Gå til innhold

Hyperkriminell innvandrerungdom i Oslo

Anbefalte innlegg

* Hva med en statlig satsing for mindre diskriminering?

- Hva med en statlig satsing for å få innvanderne til å slutte å isolere seg fra nordmenn?

Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon, Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon.... Ser du sirkelen?

Kjøss med der sola ikke skinner...

Isolasjonen velger mange av dem fint selv.

Gidder ikke å integrere seg (lære norsk), går kun med andre fra egne land, tolker ting som diskriminering da folk sliter med å forstå dem .

Kjenner fler som har liten interesse for integrering og bare mingler med folk fra eget land. Fler av dem jobber vel og merke, men snakker ufattelig dårlig norsk, selv etter 20 år i Norge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Hva med en statlig satsing for mindre diskriminering?

- Hva med en statlig satsing for å få innvanderne til å slutte å isolere seg fra nordmenn?

Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon, Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon,Isolasjon kommer pga diskriminering, diskriminering føre til isolasjon.... Ser du sirkelen?

Kjøss med der sola ikke skinner...

Isolasjonen velger mange av dem fint selv.

Gidder ikke å integrere seg (lære norsk), går kun med andre fra egne land, tolker ting som diskriminering da folk sliter med å forstå dem .

Kjenner fler som har liten interesse for integrering og bare mingler med folk fra eget land. Fler av dem jobber vel og merke, men snakker ufattelig dårlig norsk, selv etter 20 år i Norge!

9051876[/snapback]

Ha! Du snakker om forledrene min..

Min mor og far snakker norsk som en 6åring, men begge er hardt arbeidende folk.

Lenke til kommentar
Hvilken "virkelighet" mener du jeg ikke har rot i? Den "virkeligheten" som eksisterer blant giddesløse slasker som ikke er villig til å gjøre en ekstra innsats for å oppnå noe beundringsverdig?

Ja... Fei alt over med en kost.

Noe sikretall på disse slaskene?

Nei, men en god begynnelse kan være å ta en tur ned i Oslo sentrum feks. en vanlig hverdag og telle...

Et barn er ikke født kriminelt nei, men veien blir til ettersom man går. Først og fremst er det familien som må være med på å bygge barnets verdier.

Og det er samfunnet ,som igjen bygger familieverdiet.

Og hvis man passiv skal sitte å vente på at alt skal bli bedre, "fordi det er samfunnet som bestemmer" så er det enda engang med på å illustrere "sitte på ræva holdningen". Ingenting blir gitt til deg gratis.

Utdanning blant andregenerasjons innvandrere er på full fremmmarsj og viser at hvertfall fler og fler har skjønt at det er en selv som bestemmer over sin egen livsituasjon. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article265672.ece

Likevel er det disproposjonert mellom, ikke etnisk- og etnisk-Norsk, arbeidsløshet...

Som jeg skrev og la frem en artikkel på: Ting er på fremmarsj. Fordi mange etterhvert har innsett at de selv må gjøre noe med situasjonen. Ingenting kommer av seg selv.

Tja, Ali løper frem og tilbake til aetat hverdag, og får kun ræva jobber som han er overkvalifisert for... Hva med gi han en stilling som han er utdannet til..

Så ta en underkvalifisert jobb og fortsett å søke da? At man er kvalifisert til en jobb er ikke det samme som å si at man ikke må streve ræva av seg for å få den?

Og: Om Ali bare løper til Aetat og tror de skal fikse alt for ham, så er det allerede et problem der. Om Ali driver på der i lang tid uten resultat er Ali fohåpentligvis oppegående nok til å skjønne at man må benytte seg av andre metoder for å få seg drømmejobben?

Så synd du ikke fikk med deg alle tragediene han har vært gjennom... Ikke minst som skrevet: HAN MÅTTE JOBBE EKSTRA HARDT.. Hvorfor må en ikke etnisk norsk statsborger jobber hardere enn etniske statsbogerer i samme jobb?

Dine kommentarer har ikke rot i virkeligheten..

9051756[/snapback]

Så hva i all verden tror du jeg mener med å "få seg en på trynet"? Men i motsetning til en passiv "skyld på samfunnet" person, klarte han seg glimrende uansett.

Som, jeg tidligere skrev, skiller man seg ut må man som oftest jobbe hardere og bedre enn sine likemenn for å oppnå samme resultater. Om man ikke innser denne realiteten kommer man aldri av flekken. Er det rettferdig? Nei, men om man tror at verden er rettferdig er man rimelig desillusjonert.

Om man kommer seg opp og fram kan man også begynne å arbeide effektivt for å jevne ut forskjeller mellom minoriteter på en skikkelig måte. Om man står og surver og skylder på at "samfunnet ga meg ikke muligheter" er det ingen som gidder å høre på deg.

Lenke til kommentar
Nei, men en god begynnelse kan være å ta en tur ned i Oslo sentrum feks. en vanlig hverdag og telle...

Typisk B-type ola Normann...

Ser bjelken på deg selv, før du pirker ut flisene til andre...

JA. Alle mine Etnisk Norske venner er enten gravid, død (kokain, selvmord osv..) eller "sosialen."

Men, ironisk, er 90% av alle mine ikke etnisk norsk. Tar høyere utdanning som, tja medisin osv..

Og hvis man passiv skal sitte å vente på at alt skal bli bedre, "fordi det er samfunnet som bestemmer" så er det enda engang med på å illustrere "sitte på ræva holdningen". Ingenting blir gitt til deg gratis.

Jeg tro mangen "prøver meget hardt" å skaffe seg et fremtid i Norge.

Men samfunnet gir ikke de en sjangse.

Slike historier leser vi igjen og igjen i alle aviser.

Husker du overskriften: "skiftet navn, fikk jobb" ?

Som jeg skrev og la frem en artikkel på: Ting er på fremmarsj. Fordi mange etterhvert har innsett at de selv må gjøre noe med situasjonen. Ingenting kommer av seg selv.

Det har de flest gjort heletiden, kanskje det er diskriminering som er på "bak"marsj?

Så ta en underkvalifisert jobb og fortsett å søke da? At man er kvalifisert til en jobb er ikke det samme som å si at man ikke må streve ræva av seg for å få den?

Og: Om Ali bare løper til Aetat og tror de skal fikse alt for ham, så er det allerede et problem der. Om Ali driver på der i lang tid uten resultat er Ali fohåpentligvis oppegående nok til å skjønne at man må benytte  seg av andre metoder for å få seg drømmejobben?

Ali må finne seg jobb gjennom aetat, nettopp fordi ingen svare på søknadene hans, nettopp fordi navnet hans er A-l-i.

Så hva i all verden tror du jeg mener med å "få seg en på trynet"? Men i motsetning til en passiv "skyld på samfunnet" person, klarte han seg glimrende uansett.

Som, jeg tidligere skrev, skiller man seg ut må man som oftest jobbe hardere og bedre enn sine likemenn for å oppnå samme resultater. Om man ikke innser denne realiteten kommer man aldri av flekken. Er det rettferdig? Nei, men om man tror at verden er rettferdig er man rimelig desillusjonert.

Om man kommer seg opp og fram kan man også begynne å arbeide effektivt for å jevne ut forskjeller mellom minoriteter på en skikkelig måte. Om man står og surver og skylder på at "samfunnet ga meg ikke muligheter" er det ingen som gidder å høre på deg.

Mens dere skriker etter integrering, så må også dere la oss integrer.

Gir oss, ikke etniske statsborgerer, lik mulighet for lik arbeid.

Det er bare tullinger som skriker høyt ensidig. Dere kan ikke gi oss glovarmt vann, når vi er tørst.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Men, ironisk, er 90% av alle mine ikke etnisk norsk. Tar høyere utdanning som, tja medisin osv..

Kjempepfint for dem. Og de som jobber de hardt og målbevisst vil også gjøre det bra. De som fullfører og forventer at jobbene skal komme rennende inn til dem, vil gå en vanskelig tid i møte.

Jeg tro mangen "prøver meget hardt" å skaffe seg et fremtid i Norge.

Men samfunnet gir ikke de en sjangse.

Slike historier leser vi igjen og igjen i alle aviser.

Husker du overskriften: "skiftet navn, fikk jobb" ?

Hva med alle de som faktisk ikke må bytte navn for å få seg en jobb?

Har sett andre artikler som omtaler lignende hendelser. Etter at avisen skrev om det klarte vedkommende å få seg en drømmejobb (uten å skifte navn). Men dette er jo umulig iflg. deg da "samfunnet ikke gir de en sjanse"....

Det har de flest gjort heletiden, kanskje det er diskriminering som er på "bak"marsj?

Når man ser at andre klarer seg meget bra må man se til dem. Ikke til de som gjør det dårlig og sier "samfunnet sin skyld".

Hvem sin skyld er det at mange klarer seg meget godt?

Ali må finne seg jobb gjennom aetat, nettopp fordi ingen svare på søknadene hans, nettopp fordi navnet hans er A-l-i.

Igjen, en god illustrasjon av passivitet. Der noen kreative sjeler finner på alternativ markedsføring av seg selv gir Ali blanke og sier: Jeg har ingen andre muligheter. Samfunnet sin skyld...

Mens dere skriker etter integrering, så må også dere la oss integrer.

Gir oss, ikke etniske statsborgerer, lik mulighet for lik arbeid.

Det er bare tullinger som skriker høyt ensidig. Dere kan ikke gi oss glovarmt vann, når vi er tørst.

9058306[/snapback]

Integreringsmulighetene ligger der. Kanskje er de vanskelige å gripe for mange, kanskje mange ikke engang prøver, kanskje de burde vært bedre utviklet. Uansett som sagt, beste måten å arbeide for integrering er å gjøre det på en skikkelig måte; samarbeid fører som regel bedre fram en motarbeidelse.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne tette diskusjonen. Alle vet at de som gjør et ramaskrik kommer i media, så tror alle at det gjelder alle. Men man hører ikke noe om de som gjør det ok, bra eller veldig bra. Kanskje et fåtall.

Samme om man gjør en jobb, man får lett klager om man glemmer noe eller gjør en feil. Men gjør man jobben riktig eller bra så hører man somregel ikke noe.

Vi mennesker er flinkere til å gi ris enn ros...

pls stfu ang jeg vet om en eller har lest et sted om en som ikke fikk jobb.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Det er vel heller det at vi misforstår hverandre. Derfor reagerte jeg sterkt når du drar paralleller mellom min og ytterliggående gruppers uttalelser (eller retorikk om du vil).

Godt å høre. Lett med misforståelser på internettet. :)

At enkelte grupperinger i samfunnet blir mistenkeliggjort og dermed får redusert bevegelsesfriheten sin er en uheldig konsekvens av enkeltindividers handlinger.

Når jeg snakker om "herjing" så er dette naturligvis satt på spissen, men for meg så virker det som om A- og B-gjengen nærmest får drive på i fred og ro i og med at vi ikke akkurat har sett en nedgang i gjengkriminalitet i de siste årene. Politiet gjør helt sikkert så godt de kan, men lider under mangelen på midler til å bekjempe denne typen kriminalitet.

At innvandrerungdom begår kriminelle handlinger er ikke nødvendigvis noe som kan spores tilbake til rasisme, intolleranse og dårlig integrering. Det er i mange tilfeller snakk om holdninger som er bragt inn i landet og blitt ytterligere forsterket av disse ungdommenes møte med sterke "farsfigurer" (jmfr: Izzat) innenfor det allerede etablerte kriminelle miljøet. Det er disse "farsfigurene" vi må få fjernet fra gatene samtidlig som vi kan tilby et godt miljø med utdanning og arbeid.

Det er i allefall mitt syn på saken.

9051759[/snapback]

Jeg kan dessverre innformere om at i min erfaring så begynte politiets mistenkeliggjøring av innvandrere lenge før vi hadde fått en stor nok gruppe med arbeidsledige og minstelønns innvandrere til at det var noen mulig å snakke om en ny underklasse eller et eget kriminelt element blant innvandrerne. Jeg har hørt såpass mange hårreisende historier fra Bergen på 80-tallet fra innvandrere jeg har kjent, at jeg ikke kan tro at mistenkeliggjøring av innvandrere kom som en respons på kriminalitet fra innvandrere. Det kom som en respons på innvandringen, punktum.

Og Izzat er en moro film, men i min erfaring er beskrivelsen av det kriminelle miljøet der omtrent like korrekt som beskrivelsen av norsk etterkrigskriminalitet i Olsenbanden.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Igjen, en god illustrasjon av passivitet. Der noen kreative sjeler finner på alternativ markedsføring av seg selv gir Ali blanke og sier: Jeg har ingen andre muligheter. Samfunnet sin skyld...

HAN HAR PÅ ULIKE MÅTER forsøkt å komme bort fra det kriminelle livet. Først med jobb i kommunen som fungerte en stund, men statusen på gata var større enn blant kommunearbeiderne, og den økonomiske gevinsten ikke helt den samme. Som mange andre unge kriminelle med muslimsk bakgrunn, reiser han etter hvert tilbake til foreldrenes hjemland for å slippe unna problemene. Det viste seg å være en dårlig løsning:

Jeg har rett, som vanlig :whistle:

Lenke til kommentar

Det er vel ingen stor hemmelighet at prosentandelen av kriminelle er høyere blant innvandrere enn hos etniske nordmenn. Holdningene er vel rett og slett for dårlige. Selv synes jeg at det burde vært obligatoriske norskkurs for ALLE ikke-vestlige innvandrere i alle fall - om norske lover, samfunnsverdier, om det å lære språket m.m.

Det er jo litt sykt at det finnes folk som har bodd i landet i 20 år og som omtrent ikke snakker et ord norsk. Når mange av dem atpåtil er arbeidsledige/uføre synes jeg det bare er én riktig ting å gjøre: Sende dem hjem igjen. De er ikke interesserte nok i å gjøre en innsats for samfunnet, og de fortjener heller ikke å nyte godt av godene våre foreldre og besteforeldre har skaffet oss.

Om de derimot går inn for å lære seg språket, følge norske lover, regler og normer - og skaffer seg en jobb er de selvsagt mer enn velkomne hit til landet. Arbeidskraft trenger vi, og det finnes MASSE ressurser rundt om i verden vi kan trenge her i landet også.

Gjengdannelser er et annet problem. Hvis man ikke vil integreres, eller ikke klarer det, så er det rart. Det er så mange innvandrere som fint klarer dette uten noen problemer. Det er muligens fordi de ikke bosetter seg i ghettoer, men heller går aktivt inn for å lykkes slik jeg har oppfattet det.

If there is will - there is a way

edit: merk at jeg ikke orker/gidder å være veldig aktiv i denne diskusjonen, da dette er et problem som tas opp gang på gang på gang på gang på gang. kikker nok innom fra tid til annen, men ikke stort mer enn det.

Endret av Complexion
Lenke til kommentar
HAN HAR PÅ ULIKE MÅTER forsøkt å komme bort fra det kriminelle livet. Først med jobb i kommunen som fungerte en stund, men statusen på gata var større enn blant kommunearbeiderne, og den økonomiske gevinsten ikke helt den samme. Som mange andre unge kriminelle med muslimsk bakgrunn, reiser han etter hvert tilbake til foreldrenes hjemland for å slippe unna problemene. Det viste seg å være en dårlig løsning:

9064986[/snapback]

Rett i at mange gir fullstendig faen og føler at de får mer økonomisk gevinst ved å begynne med kriminalitet? Jepp, det er nettopp det som er problemet. For enkelte er det så ille at de føler at de tom. får større "status" på gata som kriminelle. Utenfor sitt begrensede miljø blir de dog sett på som samfunnets ultimate søppel når de begir seg inn på en slik karriere. Beklageligvis er det også den slags søppel som er med på å dra ned alle de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt.

Dog ligger dette hovedproblemet i at Norges straffelover på mange områder er fullstendig rævkjørt. Som de kriminelle selv sier : "Det er for mye frihet". Det kan rett og slett være altfor fristende å begynne et liv i kriminalitet fremfor en lovlig karriere pga. av at straffereaksjonene her i landet i praksis er ikke-eksisterende for veldig mange. Men det er et helt annet kapittel.

Lenke til kommentar

9064986[/snapback]

Rett i at mange gir fullstendig faen og føler at de får mer økonomisk gevinst ved å begynne med kriminalitet? Jepp, det er nettopp det som er problemet. For enkelte er det så ille at de føler at de tom. får større "status" på gata som kriminelle. Utenfor sitt begrensede miljø blir de dog sett på som samfunnets ultimate søppel når de begir seg inn på en slik karriere. Beklageligvis er det også den slags søppel som er med på å dra ned alle de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt.

Dog ligger dette hovedproblemet i at Norges straffelover på mange områder er fullstendig rævkjørt. Som de kriminelle selv sier : "Det er for mye frihet". Det kan rett og slett være altfor fristende å begynne et liv i kriminalitet fremfor en lovlig karriere pga. av at straffereaksjonene her i landet i praksis er ikke-eksisterende for veldig mange. Men det er et helt annet kapittel.

9065103[/snapback]

Det er ikke snakk om at de blir den neste Al capon.

Det er snakk om at de tjener nok penger, og stifter familie....

Igjen underbygger vi utsagnet: ikke alle har lyst til å være toalettvasker, derfor, er hasj/dop/faenskap et bedre alternativ.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Igjen underbygger vi utsagnet: ikke alle har lyst til å være toalettvasker, derfor, er hasj/dop/faenskap et bedre alternativ.

9065155[/snapback]

Det eneste du underbygger er at dersom man ikke får det som man vil uten videre, om livet er litt tøft og man øsnker litt raske penger så er kriminalitet veien å gå...det er bare igjen med på å illustrere den selvødeleggende & desillusjonerte holdningen som mange har.

Lenke til kommentar
det er bare igjen med på å illustrere den selvødeleggende & desillusjonerte holdningen som mange har.

Og hvor kommer denne holdningen ifra? Mor? Far? Gaten?

Et sted.... Tja hva med Diskriminering?

9065240[/snapback]

Herregud du trekker jo latterlige konklusjoner! Hva har diskriminering med at mange muslimer vil heller vaere kriminelle enn aa vaske dass? De tar den enkle veien ut! Det er det som er faktum. Det kommer av daarlig innstilling til det norske samfunn pga det lukkede og antivestlige lokalsamfunnet mange av dem bor i. En isolasjon de har tatt paa seg selv! naar de flytter til groruddalen.

Lenke til kommentar
det er bare igjen med på å illustrere den selvødeleggende & desillusjonerte holdningen som mange har.

9065240[/snapback]

Kjekt, greit, enkelt & lettvint å aldri stå til ansvar for egne handlinger & holdninger, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det høres for meg litt for lettvint å skylde på diskriminering.

Du så ikke et unaturlig høyt antall nordlendinger eller samer som var kriminelle på den tiden de ble diskriminert her sørpå for 20-40(?) år siden, gjorde du?

Det vil alltid være en form for diskriminering. Slik som når de kvoterer inn innvandrere eller kvinner i stillinger hvor det finnes bedre kvalifiserte søkere. Er ikke det diskriminering ovenfor oss?

Man kan ikke alltid gi opp når man føler seg urettferdig behandlet. Man må jobbe for å nettopp bli rettferdig behandlet, og man må jobbe for å få respekt. Det er nok et mindretall som vil si at det er "kult" eller at man får respekt av å være kriminell. Det er vel heller det at man blir sett ned på.

Lenke til kommentar

9065240[/snapback]

Holdningene til _enkelte_ (ikke alle) kommer nok fra mor og far ja. Det at de ikke er flinke nok til å sette grenser, at de ikke er gode rollemodeller. Det at f.eks mor eller far sitter på ræva hjemme hele dagen, det er ikke direkte holdningsskapende.

Dette gjelder etnisk norske såvel som innvandrere, men det er ganske tydelig hvor problemet er størst...

Lenke til kommentar

vice: hva med en 180 omvending?

Det er lettere for samfunnet å skylder på innvandrers integrering?

Kan du nekte at "rule liksom gata" holdning ikke kommer p.g.a. diskriminering/rasisme? Hvis ikke kan jeg gir deg flere artikkler om dette..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

9065240[/snapback]

Holdningene til _enkelte_ (ikke alle) kommer nok fra mor og far ja. Det at de ikke er flinke nok til å sette grenser, at de ikke er gode rollemodeller. Det at f.eks mor eller far sitter på ræva hjemme hele dagen, det er ikke direkte holdningsskapende.

Dette gjelder etnisk norske såvel som innvandrere, men det er ganske tydelig hvor problemet er størst...

9066275[/snapback]

Ja. Det er vel hos nordmenn, siden nordmenn er de som sitter på ræven mest, skulker mest, og er minst villige til å jobbe, mens innvandrere, særlig fra fattigere land, har en helt annen arbeidsstolthet og jobber generelt ræven av seg hvis det finnes jobber.

Var det poenget ditt?

For ellers har du ikke noe poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...