Medisinmannen Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hei. Jeg har en lettsykkel, rs, som jeg vil trimme. Problemet er mine foreldre. De mener nekter at jeg skal trimme. "Om du begynner å trimme, selger vi sykkelen!" sier de. "Vi mister masse penger på forsikringen om noe skulle skje!" osv. Med moped var det litt annerledes; "Trimpotte er greit, men ikke noe store saker som sylinder og sann" Hva skjer om en kræsjer, ødelegger masse biler og seg selv, med en trimmet mc? Mister èn alt av forsikring, eller bare litt? Er det vansklig og oppdage? Hvilke holdninger til trimming har deres foreldre? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det kommer jo litt ann på hvor mye sykkelen har orginalt, og hvor mye du trimmer den også.. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg forstår godt hvorfor foreldrene dine er negativ til trim av 125cc. Det er ikke nødvendig. Du holder følge med trafikken uansett. Med moped godtok de sikkert trimpotte for å øke sikkerheten din ved å kunne holde følge med trafikken slik at du unngikk alt for mye farlige situasjoner. Når det gjelder forsikring tror jeg at du mister alt dersom det skulle bli oppdaget at sykkelen var trimmet. Grunnen til dette er at du kjører med et ulovlig kjøretøy. Det er nesten det samme som å kjøre uten lappen. En lett-MC med trim som øker effekten over 15 HK blir regnet som mellomtung. Dermed kjører du et kjøretøy du ikke har førerkort for. Effekten samsvarer heller ikke med vognkortet og dermed er det ugyldig. Trenger du egentlig trim? Hva savner du? Aksen er bedre eller lik en gjennomsnittlig bil. Toppfarten er 20+- km/h over maksgrensen i norge. 40 km/h over de fleste "høyhastighetsveiene". Så jeg tror ikke du vil ha behov for trim med mindre du skal kjøre ulovlig. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Hvorfor finnes 1000 kubikkere? De fleste går jo langt over 120 ... Jeg vil ha trim for å ha bra aks og at den går bedre med en venn bakpå. Selv veier jeg rundt 80kg og med en til bakpå som veier 70kg trenger jeg litt kraft Lenke til kommentar
ersa Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hvorfor finnes 1000 kubikkere? De fleste går jo langt over 120 ... Jeg vil ha trim for å ha bra aks og at den går bedre med en venn bakpå. Selv veier jeg rundt 80kg og med en til bakpå som veier 70kg trenger jeg litt kraft 9023545[/snapback] Kjører selv 125cc og kjenner meg igjen i det du sier. Men det er ikke nødvendig. Du overlever fint med 15 hk frem til du er 18. Da oppgraderer du lappen, selger sykkelen, kjøper deg mellomklasse. Jeg tok klasse A for ca 1 mnd siden og har begynnt å spare til ny sykkel. Jeg har overlevd fint i 2 år med 15 hk på min lett-MC men vil gjerne ha mere kraft. Derfor oppgraderer jeg til mellomklasse. Men all forsikring bortfaller dersom du trimmer. Dersom du skulle være så uheldig å skade noen med sykkelen din og forsikringsselskapet oppdager at du har trimmet sykkelen kjører de regress mot deg og du kan ende opp med miliongjeld allerede som 16-17-åring. Det er ikke så veldig koselig. Men skal du trimme, gjør det så lite synlig som mulig. Trimpotten bør ikke være fancy. Den bør ligne på orginalpotten og ikke ha mye høyere lyd. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 oppdager at du har trimmet sykkelen kjører de regress mot deg og du kan ende opp med miliongjeld allerede som 16-17-åring. Det er ikke så veldig koselig. finnes det episoder der dette faktisk har skjedd? jeg bare spør.. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Det er en risiko. Slik er jo det med alle mopeder også. Hvorfor er det akseptert å trimme moped, men ikke sykkel da? Jeg skal ha mellomtung jeg og, men vil ha mer kraft før ! Lenke til kommentar
ersa Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det er en risiko. Slik er jo det med alle mopeder også. Hvorfor er det akseptert å trimme moped, men ikke sykkel da? Jeg skal ha mellomtung jeg og, men vil ha mer kraft før ! 9023858[/snapback] Jeg tror at det er mer akseptert å trimme mopeder fordi det øker trafikksikkerheten. Det er få (om i det heletatt noen?) som forstår hvorfor mopeder skal være plombet ned til 45 km/t. Plomberte mopeder er et irritasjonsmoment i trafikkbildet og dermet liker folk at det problemet forsvinne. Plombert/orginal lett-MC derimot er ingen sinke og skaper ikke noe krøll i trafikken. Dermed ser ikke folk grunnen til å trimme disse. Det er hvertfall det jeg tror at grunnen er. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 oppdager at du har trimmet sykkelen kjører de regress mot deg og du kan ende opp med miliongjeld allerede som 16-17-åring. Det er ikke så veldig koselig. finnes det episoder der dette faktisk har skjedd? jeg bare spør.. 9023804[/snapback] Ja, det gjør det. Det er flere eksempler på slike saker i Norge. Jeg vet, siden jeg har vært på kurs hos biltilsynet og forsikringsselskapene. Man blir invitert på slikt når man jobber som kjørelærer. Et eksempel- en ung kar på 16 fikk et regresskrav på rundt 3 mill, fordi han svinekjørte med en trimmet lett mc og kjørte på en barnevogn. Barnet ble kraftig skadet. Du må ikke tro at forsikringsselskapene er nådige hvis de kan slippe å tape penger. (Det er i og for seg greit, fordi det gjør at forsikringspremiene ikke er høyere enn det de trenger å være.) Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg forstår godt hvorfor foreldrene dine er negativ til trim av 125cc. Det er ikke nødvendig. Du holder følge med trafikken uansett. Med moped godtok de sikkert trimpotte for å øke sikkerheten din ved å kunne holde følge med trafikken slik at du unngikk alt for mye farlige situasjoner. Når det gjelder forsikring tror jeg at du mister alt dersom det skulle bli oppdaget at sykkelen var trimmet. Grunnen til dette er at du kjører med et ulovlig kjøretøy. Det er nesten det samme som å kjøre uten lappen. En lett-MC med trim som øker effekten over 15 HK blir regnet som mellomtung. Dermed kjører du et kjøretøy du ikke har førerkort for. Effekten samsvarer heller ikke med vognkortet og dermed er det ugyldig. Trenger du egentlig trim? Hva savner du? Aksen er bedre eller lik en gjennomsnittlig bil. Toppfarten er 20+- km/h over maksgrensen i norge. 40 km/h over de fleste "høyhastighetsveiene". Så jeg tror ikke du vil ha behov for trim med mindre du skal kjøre ulovlig. Jeg tror at grunnen til at mange med Lett mc trimmer er fordi folk med moped gjør det. Jeg har selv kjøpt en lett mc til 50000 kr nå som jeg har spart til siden jeg ble født. Og det er ekstremt kjedelig hvis folk i klassen min kjører nesten like fort og akselerer nesten like fort på en moped til 10000 som er trimma. Og da blir man jo fristet til å doble hestekreftene fra 15 til over 30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå