Gå til innhold

Sony beklager bruk av kirke

Bear^

Anbefalte innlegg

Dear Sir,

At a recent meeting with Dean Rogers Govender and Canon Denby of Manchester Cathedral we discussed the use of the Cathedral as a setting for one of the scenes in our video game Resistance Fall of Man.

It is clear to us that the connection between the congregation and the Cathedral is a deeply personal and spiritual one. As a result, it is also clear that we have offended some of the congregation by using the Cathedral in our science fiction game.

It was never our intention to offend anyone in the making of this game, and we would like to apologise unreservedly to them for causing that offence, and to all parts of the community who we might also have offended.

Furthermore, we will ensure that Manchester Cathedral is never used as a setting in any future Sony Computer Entertainment video game.

Yours faithfully

Dr David A Reeves

President

Sony Computer Entertainment Europe

VG artikkel

TimesOnline

Hva mener dere om dette?

Personelig har jeg mest lyst å denge noen prester etter dette. Snart må man vel gå tilbake til Pong og Pac-Man for å havne utenfor søkelyset til enkelte argusøyne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi ba Sony om å trekke tilbake spillet. Det har de nektet å gjøre. Vi ba Sony om å gjøre en stor donasjon til grupper nominert av katedralen.

Kirken vil ha penger, skriftlig beklagelse er tydligvis ikke nok

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar
Sony har ikkje noe som helst å beklage for. Grådige kirke. De har vel bedre ting å ta seg til.

9023696[/snapback]

Synes det er ganske bra at de beklager seg, jeg har forståelse for at lokale brukere av denne kirken finner det støtende, en kirke er jo veldig personlig og viktig for mange, skjønner godt de vil ha en beklagelse. Men det burde være nok og beklage det hele, å kreve spillet indratt eller en syk oppreisning er mer grådighet og overdrivelse av det hele.

Lenke til kommentar
Her bes det om respekt for kirkens hellige steder, at man ikke skal gå utifra at hellige steder ikke har kopibeskyttelse, at man må be om tillatelse før man kopierer kirkebygninger og at man støtter arbeidet til de som jobber mot utspredelsen av våpenkriminalitet.

- Som kristne, følger vi Kristus, fredens prins. Vi tar avstand fra alle former for vold og ber innstendig spillutviklere om å vurdere å avstå fra å produsere voldelige spill, sier domprost Rogers Govender til Times Online.

Hahahahahahaha!! Man skal gespektege kigken! Boohooooo! Fear me!

Jeg lurer på hva slags spill man skulle laget, som hadde gått igjennom sensuren til den engelske kirka...

Lenke til kommentar

Det jeg setter spørsmålstegn på er at religiøse symboler, kirker og andre hellige ting har blitt brukt i voldelige spill siden tidens morgen. I Blood har du minst 2 brett hvor du skyter vegg mellom med kors her og andre ting der.

I CoD f.eks og BiA kjemper du jo og i og rundt kirker.

Og så kommer Resistence og da er det plutselig feil?

Lenke til kommentar

Ja, gå løs på de kristne. Deng i vei. Slemme kristne...

Hvis man gjør noe som helst som støter muslimer, buddister eller what ever her i landet, så er det fy fy - og man blir omtent tatt for rasist eller hva enn de heter når man ikke viser respekt for religiøse symboler. F.eks sykehuset i Kristiandsand hadde tegninger av en gris som symbol på noen av dørene på barneavdelingen. Det skulle man ikke gjøre. Fy fy, fordi det kunne komme noen muslimer forbi og bli støtt av det. Og de ble fjernet. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=57085 Og som rettferdige og gode nordmenn som ønsker alle vel og ikke vil bli tatt for fremmedhat syntes mange det var bra at det ble fjernet.

Hva er så galt med at man viser litt respekt for en kristen kirkes symboler og verdier? Greit, vi risikerer nødig noe Fatwa eller andre former for dødstrusler fra den kanten, men behøver ikke tråkke på de unødig for det.

For mange er troen det som gjennomsyrer livet og er det som gjør det verdt å leve.

Når det gjelder dette med penger - som jeg kan forstå dere reagerer på - det som jeg ser i den artikkelen jeg har lest er dette

Vi ba Sony om å gjøre en stor donasjon til grupper nominert av katedralen
. Hvilke grupper var dette ? Ut fra dette var det vel ikke penger til seg selv de ønsket? Skjønner ikke at dere automatisk konkluderer slik.

Jeg tror vi kan oppleve flere slike saker nå som grafikken har kommet så langt at gjenstander, steder, hendelser, kan gjenskapes med så stor realisme som nå. Og det er greit å ha en debatt på det uten at det hyles om griske kristne av den grunn. Tror faktisk ikke det var motivet deres, men at de faktisk ble støtt. Synes det er greit at Sony kom med en beklagelse, og så får vi se hva som skjer videre. Veit ikke om jeg er enig på prinsipielt grunnlag, men synes i hvert fall det er fint at det blir tatt opp og diskutert - nettopp pga av det jeg skrev om grafikk/teknologi som tillater gjenskaping på svært realistisk nivå.

Men - også enig i at det må da være værre eksempler der ute enn akkurat Resistance.

Lenke til kommentar
Hadde ingen intensjon om å kun nevne kristne. Synes uansett det blir mye whining uavhening gruppe.

Selv skal man respektere folk, men at man skal ta det så tungt at man bruker en scene ifra en kirkesal, synes jeg er drøyt.

9024749[/snapback]

Joda, kan være enig det at det virker drøyt. Men i blant kanskje vi skal ha i bakhodet at mange kristne er like alvorlige i forhold til troen sin, og kan bli like støtt av ting, som andre relgiøse grupperinger (f.eks muslimer) som vi ikke liker å tråkke på fordi vi ikke liker å bli kalt intolerante, rasistiske osv...

Men, kirker er jo brent og sprengt i utallige filmer og spill så.. litt spesiell sak dette. Enig det. Men jeg veit ikke om akkurat den kirken har en spesiell symbolverdi for enkelte kristne i England.

Lenke til kommentar
- Som kristne, følger vi Kristus, fredens prins.

I Bibelen sier da vitterlig Jesus noe sånt som at "jeg kommer ikke med fred, men med sverd". Fredens prins, eh?

9025626[/snapback]

Nå er vel dette ikke stedet for en slik type diskusjon, men denne pasasjen din er tatt veldig ut av kontekst, dette er noe han sier til disiplene sine da han gir de sine første ordrer.

32 Hvis noen bekjenner meg som sin venn, vil jeg bekjenne ham som min venn for min Far i himmelen.

33 Men hvis noen fornekter meg, vil jeg åpent fornekte ham for min Far i himmelen.

34 Innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden! Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd.

35 Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor.

36 En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem!

37 Hvis dere elsker far og mor mer enn dere elsker meg, er dere ikke verdige til å være mine. Hvis dere elsker sønn eller datter mer enn meg, er dere heller ikke verdige.

38 Hvis dere nekter å ta korset deres opp og følge meg, er dere ikke verd å kalles mine disipler.

Uansett hva slags forhold til kristendommen du måtte ha, personen Jesus var veldig lite krigersk. noen som sa "vend det andre kindet til?" Men som sagt, dette er feil forum for slik diskusjon, men å ta et slikt sitat langt utifra sin kontekst for så å tolke det direkte er kun håpløst. Er det rart vi missforstår hverandre?

Lenke til kommentar

Den engelske kirke på korstog i Japan, på jakt etter den hellige dollar, eller gral om du vil.. :)

Skikkelig flott kirke i Manchester, litt masse aliens i den, men ellers mye penere en de Norske kirkene.. :)

Men hadde det ikke vært bedre å dra oppigjen den gamle tråden, når vi diskuterte dette tidligere, slik at den kunne gjennopstå fra de døde akkuratt slik som Jesus, fredens prins, gjorde? :)

Lenke til kommentar
- Som kristne, følger vi Kristus, fredens prins.

I Bibelen sier da vitterlig Jesus noe sånt som at "jeg kommer ikke med fred, men med sverd". Fredens prins, eh?

9025626[/snapback]

Nå er vel dette ikke stedet for en slik type diskusjon, men denne pasasjen din er tatt veldig ut av kontekst, dette er noe han sier til disiplene sine da han gir de sine første ordrer.

32 Hvis noen bekjenner meg som sin venn, vil jeg bekjenne ham som min venn for min Far i himmelen.

33 Men hvis noen fornekter meg, vil jeg åpent fornekte ham for min Far i himmelen.

34 Innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden! Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd.

35 Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor.

36 En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem!

37 Hvis dere elsker far og mor mer enn dere elsker meg, er dere ikke verdige til å være mine. Hvis dere elsker sønn eller datter mer enn meg, er dere heller ikke verdige.

38 Hvis dere nekter å ta korset deres opp og følge meg, er dere ikke verd å kalles mine disipler.

Uansett hva slags forhold til kristendommen du måtte ha, personen Jesus var veldig lite krigersk. noen som sa "vend det andre kindet til?" Men som sagt, dette er feil forum for slik diskusjon, men å ta et slikt sitat langt utifra sin kontekst for så å tolke det direkte er kun håpløst. Er det rart vi missforstår hverandre?

9025832[/snapback]

Aha, vel. Jeg har aldri sett hele det sistatet før, jeg har bare fått med meg at Jesus omtalte seg selv som en som skulle komme med sverd, og ikke fred. I stand corrected :) '

Jesus var for øvrig en klok mann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...