Gå til innhold

HD 2900 XT 512MB vs. 8800GTS 500M 640MB

Hva ville du kjøpt?  

45 stemmer

1. 1. Hva ville du kjøpt?

• Radeon HD 2900 XT 512MB
      20
    • Geforce 8800GTS 500M 640MB
      25

Anbefalte innlegg

Må vel bestille en da.. Kanskje liksågreit å skaffe en 8 pin når jeg først må kjøpe?

Finner derimot lite av dem. Noen som finner noe? Link?

9047899[/snapback]

Tok et raskt søk, men fant ingen.

Det holder med en ekstra 6-pin kontakt.

Har du en Mist PSU med avtagbare kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må vel bestille en da.. Kanskje liksågreit å skaffe en 8 pin når jeg først må kjøpe?

Finner derimot lite av dem. Noen som finner noe? Link?

9047899[/snapback]

Tok et raskt søk, men fant ingen.

Det holder med en ekstra 6-pin kontakt.

Har du en Mist PSU med avtagbare kabler?

9050894[/snapback]

Nei, har desverre en to år gammel version uten avtagbare kabler. Bestillte før idag en 2x molex til 1x pci-e overgang på komplett. De sendte den som brevpost så håper på å få den imorgen.

Har satt sammen maskina nå, og prøvde med kun den ene 6pins jeg hadde, men skjermen foble svart. Hadde håpet at jeg i det minste ville få bilde, men antar det er vanlig at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
åå herregud, GDI mener at jeg har gjort et ræva kjøp, ja kanskje jeg burde tatt GTS istedenfor.. OMG..

9052340[/snapback]

Nei, jeg mener ikke det. Jeg mener at 8800GTS per dags dato er et marginalt bedre kjøp enn 2900XT. Det betyr ikke at 2900XT er et dårlig kjøp.

Du blir sikkert fornøyd (så lenge du ikke har planer om å bruke Linux) :)

Har satt sammen maskina nå, og prøvde med kun den ene 6pins jeg hadde, men skjermen foble svart. Hadde håpet at jeg i det minste ville få bilde, men antar det er vanlig at det ikke skjer.

9053286[/snapback]

Det er vanlig ja... :) Samme skjer med 8800GTX/Ultra hvis ikke du plugger inn begge kontaktene...

Lenke til kommentar

Puh, ble litt letta der :p

Har dog et annet problem. Av den gamle hw'n satte jeg sammen en "ny" pc i ett nytt kabinett, men skjermen forblir også der svart når jeg slår på. Tenkte først at skjermkortet fikk for lite strøm da jeg nå bruker en 350W strømforsyning som kom med kabinettet. Koblet raskt om til den gamle 500W'ern men med uforandret resultat.

Etter et par rs'er begynte det plutselig å pipe. Ganske lange lyder med et par sekunders mellomrom. Aner ikke hva dette betyr, men det kommer bare av og til, altså ikke hver gang jeg starter.

Har skjermkortet som er av typen Sapphire radeon X800XL tatt kvelden etter kabinettskifte, eller er det noe annet som kan være problemet?

Litt OT kanskje men håper på svar :)

Endret av Xerocomus
Lenke til kommentar
hvem **** er det som sletter innlegga mine hele tiden?

burde jeg ta GTS eller HD2900XT?!

9054337[/snapback]

8800GTS er litt bedre enn 2900XT. Det har bedre ytelse ved AA og AF på. Krev mindre straum. Mykje bedre søtte for linux.

Edit: Viss du hadde lest gjennom tråden så hadde du sett at GDI raptor har svart på spørsmålet ditt.

Endret av Elensar
Lenke til kommentar

9054337[/snapback]

Det er det nok en moderator som gjør du.

De to kortene er så og si like gode. Noen ganger er GTS bedre og omvendt.

For meg fallt valget på HD 2900 siden jeg er ATi fan, men hva du velger får du selv bestemme.

Lenke til kommentar

ja jeg vet det er rart at de to bytter om høyeste plass på FPSen når man ser resultatene.

Jeg tror jeg går for 2900XT så jeg får heller selge det og kjøpe GTS om den skuffer helt (noe jeg håper den ikke gjør) så får vi håpe at med tiden vill driverne gi oss 2900XT brukere mer stabilitet i båda AA og AF.

ellers om dette ikke går, skal jeg ALDRI ha ati/amd igjen!

Lenke til kommentar

Tøft valg, men jeg tror jeg hadde gått for HD 2900XT da den har nok høyere potensiale med driver optimaliseringer. [GDI]Raptor har vært flink å belyse de negative akspektene til HD 2900XT, men CFAA er noe man kan like for eliminere eller minimere høy frekvent pixel støy, bedre MSAA kontroll/kompabilitet, visnok 5x høyere geometry shader ytelse (over 8800GTX) og en tesselator enhet er noe man kan ta med i vurderingen (selv om de 2 sist nevnte neppe vil spille en stor betydning).

Lenke til kommentar
Tøft valg, men jeg tror jeg hadde gått for HD 2900XT da den har nok høyere potensiale med driver optimaliseringer. [GDI]Raptor har vært flink å belyse de negative akspektene til HD 2900XT, men CFAA er noe man kan like for eliminere eller minimere høy frekvent pixel støy, bedre MSAA kontroll/kompabilitet, visnok 5x høyere geometry shader ytelse (over 8800GTX) og en tesselator enhet er noe man kan ta med i vurderingen (selv om de 2 sist nevnte neppe vil spille en stor betydning).

9055552[/snapback]

Tingen er at jeg mener man får mer ytelse for peng for 2900XT, og det er det at jeg syns at AMD/ATI burde gå ut til folket og si hvorfor i huleste kortet dems ikke slår/ligger liggende med GTXen! :no:

asså, på papiret burde det kortet slått GTSen langt ned i helvette, gjør den det......... nei!.

2900XT skulle lissom være kortet som ga deg knall ytelse som en GTX for en mye mindre penge, men det skjedde ikke :cry:

allikavel vill jeg nok være fornøyd ettersom den slår GTSen og, ja jeg håper som mange ganger sakt at den vil få nye drivere slik at det blir stabilt og godt! :thumbup:

jeg får legge meg, løpe og kjøpe pc i morra, så får vi se ;)

Lenke til kommentar
det at HD 2900 XT trekker mye strøm er jo bare bull, men også sant,

Say what?

Jeg tar sjansen på at du mener 2900 ikke trekker masse strøm. Dette er feil. 2900 trekker ganske mye mer strøm enn de fleste andre.

Link: http://www.hardware.no/tester/skjermkort/r...2900_xt/39039/4

so? HD 2900XT er mye bedre enn GTS, og i directX10 får den virkelig vise hva den er god for!

"Mye bedre" er å overdrive MYE...

Om du leser denne testen: http://www.firingsquad.com/hardware/diamon..._1gb/page15.asp

Så vil du se at 2900, både 512MiB og 1GiB versjonene ligger ganske gjevnt med 8800gts320/640. nvidia vinner noen tester og amd vinner noen.

Se på de andre sidene i testen og du vil se alle disse kortene satt opp mot hverandre i ganske omfattende tester.

HD 2900XT er fremtiden da, du får med mye bonusmateriell når du kjøper ett sånnt kort.

Får med HL2 ep2, team fortress2 og portal lisenser. Så en sannhet med modifikasjon, kommer an på hvordan man ser på det. Men for all del, HL2ep2 er ikke til å fnyse av.

Du nevner også Vista drivere, og for å bygge litt videre på det så mener jeg å ha lest at både nvidia og ati har dårlige dx10/vista drivere. Så feks i det jeg mener å huske var en nvidia 8x roundup på x-bit labs (mulig jeg tar feil) at de måtte bruke beta drivere fordi de offisielle driverne var relativt dårligere.

Det jeg tror (subjektivt i know) er at både AMD og nvidia har mye igjen å hente ut fra driver optimalisjon.

9054337[/snapback]

Syns du skriver til tider usaklig, og jeg hadde også slettet mye av det du skriver.

Er Logan "data-pappaen" til bestevennen din? Skjønte ikke helt hvem hva du mente i din post der Logan ble nevnt.

Jeg mener å ha lest noe om at 2900 kortene skal komme i en bedre laget 9" versjon istedet for 12" print. Har jeg misforstått noe eller er det 9" som er i salg nå?

Sist vil jeg bare si at når jeg kjøper gfx om en mnd 2 så kjøper jeg, slik som Pliz, 2900 kort. Ganske enkelt fordi jeg har hatt endel ati kort før, som jeg har utført attrositeter som bare kan beskrives under 18-års aldergrense, og ingen av dem har død. Så jeg kjøper bare fordi jeg liker produsenten.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg :thumbup:

De fleste roser ett skjermkort(Nvida eller ATI) opp i skyene, kun for de at det er det korte de kommer til å kjøpe.

Men du legger faktaene på bordet på en god og gjennomført måte!

Flere innlegg som dette skulle vi hatt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9
Personlig ville jeg gått for nvidia, men det er forfi jeg er tilhenger av det, og tester viser at radeon 2900 er bedre enn 8800gts, men det er er vel igjen litt billigere eller :hmm:

9025501[/snapback]

ville gått for nvidia jeg oxo, har 8800GTX i sli, men en kammerat skal ha pc, (lavere budsjett) har finni noen tester og 2900 yter jo bedre enn GTS og 2900 er oxo biligere, og bruker mere strøm.

trur det blir 2900

9026012[/snapback]

Når ble det å bruke mer strøm positivt?

har finni noen tester og 2900 yter jo bedre enn GTS og 2900 er oxo biligere, og bruker mere strøm.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Og

Så vil du se at 2900, både 512MiB og 1GiB versjonene ligger ganske gjevnt med 8800gts320/640. nvidia vinner noen tester og amd vinner noen.

Hvor finner jeg en 1GB versjon lizzm?
Lenke til kommentar

vell, nVidia er til for spilling ATI prover og lage noe som er sprekt, men det gikk ikke, na ligger nVidia noen hakk foran.

Men jeg er glad jeg tok GTSen.

uansett, sa tror jeg at en dag lager de ett bra kort.

Men dere GTS og GTX har 90nm prosessor eller no og 2900XT har 80 eller 70 sa kanskje det er derfor den ikke duger helt.

pa papiret burde jo 2900XT vart en god del bedre enn GTSen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...