tosandva Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hei. Dette har ikke noe med strømforsyning å gjøre, men håpet det kanskje fantes noen "lyse hoder" her som vet råd. Jeg driver og pusser opp TV-stua mi og har møtt på et uventet problem: Jeg fjernet en gammel (stygg) lysbryter da jeg la ny strie. Lysbryteren hadde bare to punkter (ingen jording eller noe virket det som) og virket å være en gammel (60-tallet) 1-pol bryter. Det merkelige var at strømmen til den var koblet slik: Det var koblet en ledning til hver av punktene, som jo er greit, for å føre strøm gjennom den. Men i tillegg var ca 1cm av gummien på en tredje ledning (som passerer rett gjennom "boksen" hvor bryteren var satt inn) fjernet og festet til det ene punktet på bryteren sammen med en av de andre ledningene. På denne måten passerer denne ledningen gjennom dette punktet og forsvinner ut av "boksen" igjen. Jeg klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal koble dette til en moderne bryter. Noen som vet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det er ganske normal kobling vil jeg tro. Det man minimum trenger er den ene fasen fra sikringskapet, og så en ledning ut til lampene. Den tredje ledningen går vel bare til et annet punkt i stua. Enten en stikkontakt eller en lampe, avhengig av hvilken av to to førstnevnte den er koblet til. Lenke til kommentar
tosandva Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Det er ganske normal kobling vil jeg tro. Det man minimum trenger er den ene fasen fra sikringskapet, og så en ledning ut til lampene.Den tredje ledningen går vel bare til et annet punkt i stua. Enten en stikkontakt eller en lampe, avhengig av hvilken av to to førstnevnte den er koblet til. 9025090[/snapback] Mener den var koblet til "inngående" punkt. Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor den bare går rett gjennom bryteren i samme punkt som det jeg mener er "strøm inn" Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Slikt arbeid skal gjøres av fagfolk. Ta kontakt med en autorisert elektrikker. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Hei. Dette har ikke noe med strømforsyning å gjøre, men håpet det kanskje fantes noen "lyse hoder" her som vet råd. Jeg driver og pusser opp TV-stua mi og har møtt på et uventet problem: Jeg fjernet en gammel (stygg) lysbryter da jeg la ny strie. Lysbryteren hadde bare to punkter (ingen jording eller noe virket det som) og virket å være en gammel (60-tallet) 1-pol bryter. Det merkelige var at strømmen til den var koblet slik: Det var koblet en ledning til hver av punktene, som jo er greit, for å føre strøm gjennom den. Men i tillegg var ca 1cm av gummien på en tredje ledning (som passerer rett gjennom "boksen" hvor bryteren var satt inn) fjernet og festet til det ene punktet på bryteren sammen med en av de andre ledningene. På denne måten passerer denne ledningen gjennom dette punktet og forsvinner ut av "boksen" igjen. Jeg klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal koble dette til en moderne bryter. Noen som vet? 9024971[/snapback] Styrer bryteren bare ett lys? Endret 7. juli 2007 av DataFjotten Lenke til kommentar
tosandva Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Hei. Dette har ikke noe med strømforsyning å gjøre, men håpet det kanskje fantes noen "lyse hoder" her som vet råd. Jeg driver og pusser opp TV-stua mi og har møtt på et uventet problem: Jeg fjernet en gammel (stygg) lysbryter da jeg la ny strie. Lysbryteren hadde bare to punkter (ingen jording eller noe virket det som) og virket å være en gammel (60-tallet) 1-pol bryter. Det merkelige var at strømmen til den var koblet slik: Det var koblet en ledning til hver av punktene, som jo er greit, for å føre strøm gjennom den. Men i tillegg var ca 1cm av gummien på en tredje ledning (som passerer rett gjennom "boksen" hvor bryteren var satt inn) fjernet og festet til det ene punktet på bryteren sammen med en av de andre ledningene. På denne måten passerer denne ledningen gjennom dette punktet og forsvinner ut av "boksen" igjen. Jeg klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal koble dette til en moderne bryter. Noen som vet? 9024971[/snapback] Styrer bryteren bare ett lys? 9025797[/snapback] Ja, det stemmer. Kun ett lys. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Har du kjøpt en ny bryter? Lenke til kommentar
tosandva Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Nei, men jeg har en liggende. Den er desverre ganske "uortodoks". Det er en type "7" og har følgende punkter: (punkter merket med " er disse "til lampe" tegnene) "A" og L oppe L, B og "V" nede. Tror det er en såkalt kryssvender. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Ja, da er det en kryssvender, men den kan ikke erstatte en 1-pol bryter. Kryssvender kan du bare bruke i forbindelse med endevender eller vender 6 som den også kalles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå