Gå til innhold

Valgets kval, 70-200 F/4L kontra 70-300 F/4-5.6 IS

Anbefalte innlegg

Nå er ikke Sigma sin 150mm så mye lengre enn Canon sin 100, faktisk 3.7 cm lengre.

Jeg tenkte ut ifra Sigmaen var et mer "spesial-objektiv", slik at man evt må dra på det bare pga macro-funksjonen, mens med en 100mm Canon macro gjorde den dual purpose og dermed ett mindre objektiv i veska.

I tillegg så kan Sigma sin fint brukes som portrettobjektiv, liten tele etc.

Dessuten så er den bedre på makro. (Les siste test i svenske foto for test av makro objektiv)

9024728[/snapback]

Ok. Jeg synes at 150mm høres veldig trangt ut på 1.6x crop?

Jeg har lest tester av tamrons 90mm vs sigmas 105mm vs canons 100mm og der fikk jeg inntrykk av at canon var mer generelt anvendelig til andre ting pga rask og presis autofokus, jeg antok vel bare at 150mm lignet på 105mm.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gir ikke samme forstørrelse ca. samme DOF?

9024559[/snapback]

Eh. Jo, litt surr her, så bra du så den Herr Brun. DOF blir lik, men perspektivet endres, bakgrunnen trekkes nærmere objektet og bakgrunnen fremstår mer blurry. Den er mer krevende i bruk pga at den krever bortimot dobbel lukkertid ved håndholdt.

Focal-Length-Background-Blur.jpg

Lenke til kommentar

150mm er i alle fall for langt til portrett. Ikke glem at med lengre avstand får man også et mer komprimert perspektiv, og bakgrunnen kommer mye nærmere motivet. I så måte er 100mm optimalt, men på 1,6 crop synes jeg også det blir langt. Det å bare ta headshots er en unnskyldning for å ikke beherske portrettkunsten.

Lenke til kommentar
150mm er i alle fall for langt til portrett. Ikke glem at med lengre avstand får man også et mer komprimert perspektiv, og bakgrunnen kommer mye nærmere motivet. I så måte er 100mm optimalt, men på 1,6 crop synes jeg også det blir langt. Det å bare ta headshots er en unnskyldning for å ikke beherske portrettkunsten.

9024884[/snapback]

Enig at 150mm blir litt vel mye for portrett.

Men det er som du sa også 100mm med 1.6 crop.

Som makro objektiv og liten tele så er da Sigma sin et bedre kjøp synes jeg etter å ha hatt begge. Var en grunn til at jeg kjøpte den igjen på nytt. :)

Lenke til kommentar
Gir ikke samme forstørrelse ca. samme DOF?

9024559[/snapback]

Eh. Jo, litt surr her, så bra du så den Herr Brun. DOF blir lik, men perspektivet endres, bakgrunnen trekkes nærmere objektet og bakgrunnen fremstår mer blurry. Den er mer krevende i bruk pga at den krever bortimot dobbel lukkertid ved håndholdt.

Focal-Length-Background-Blur.jpg

9024878[/snapback]

Det er også feil. Dette handler også om forstørrelse, og ikke brennvidde =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...