moestue Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Stikker til USA for å studere til høsten, og blir der 3 år. Har nå dnb student visa og mastercard med 20.000 kred grense. Har også nordea sparekonto og visa derfra, men bruker dette aldri. Nå som jeg skal til USA lurer jeg på hvem som er mest gunstigst på VISA-bruk i utlandet. Ser ANSA tilbyr kort gjennom Fokus bank, men har en følelse av at det ikke er særlig mer gunstig enn andre banker. Snakket med dnb i forleden og hun sa dem tok gebyr for minibankuttak i utlandet. Tenkte dessuten det er greit å ha 2 sett VISA og MasterCard, for Norge og USA bruk. Ansa tilbudet: 24 timers kundeservice Ingen årsavgift på kort eller nettbank Gebyrfritt VISA betalingskort i Norge og i utlandet Gebyrfri nettbank og regningsbetaling Mulighet for å forskuttere studielån inntil 50.000 kr ANSA Pluss MasterCard kredittkort, kredittgrense 20.000 kr Hvordan er feks Skandiabanken? Det virker som en enkel og grei bank. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Poenget med skandiabanken er at du må ut med 200kr for å få visa kortet. Noen andre småe billigbanker forventer ikke at du betaler slike "etableringssummer", men de forventer at du skal ha minimum 15.000 på kontoen din for å ha visa, men renten de tilbyr er så lav at det er mer lønnsomt å betale de 200 kr til skandiabanken for å få visaen. Ansa tilbudet er ikke noe spesielt godt og jeg ville ikke valgt det. Jeg valgte heller ikke skandiabanken når jeg studerte i utlandet. det koster 25kr per uttak i utlandet med postbanken. Og jeg planla og hadde rett i at jeg ikke kom til å bruke visaet til å ta ut penger mer enn X (200/25 = X) Du derimot som skal bli der 3 år kommer sikkert til å bruke visaet til å ta ut penger flere ganger enn X og derfor anbefaler jeg deg å åpne en skandibanken konto. Skal du bruke visaet til varekjøp i utlandet er det ikke noe gebyr eller det er på 1 kr eller noe i de fleste banker. Det er uttak av penger som koster Lenke til kommentar
moestue Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Allerede opprettet Skandiabank Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Du betaler ikke noe per varekjøp i USA med DNBkort gjennom et av kundeprogrammene, i ditt tilfelle "student". Tror de fleste banker tar gebyr ved minibankbruk i utlandet. Vær også klar over at nesten samtlige ATMs i USA tar et "eiergebyr" på mellom 2 og 5 dollar i tillegg til det gebyret du betaler din bank i Norge. Du bør jo opprette en konto i statene, så du kan få et sjekkhefte med mer. (Og et visakort). Når det er tilfellet kan du enkelt overføre penger til den kontoen eller ta ut ti tusen av gangen med Visakortet og sette inn på den amerikanske kontoen din. Du kommer garantert til å trenge et sjekkhefte!! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Sjekkhefte ja.. kjenner bare én som fortsatt bruker det, og det er bestemor. Men da sier jeg opp Nordea kontoen. Beholder Visa og Master i Dnb som jeg kun bruker i Norge. Så skaffer jeg Skandia Visa og Master som jeg bruker i transaksjonssammenhenger med Norge-USA, samt kredittbruk i USA, og til slutt amerikansk Visa med sjekkheftet til hverdagsbruk i USA. Ble 5 kort det Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 I USA er sjekker faktisk ganske utbredt, og du vil trenge det i hverdagen. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Vær også klar over at nesten samtlige ATMs i USA tar et "eiergebyr" på mellom 2 og 5 dollar i tillegg til det gebyret du betaler din bank i Norge. Jeg så aldri noen som tok mer enn $2 på østkysten, og jeg var innom ganske mange steder. I minibankene hos 7-11 er det gratis. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) .... Men da sier jeg opp Nordea kontoen.... 9028348[/snapback] Bare til info, så er Nordea sitt Check-in program veldig gunstig. Ingen årskostnad for å være med i kundeprogrammet. Gjelder for alle mellom 18 og 28 (du må innom en filial for å melde deg inn). Ingen årsgebyr på Visa, ingen kostnad å bruke kort i terminal i utlandet, ingen kostnad å bruke kort i minibank i utalndet! Eneste kortbruken som koster penger med det kortet, er i andre bankers minibanker i Norge. Må forøvrig nevne at jeg er ansatt i Nordea... Endret 8. juli 2007 av GEman Lenke til kommentar
moestue Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg har fra jeg ble født og frem til jeg ble 18 bare brukt Nordea, men da jeg fikk behov for kredittkort kunne de ikke hjelpe meg. Dette fikk jeg imidlertid hos Dnb, så det siste året har jeg brukt dem. Har fremdeles sånn Norsk Studentkort Visa fra Nordea, og meldte meg faktisk inn i det check-in programmet, men bruker som sagt kun Dnb. Mulig jeg får mastercard fra Nordea nå, da jeg tidligere i uken snakket med mastercard og fikk ny kredittvurdering, da 20.000 kr. Orker ikke for mange kort, og er veldig fornøyd med den lokale Dnb filialen, som er langt nærmere enn Nordea. Jeg må finne litt ut av om det er dumt å melde seg ut av Nordea, sånn med tanke på fremtidig lån osv. I løpet av ett år i Dnb har jeg hatt 6-7 ganger mer penger på bok, enn 18 år i Nordea, så jeg tviler på at Nordea tilbyr meg bedre førstegangslån etc. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Vær også klar over at nesten samtlige ATMs i USA tar et "eiergebyr" på mellom 2 og 5 dollar i tillegg til det gebyret du betaler din bank i Norge. Jeg så aldri noen som tok mer enn $2 på østkysten, og jeg var innom ganske mange steder. I minibankene hos 7-11 er det gratis. 9028997[/snapback] Da var du heldig. Noen ATMs tar ikke eiergebyr ved bruk av utenlandsk kort. ATMs på hoteller, kjøpesentra etc tar garantert gebyr, og 2 dollar er sjeldent lavt. 3 og 5 er det vnalige. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Da går jeg nok til anskaffelse av et amerikansk debet visa kort også. Det kan fort bli dyrt å bruke norsk visa mye, særlig med 1,7% valutapåslag hele tiden. Handler jeg for 2000 i måneden, betaler jeg 340 kr hver måned bare i valutapåslag. I tillegg kommer gebyrer fra minibanker etc. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Da var du heldig. Noen ATMs tar ikke eiergebyr ved bruk av utenlandsk kort. ATMs på hoteller, kjøpesentra etc tar garantert gebyr, og 2 dollar er sjeldent lavt. 3 og 5 er det vnalige. Egentlig ikke. Jeg var innom veldig mange steder, og ventet stort sett bare til neste sted hvis de skulle ha penger for det, så jeg tror heller du har gått på de dyre. På hoteller kan man trygt å ut fra at det er dyrt, siden hotellene ikke har noe å tjene på at du tar ut penger. På kiosker og kjøpesentre er det derimot vanligvis ikke så dyrt. De fleste lå på $1 eller $1,5, og det dyreste jeg så var altså $2, som var på Epcot. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Som nevnt, det greieste er å skaffe deg en brukskonto m/debetkort i en eller annen stor amerikansk bank, som du bruker til alt. Sjekker trengs ikke noe særlig, men kanskje kun til å betale noen regninger pr. vanlig post ol. dersom de enda ikke har fått andre betalingsløsninger. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Da går jeg nok til anskaffelse av et amerikansk debet visa kort også. Det kan fort bli dyrt å bruke norsk visa mye, særlig med 1,7% valutapåslag hele tiden. Handler jeg for 2000 i måneden, betaler jeg 340 kr hver måned bare i valutapåslag. I tillegg kommer gebyrer fra minibanker etc. 9035046[/snapback] Nei nå surrer jeg! 1,7% av 2000 kr er 34 kr. Det utgjør ca 400 kr i året. Det er såpass lite at jeg ser nesten ingen grunn til å skaffe amerikansk debet kort. Nå skal jeg bo på campus første året hvertfall, og der er alt inkludert. Den eneste regningen jeg kommer til å få er mobilregning. Vil helst slippe å huske enda en kode til... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 ... 9035439[/snapback] Vel, jeg bor der, og har vært i mer enn en tredjedel av de femti statene. Florida generelt er jo tilpasset turister, men vet at vi hadde en ATM der nede hvor vi tok 3 dollar i eiergebyr. (Vi hadde interresser i et hotell - nå solgt). Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Generelt gjelder det å holde seg langt unna såkalte "private" minibanker. Derfor er det som sagt lurt å ha et kundeforhold i en stor bank som har mange egne minibanker og filialer rundtomkring. Da er det sjelden noen grunn til å bli flådd med gebyrer. Endret 10. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
moestue Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg skal Tacoma, rett utenfor Seattle, og hvilken bank er størst? Er det ulønnsomt å velge en lokal bank som Bank of Tacoma etc? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Iom. at det hvertfall var slik før(er sikkert slik ennå) at man ble belastet for et gebyr når man brukte andre bankers minibanker, så var det hvertfall lønnsomt for min del å velge en stor bank fremfor en bank med få filialer/minibanker. Hva som er størst er vanskelig å si, men det ser man relativt fort uansett når man først kommer dit. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Hva med Washington Mutual. Finnes 5 filialer i Tacoma, og 5 i Seattle. Koster ingenting å ha eller bruke et Visa debet kort fra dem. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 W.Mutual er sikkert ikke noe dårlig valg. Var ganske mange av dem i California, så da er det sikkert minst like mange i Washington. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå