Gå til innhold

Fargegjengivelse - skjermen virker for mørk

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på bilder på min nye MacBook, virker det som om alle bildene er for mørke, dvs. at svartfargene er mye mer dominerende enn de lyse. Et bilde av en båt i fugleperskeptiv så fint ut på min stasjonære pc med fint mørkeblått vann, men på maccen er vannet blitt helt svart, og jeg ser ikke lenger _noen_ detaljer i vannet, ikke engang de små bølgene forårsaket av vinden. Hvordan kan jeg fikse på dette? Jeg har prøvd å kalibrere fargene med ny profil, uten hell. Andre forslag? Hva kommer dette av?

Jeg har også lagt merke til at om jeg ikke har skjermen perfekt stilt inn, er det vanskelig å skille mellom den hvite bakgrunnen på internett (som noen sider har) og en lysegrå linje som feks. markerer et vindu. Dette vil jeg også fikse slik at det blir mer markant.

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du forventer for mye av skjermen til en billig bærbar, skal du ha skikkelig bilde må du kjøpe en dedikert skjerm.

9023360[/snapback]

Når du sier det er en billig bærbar, skjønner jeg at du ikke nødvendigvis vet helt hva du snakker om. Jeg (og mange andre) mener ikke at en bærbar til ca 14000 er billig.

Men det kan forsåvidt hende at jeg bare ikke er vandt til en glossy skjerm. Min forige bærbar (bedre oppløsning, men dårligere skjerm) var ikke sånn som nå, men regner med det bare er jeg som ikke er vandt til "glossy" skjermer.

Andre forslag til hva jeg kan gjøre for å forbedre skjermens farger?

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du kjører Skjermkalibreringsassistenten, huker av for Ekspertmodus og gjør det ekstra nøye. Da får du det akkurat som du ønsker det. Gjerne ha bildet at båten oppe i bakgrunnen så du kan se hvordan det blir.

Kan du foresten lenke til bilde slik at jeg kan se på min skjerm også?

post-39786-1183847802_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet det ut! Jeg mistenker meg selv i å ha kødda rundt inne på "særlige behov" i systemvalg --> kontrast. Den stod omtrent på midten. hvor skal denne glideren stå normalt? Har den mellom første hakket og 0. Hvor har dere denne på deres macbook?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...