den tiden var mer tradisjonell krigføring, har det nå blitt mer og mer slik at internasjonale selskaper står i spissen for krigslobbyisme, og de samme selskapene tjener seg rike på å nå nye ressurser og nye markeder. De får mer og mer makt, og kontrollerer mer og mer av den internasjonale økonomien. 2/3 av verdens eksport foregår f.eks innenfor et internasjonalt selskap, fordi det er etablert i mange land over hele verden.

Trenger jeg å nevne klimatrusselen som står ovenfor oss? Og hvordan store internasjonale selskaper betaler forskere for å "bevise" at klimatrusselen ikke eksisterer eller ikke er menneskeskapt? Og hvordan regjeringene ikke klarer ta de nødvendige tiltakene som må til? Det er ikke økonomisk lønnsomt!

Poenget her er at det overalt i verden er den økonomiske eliten som sitter med makta. Når det kommer til stykket er det ikke de fattige i sør vi må vende oss mot, det er heller ikke USAs befolkning vi må vende oss mot. Det er den økonomiske eliten i Norge og resten av verden vi må vende oss mot. Ikke ved å halshugge de som noen andre barbarer, men ved å ta fra de privilegiene sine, og avskaffe kapitalismen og imperialismen.

Lenke til kommentar
Målet er ikke å gå løs på kapitalistene, men å frata de deres privilegier og sette de på likt nivå med oss andre. Ikke så fælt eller?

9166897[/snapback]

Driver man i dag en virksomhet (som i de fleste tilfeller gjør at eieren ikke tjener allverden) så har man på mange områder mindre rettigheter enn en det du definerer som en arbeider.

I tillegg er man ekstra utsatt, spesielt i en liten virksomhet/enkeltpersonsforetak, for sykdom enn hva en ansatt er. Regner med at dette også vil justeres for å utjevne fordelen man har av å være ansatt fremfor det å drive selv i slike tilfeller?

Lenke til kommentar

Dotten, små foretak er ikke en trussel mot noen. Det er de store selskapene som er en trussel. Tilogmed Lenin, gjennom sin NEP-politikk, tillot små private foretak! (Det var bare den tosken Stalin som brøyt med dette da han kom til makta, og gjorde alt til en gigantisk 5-årsplan...)

Lenke til kommentar

Rødt. Jeg kan være enig i at Rødt har en noe mangelfull plan for landet. Men Norge hadde hatt meget godt av en fargekladd i regjeringen. Rødt kommer med mye bra og mye viktig. Kommer de inn i regjeringen kan de ihvertfall påvrike diverse beslutninger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...