Dingy Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Er det noen måte å koble på så en vanlig 3,5" IDE drive vil starte med kun 12v? Ev. sette en motstand over til 5v (rød) inngangen og kjøre 12v rett på den gule kabelen? Jeg skal bruke en gammel IDE drive som MP3 hd i bilen, men er lite keen på å kjøre inverter konstant. om harddisken blir ødelagt er det bare synd-trist-leit, så er villig til å forske litt... bilen gir fra 14v til 12v... regner med at harddisker *egentlig* ikke er noe glad i slike spennings svingninger, men lyst til å prøve... åssen motstand trenger jeg ev. for å få den ned til 5 volt..? jeg har en liten USB konverterer som gjør IDE til USB, men hd'n trenger som sagt fortsatt strøm.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det er ikke mulig å bruke motstand her. Motstand kan brukes hvis strømmen er konstant, men det er den aldri på aktiv elektronikk. Du kan heller ikke bruke bilens 12V direkte, tror ikke disken tåler det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg har et eksternt Harddisk-kabinett til 3,5"-disker. Dette har en 12V-inngang. Finnes garantert flere slike, men mange har en spesiell strømforsyning som gir 12V og 5V. Men den jeg har har derimot kun 12V så det eneste jeg hadde trengt er en 12V regulator. Biltema har en til sigarettenneruttaket, men tror den er litt for svak. Mulig man finner kraftigere andre steder. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 de trekker jo ikke stort av spenning, så en sånn fra biltema funker sikkert. så en 12v regulater så man får en stabil 12v, og ordne en motstand som kjører 12v ned til 5v, så skal da det i teorien funke? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) De trekker lett en Amp, og den til biltema takler ikke mere enn 500mA tror jeg. Og motstand til 5V vil IKKE funke! Du MÅ ha en form for regulator! Endret 8. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 ifølge min IBM 5400rpm disk så er det rated: 5v 320mA, 12V 260mA .... biltema greia burde da klare de brasene? =) okei, hører du/dere sier dette, men jeg ser fortsatt ingen grunn til hvorfor det ikke skulle funke? jeg mener, hvis ett LED lys skal ha 5v, så er det ikke annet enn en motstand som gjør jobben.. keep in mind at jeg *nesten* ikke bryr meg om disken dør eller ikke, jeg har flere 20gb disker jeg kan ofre i forsøkene. (selvom det jo ville vært hyggelig å funnet en måte som funka da) men hvis motstand *ikke* funker... da må jeg finne en 12v til 5v regulator da!? og en 10-14v til 12v stabil regulator...? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) En lysdiode trekker konstant strøm. En harddisk trekker varierende strøm. Når strømmen gjennom motstanden forandrer seg vil spenningsfallet over den forandre seg. Og siden 12V fordeler seg over motstanden og 5V-inngangen på harddisken vil spenningen på 5V-inngangen også forandre seg. Dette er grunnleggende elektro/elektronikk-kunskap. Edit: Biltema-regulatoren burde holde da ja. Er du heldig kan du kanskje bruke to slike og få det til enkelt. Dog må du teste med 4,5V eller 6V siden man ikke kan stille den til 5V. Biltemas Regulator. Endret 9. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 okei, takker så meget for både informativt svar og link! Har aldri gått noen elektronikk linje, så det ekstremt lille jeg kan er selv-lært. =) da skal jeg kjøpe inn to slike og prøve, 100 lapp er jo ett ganske rimelig alternativ for å få seg en 12volts disk ut av en gammel IDE sammenlignet med å måtte kjøpe en ekstern disk med 12v inngang (som *kanskje* tåler spennings forskjellene en bil skaper)... Så sammen med en IDE to USB2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317922 ev. en IDE/SATA to USB2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332160 så har man jo ett rimelig alternativ.. nå så jeg akkurat at komplett faktisk har en slik jeg trenger da... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317207 elller er jeg helt ute å sykler da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå