Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei

Har i godt over ett år gått å tenkt på å kjøpe meg ett speilrefleks. Har lest utallige tester og sjekka mye rundt. Har kommet fram til at Canon EOS 400d vil være det rette valget for meg. Ser det har fått svært gode testresultater. Har satt sammen en liten handleliste på MPX:

Canon EOS 400D Digital, EF-S 18-55, Sort

Norsk, 10.1 Mpix, DIGIC II, brikke rens

6 216,-

Sandisk 2048MB Compact Flash Extreme III

10 års garanti Leser/skriver 20/20 MB/s

364,-

Lowepro Rezo TLZ 10

Liten og praktisk snuteveske

259,-

Ser dette ok ut? Den veska var jeg litt usikker på, og er det noe å utsette på minnebrikken?

Setter stor pris på innspill fra folk som har peiling på dette. :thumbup:

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

400D er et godt kamera, men ikke finn på å kjøp det på nett uten å ha holdt i det på forhånd. Ca 50% takler ikke 350D/400D grepet.

Når det gjelder minne er alt som heter Sandisk Ultra/Extreme osv meget bra. Kjøp den størrelsen som passer deg og din lommebok.

Kan ikke si annet enn at veske også er noe som må prøves i butikk. En slik snutebag er okey det, men når du kjøper ditt første objektiv, må du ha ny bag for å få plass nok til begge objektivene dine.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for et godt svar. Skal ta meg en tur innom fotosjappa på mandag før kameraet bestilles. Er grepet på 350 og 400 samme?

Ett lite spørsmål: hva vil det egentlig si at det er en 18-55 mm. linse? Ser at du og har det.

PS: om man skulle bestille ett 400 og ikke like grepet et det bare å returnere da :) MPX er veldig ok sånn sett..

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål: hva vil det egentlig si at det er en 18-55 mm. linse? Ser at du og har det.

9024068[/snapback]

heisann! :)

Utsnitt blir målt i brennvidde, (eller zoom, som så mange nybyrjarar feilaktig kallar det) når eit objektiv strekker seg frå 18-55mm vil det seie at 18mm er den største bildevinkelen du kan få til med dette objektivet medan 55 er den absolutt minste, eller den med mest ''zoom''. du kan gå trinnlaust mellom desse brennviddene ved å vri på objektivet.

EOS 400d har ein crop-faktor på 1.6, dette betyr at biletesensoren i kameraet er mindre enn fullformat (analog film 35mm, digitalt fullformat som proffkameraet EOS 1ds).

Difor må ein gange objektivets brennvidde med 1.6 for å finne ut av det tilsvarande utsnittet til fullformat, 18-55 skal då gi samme utsnitte som et 28-88mm-objektiv på fullformat.

[edit/] en liten glipp mellom canons proffmodeller :blush: [edit\]

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

EOS 400d har ein crop-faktor på 1.6, dette betyr at biletesensoren i kameraet er mindre enn fullformat (analog film 35mm, digitalt fullformat som proffkameraet EOS 1d).

Difor må ein gange objektivets brennvidde med 1.6 for å finne ut av det tilsvarande utsnittet til fullformat, 18-55 skal då gi samme utsnitte som  et 28-88mm-objektiv på fullformat.

9024191[/snapback]

Eos 1D har vel cropfaktor 1.3, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar

9024068[/snapback]

heisann! :)

Utsnitt blir målt i brennvidde, (eller zoom, som så mange nybyrjarar feilaktig kallar det) når eit objektiv strekker seg frå 18-55mm vil det seie at 18mm er den største bildevinkelen du kan få til med dette objektivet medan 55 er den absolutt minste, eller den med mest ''zoom''. du kan gå trinnlaust mellom desse brennviddene ved å vri på objektivet.

EOS 400d har ein crop-faktor på 1.6, dette betyr at biletesensoren i kameraet er mindre enn fullformat (analog film 35mm, digitalt fullformat som proffkameraet EOS 1d).

Difor må ein gange objektivets brennvidde med 1.6 for å finne ut av det tilsvarande utsnittet til fullformat, 18-55 skal då gi samme utsnitte som et 28-88mm-objektiv på fullformat.

9024191[/snapback]

Heisann

Ja nå ble jeg litt klokere.

Noen som har testet ut denne cash-back greia til Canon? Ser de har en ordning for det kameraet jeg skal kjøpe.

Mvh

Lenke til kommentar

Difor må ein gange objektivets brennvidde med 1.6 for å finne ut av det tilsvarande utsnittet til fullformat, 18-55 skal då gi samme utsnitte som  et 28-88mm-objektiv på fullformat.

9024191[/snapback]

Eos 1D har vel cropfaktor 1.3, eller husker jeg feil?

9025360[/snapback]

Det stemmer, men ikke i den siste versjonen. Den har fått enda større sensor, 1,25. Det er Eos 1Ds og etterfølgeren som har FF, samt vår favoritt, 5D, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Da var kameraet bestilt. Jeg gjorde litt om på veskevalget. Kjøpte en Lowepro Rezo 160 AW

Solid veske, plass til 1 SLR, 1-2 linser istedet.

Er det noen som kan si meg, når jeg får kamereat, må det lades spesielt lenge? Slik som en mobiltelefon tenker jeg på. :)

Mvh

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom så og si alt som er relatert til det kameraet jeg skal ha. Samt printet ut fotokompendiet, så sitter å skumleser litt på det. Men må innrømme det er rimelig tørr lesning. :) Svigerbroren min kommer hjem på ferie og han har 350d og rimelig god peil. Kan sikkert lære ett triks eller to der :)

Kameraet er i hus i morgen (fredag)

Lenke til kommentar

Det finnes få omveier til å lære seg foto på en rimelig rask måte, og det er som oftest å lese seg frem til det, eller ha en god læremester. Den bør helst ha mer enn et par års erfaring.

En bok er nok løsningen for deg, for den har bedre illustrasjoner, og blir kanskje ikke like tørr da.

Kompendiet er da ikke så tørt, heller ganske kortfattet og presist. Sett bort fra den litt feilaktige forklaringen av Det Gyldne Snitt, så er det også ganske korrekt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...