Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera, gjerne fra utlandet

Anbefalte innlegg

Vi har i dag et ca 6 år gammelt mini DV kamera fra Sony. DCPr110 tror jeg det heter. Tingen er at jeg selv ønsker et nå, gjerne et harddisk kamera, eller high def.

Jeg er klar over problemene med ntsc og pal, rettigheter og garanti. Kameraet jeg kjøper skal være pal.

Videre har jeg lest noen tester, men fant ikke så alt for mange på de kameraene jeg ser på.

OBS! Kamera skal settes på firma, så rettigheter er uansett et vanskelig området.

Jeg har nå plukket ut noen få fra blant annet JVC,Canon og Sony.

Mine krav er:

- god bildekvalitet (Helst HD m/u harddisk)

- godt batteri

- god brukervennlighet

- Ikke alt for vanskelig redigering (fungere fint med premiere osv)

Modellene jeg har sett på er:

GZ-MC500

Fordelene på denne slik jeg ser er:

- pris

- håndterlighet

I Usa er prisen ca 500 dollar pluss frakt, og eventuell moms avhengig av selger og om det går igjennom uten. I Norge koster den nå 5000 kr.

GZ-HD7

Fordelene jeg ser her er:

- pris i forhold til Norge. Ca 8000 inkl alt, mot 14000 i Norge

- god lagring i forhold til første

HV10 vanlig

Her er det bare prisen jeg ser for meg som en fordel. I testen til akam kom storebroren med HD veldig dårlig ut på batteriet.

Jeg er også åpen for Sony modeller, men kravene er som ovenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er klar over de mange ulempene med harddisk fremfor mini-DV?

9030177[/snapback]

nei, jeg fant forbausende lite om dette på nettet. Så foreløpig har jeg valget mellom HDR serien til Sony, JVC og HV serien til canon.

9030183[/snapback]

Sakset fra et av mine andre innlegg:

Harddiskkamera og DVD kamera har den fordelen at videoen kan overføres raskt til datamaskinen. Videoen er imidlertid mye kraftigere komprimert enn fra et DV kamera. Ulempen er at du da enten må konvertere videoen til .avi/DV format før du redigerer det, eller så må du bruke et redigeringsprogram som konverterer "on the fly" mens du redigerer. Førstnevnte tar laaang tid (totalt omtrent like lang tid som å overføre DV), og sistnevnte spiser ressurser og kan få maskinen til å jobbe treeegt.

Veldig mange har problemer med å få redigert sine videoer fra DVD og harddiskkamera. Det er ytterst sjelden at jeg hører om lignende problemer fra de med DV kamera.

I tillegg til at video fra DVD og Harddiskkamera er komprimert én gang, så må det pakkes ut før/ved redigering, og så komprimeres PÅ NYTT når du skal brenne det ferdigredigerte resultatet ut på DVD. Da begynner man virkelig å merke kvalitetsforskjellene.

For å gi et inntrykk av kvalitetsforskjell. En time DV er 13GB. En time DVD og harddisk er 2,4GB. Selv om komprimeringen på DVD og harddisk er mer avansert, så ser ihvertfall jeg lett forskjellen i raske bevegelser og bilder med mye detaljer (ses spesielt godt på trær med løv som beveger seg i vinden). Så kan man jo tenke seg hvordan det blir når man som ferdig resultat får en komprimert versjon av en allerede komprimert video.

Andre ulemper med Harddisk. Får du et dunk i kameraet, kan du miste ALT som er på harddisken. Det skjer sjelden med tape/DV. Det som imidlertid KAN skje med DV er båndsalat (her er Panasonic utrolig driftsikre, så det er et nesten ikke-eksisterende problem), men da kan resten av tapen repareres, og du mister kanskje bare noen få sekunder.

Og når harddisken er full... vel... da er den full. Er du på en lengre ferietur, så må du da begynne å slette de minst interessante scenene for å få plass til mer. DV taper kan du kjøpe omtrent overalt.

Ja, også var det kvaliteten da. Du får ikke harddiskkamera med 3CCD til samme pris som tilsvarende DV kamera med 3CCD. 3CCD teknologien er samme system som brukes i helprofesjonelle kamera på riksdekkende TV stasjoner som NRK, TV 2 og lignende, og går ut på at kameraet har tre sensorer som tar seg av hver sin primærfarge (rød, grønn og blå). Dette fører til overlegen fargegjengivelse og bedre skarpet. Kamera uten 3CCD, samler alle fargene i én suppe på samme sensor.

Angående anbefalningen om Panasonic NV-GS320, så stiller jeg meg helt og fullt bak den. Beste kameraet du får, om du ikke vil gå opp en tre laken til NV-GS500 da.

DVD og HDD er bare en mellomstasjon mellom DV og flashbaserte videokamera. DVD og HDD kamera kommer til å gå ut så fort flashminne blir stort nok og billig nok. Det er nok fortsatt et par år igjen, men allerede nå ser vi seriøse SD kamera på markedet. Minnet er fortsatt litt for dyrt til at det lønner seg, og også disse komprimerer videoen en del, men fordelene med disse kontra HDD er åpenbare.

-------------------------

Du nevner JVC kamera med harddisk... disse har tradisjonelt slitt veldig med bildekvaliteten.

Det beste kameraet uten HDV du får til under 10.000, er nok Panasonic NV-GS500, men hvis du insisterer på HDV, så ville jeg valgt Canon HV10 av de du har skrevet opp.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vi har i dag et ca 6 år gammelt mini DV kamera fra Sony. DCPr110 tror jeg det heter. Tingen er at jeg selv ønsker et nå, gjerne et harddisk kamera, eller high def.

Jeg er klar over problemene med ntsc og pal, rettigheter og garanti. Kameraet jeg kjøper skal være pal.

Videre har jeg lest noen tester, men fant ikke så alt for mange på de kameraene jeg ser på.

OBS! Kamera skal settes på firma, så rettigheter er uansett et vanskelig området.

Jeg har nå plukket ut noen få fra blant annet JVC,Canon og Sony.

Mine krav er:

- god bildekvalitet (Helst HD m/u harddisk)

- godt batteri

- god brukervennlighet

- Ikke alt for vanskelig redigering (fungere fint med premiere osv)

Modellene jeg har sett på er:

GZ-MC500

Fordelene på denne slik jeg ser er:

- pris

- håndterlighet

I Usa er prisen ca 500 dollar pluss frakt, og eventuell moms avhengig av selger og om det går igjennom uten. I Norge koster den nå 5000 kr.

GZ-HD7

Fordelene jeg ser her er:

- pris i forhold til Norge. Ca 8000 inkl alt, mot 14000 i Norge

- god lagring i forhold til første

HV10 vanlig

Her er det bare prisen jeg ser for meg som en fordel. I testen til akam kom storebroren med HD veldig dårlig ut på batteriet.

Jeg er også åpen for Sony modeller, men kravene er som ovenfor.

9023815[/snapback]

og du har selfølgelig sett på

https://prisguiden.no/product.php?productId=63192

camcorderinfo, en grundig gjeng, sier dette i en stor sammenlikningstest

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...-Conclusion.htm

ModeratorEdit: Skjult monsterquote. Vennligst les nettikettene om quoting.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...