Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan det være diabetes?

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg blitt svært ofte sulten. Noen ganger går det ikke mer enn en halvtime fra jeg har spist til jeg kjenner at sulten begynner å gnage igjen. Av og til mindre... Spiste et grovt knekkebrød (uten pålegg riktig nok) rett før jeg satte meg til å skrive denne meldingen. Rundt en time tidligere spiste jeg to grove skiver og drakk et glass melk. Alikevel er jeg fortsatt sulten... Når jeg blir sulten har jeg lett for å bli slakk. Jævlig slakk... Vet ikke hva dette kommer av. Jeg kunne spist hele dagen, men vil naturlig nok ikke... Det har ikke alltid vært slik. Jeg har hatt relativt normal apetitt tidligere, men har også hatt mange dårlige matrutiner gjennom ungdomsårene. Har gått i perioder uten å spise noe særlig, men det kan vel egentlig sies å skyldes røyking, hvilket jeg har slutta med... Jeg er ikke tykk, men derimot ganske slank. Familie og venner pleier å si at jeg er litt for tynn... Har hørt at folk med diabetes lett blir slakke når de er sultne. Har begynt å tenke at jeg muligens kan ha det... I tillegg må de jo spise ganske jevnlig, utifra det jeg har forstått... Er det noen som har erfaring med diabetes som kan fortelle meg litt om det (symptomer o.s.v)? Er det eventuelt noen som har noen tanker om hva annet som kan ha forårsake den økte matlyssten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiser høyglykemisk mat, og derfor skiller kroppen ut for mye insulin. For mye insulin senker blodsukkeret raskt, det skjer vel på rundt en halvtimes tid etter det siste måltidet. Man blir som regel svært sulten når blodsukkeret blir lavt igjen.

Men det faktum at du blir fort sulten igjen beviser jo at kroppen din produserer insulin, og da har du ihvertfall ikke diabetes type 1 fordi hos disse diabetikerne har bukspyttkjertelen sluttet å skille ut insulin. De såkalte betacellene er destruerte, gjenkjent som fremmedelementer og derfor har kroppen ødelagt dem. (Dum kropp spør du meg hehe)

Løsningen er å begynne å spise fiberrik mat. Ferre poteter, ferre loffskiver, mindre brus, mindre godter og mere trim for å holde insulinsensitiviteten høy.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

eg sliter med at eg heile tida føler meg tørst. om eg drikker jævla mykje blir eg kanskje utørst et par minuter. ikkje lengre. ellers har eg ingen andre syntomer :p

noen ide-er ka det kan vere? har hørt at ein begynner å drikke mykje meir når har diabetes.

måtte bare slenge eit lite spørsmål inn på tråden siden det var litt diabetes-diskusjon ute å gjekk. takk ;)

Lenke til kommentar
eg sliter med at eg heile tida føler meg tørst. om eg drikker jævla mykje blir eg kanskje utørst et par minuter. ikkje lengre. ellers har eg ingen andre syntomer :p

noen ide-er ka det kan vere? har hørt at ein begynner å drikke mykje meir når har diabetes.

måtte bare slenge eit lite spørsmål inn på tråden siden det var litt diabetes-diskusjon ute å gjekk. takk ;)

9026469[/snapback]

Tørsten blir ekstrem hvis du har diabetes. Så ekstrem at du nesten sitter i en halvtime med munnen i springen og bare drikker og drikker gjennom dagene. Til slutt kan du kjennes som du er syk, influensa eller noe, så begynner du å spy. Når du spiser søte ting eller annet så blir du enda kvalmere, eller du klarer ikke spise nesten. til slutt blir du så dårlig at du innser at du ikke har influensa likevel, du kaster stoltheten bort og ringer ambulanse og legger deg inn med blodsukkernivå 8 ganger høyere enn normalt, med ketonforgiftning og greier...

du trenger ikke bekymre deg så mye, hvis du får alt dette så vil du garantert merke det :)

Men det er jo enkelt å få målt blodsukkeret. Dra på apoteket og kjøp et blodsukkermåleapparat eller dra til legen og mål det.

Lenke til kommentar

9026469[/snapback]

Tørsten blir ekstrem hvis du har diabetes. Så ekstrem at du nesten sitter i en halvtime med munnen i springen og bare drikker og drikker gjennom dagene. Til slutt kan du kjennes som du er syk, influensa eller noe, så begynner du å spy. Når du spiser søte ting eller annet så blir du enda kvalmere, eller du klarer ikke spise nesten. til slutt blir du så dårlig at du innser at du ikke har influensa likevel, du kaster stoltheten bort og ringer ambulanse og legger deg inn med blodsukkernivå 8 ganger høyere enn normalt, med ketonforgiftning og greier...

du trenger ikke bekymre deg så mye, hvis du får alt dette så vil du garantert merke det :)

Men det er jo enkelt å få målt blodsukkeret. Dra på apoteket og kjøp et blodsukkermåleapparat eller dra til legen og mål det.

9026759[/snapback]

oki takker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...