Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El.starter virker ikke

Anbefalte innlegg

Hva kan være feil dersom el.starteren plutselig ikke virker?

Kan legge til at scooteren av merke Gilera Runner SP50 har vært slik siden jeg tok den frem fra "vinterdvalen". Den har stått i garasje i hele vinter uten å ha vært startet. Den starter uten problemer med kickstarteren.

Jeg har meget lite peiling på motor, men kan det være batteriet som er flatt?

Eller er tennpluggen(e) gåen?

Takknemlig for hjelp.

Endret av bradland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det må være EL-starten som ikke virker?

Du sier at den starter ved å tråkke på pedalen, det er dette som er kickstarten (tråstarten).

Kommer det noen lyd når du trykker på bryteren til startmotoren, eller er det helt dødt?

Det kan være batteriet ja.

Siden den starter på kickstarten så kan det ikke være tennpluggen.

Det du må gjøre for å feilsøke her er i første omgang å sjekke om startmotoren får spenning når du trykker på knappen, dette må du måle med et multimeter (voltmeter).

Lenke til kommentar
Regner med at det må være EL-starten som ikke virker?

Du sier at den starter ved å tråkke på pedalen, det er dette som er kickstarten (tråstarten).

Kommer det noen lyd når du trykker på bryteren til startmotoren, eller er det helt dødt?

Det kan være batteriet ja.

Siden den starter på kickstarten så kan det ikke være tennpluggen.

Det du må gjøre for å feilsøke her er i første omgang å sjekke om startmotoren får spenning når du trykker på knappen, dette må du måle med et multimeter (voltmeter).

9024386[/snapback]

Er el.starteren jeg mener ja, bommet litt der.. Endret det i mitt første innlegg.

Kommer noen lyder ja, en slags "ruse-lyd". Virker som at et eller annet ikke klarer å "dras rundt". Noe av det samme som på en bil, når nøkkelen vris om og motoren ikke starter umiddelbart.. Ikke lett å forklare dette.. :(

Endret av bradland
Lenke til kommentar

Hvis startmotoren ruser på høyt turtall så er trolig problemet at den ikke slår inn, prøv å kakke litt hardt i startmotoren mens den går.

Hvis ikke det fungerer så må du ta av startmotoren og smøre, slik at innslaget går lett.

Hvis derimot startmotoren ikke klarer å dra rundt, du hører at den står i ro, så er det trolig batteriet som er flatt, prøv å lade det.

Lenke til kommentar

Prøvde el.starteren igjen, og nå kommer det kun en eneste lyd og det er nok lyden av rusing på høyt turtall som du skriver om.

Sist jeg sjekket for noen dager siden så klarte startmotoren og dra rundt noen ganger (startet av og til også), men ved 2. forsøk++ var det bare sånn ruselyd + noen spede forsøk på å dra rundt uten hell.

Da kan vi vel slå fast at det ikke er batteriet som er flatt?

Hvor finner jeg startmotoren?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har samme problem. Når jeg trykker på startknappen kommer det en lyd som om noe går rundt og rundt bare at det går saktere rundt og til slutt blir lyden borte. Når den står i gir går den litt framover. Har skiftet batteri og er ingenting med batteriet. Skjønner ikke hva det kan være. Kan det være startreleet? Har hatt startreleet oppe men ser ikke noe feil med det. Noen ideer?

Skal prøve å kjøpe nytt startrele men finner ingen som har de samme pluggene.

post-120907-1224664922_thumb.jpg

post-120907-1224664925_thumb.jpg

post-120907-1224664929_thumb.jpg

Endret av Repuls3d
Lenke til kommentar

Kan det være ladingen som er problemet? Husk at en startmotor trekker nokså mye strøm, og tømmer et batteri relativt kjapt.

Mål batterispenningen mens den ikke er i gang, kickstart mopeden og kjør litt på høyt turtall. Sjekk om spenningen har steget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...