siDDis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Eg har nettopp lagt til 2 - 500 GB harddisker til min Ubuntuserver. Etter eg formaterte dei med GParted så bruker dei allereie 7.5 GB kvar. Kvifor gjør dei det? Kan dei ikkje vere heilt tomme? Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 mister vel alltid litt av hardisken? jeg får jo bare 456 av min 500gb? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Nei nei, ikkje sånn. Eg har 465GB og 457.5GB ledigt etter formatering. Det er 7.5GB som eg ikkje får tilgang til. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hvilket filsystem formaterte du til? Når en lager et ext2/3 filsystem så blir det per default reservert 5% av plassen til root (superbruker). Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) edit: kom annet svar i mellomtiden Endret 7. juli 2007 av rulator Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det blir som sagt av olefiver reservert 5% av plassen til root. Dette har to fordeler, den ene er at brukerprogrammer (alle programmer som ikke kjører som root) ikke kan fylle disken helt full og skape problemer for systemet. Den andre er at så lenge det er en relativt stor del av disken som er ledig, vil man få minimalt med fragmentering. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) MERK! dette med 5% reservert gjelder KUN for ext2/3. Om du har formatert til f.eks. reiserFSv3, JFS, eller XFS, så ligger problemet noe annet sted. Endret 7. juli 2007 av olefiver Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Aha, men altså det er vanvittig mykje plass reservert til root, går det er vell ikkje mogleg å redusere det til 1% eller 0.5%? Endret 7. juli 2007 av siDDIs Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jo, det er lett å redusere. tune2fs -m 1 /dev/diskdevice reduserer den til 1%. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Mange vil nok mene at 5% er altfor mye reservert til root, men om jeg ikke har missforstått/husker feil så vil denne reserverte plassen også være tilgjengelig til diverse logger og midlertidige systemfiler, som kan ta ganske stor plass. 5% er ikke teit i det hele tatt på root disk ( altså / ). Mens om disken skal være f.eks. /home eller /usr så er det greit å kunne redusere. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Kjempeflott, takk for hjelpa =) Eg reduserte den til 0 for begge diskane mine. Betyr det kanskje at det heller ikkje kan eksistere ein filindex? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Betyr det kanskje at det heller ikkje kan eksistere ein filindex?Was? Skjønner ikke helt spørsmålet. Det eneste du har gjort med kommandoen Sokkalf^ viste til, er å redusere root-reservert plass til 0%. Du har ikke utført noen andre endringer på filsystemet. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 ok, så root kan framleis bruke diskplass? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 root kan fortsatt bruke plass, men har ikke lenger reservert plass som kan brukes eksklusivt av root. Sålenge det ikke er snakk om /-filsystemet, så har ikke det så mye å si. Jeg vil likevel anbefale deg å ikke fylle disken helt stappfull om det skal foregå mye "aktivitet" på disken (for å forhindre fragmentering). Er filene som ligger der mer eller mindre statiske, så har heller ikke dette all verden å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå