Gå til innhold

smtp-chronossystems.datanet.hu har tatt seg inn

Anbefalte innlegg

Min server bråker en del når den jobber hardt, og i går sitt og jobber på min laptop uten å være tilkobla servern i det hele tatt. Så hører jeg at servern begynner å bråke noe kraftig.

Jeg ble mistenksom og logga meg inn og fant at smtp-chronossystems.datanet.hu hadde logga seg inn på servern med en gjestekonto som egentlig skulle vært låst. Den hadde logga seg inn på pts/0 og pts/1.

Fant ikke ut hva den gjorde. Men den hadde ikke tilgang til så altfor mye da.

Ingen viktige filer var berørt.

Men det er litt irriterende og finne at et firma har tatt seg inn på servern din.

http://www.datanet.hu

Kan ikke det språket da. Men er det noen som har hørt om lignende tilfeller?

Takker

EDIT:

Han tok seg inn via ssh

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Driver de med it så burde det være noen der som kan engelsk. Engelsk mail til abuse burde vell fungere tenker jeg....

Sørg for å ta backup av alle logger slik at du har "bevis". En mulighet kan være å sende en mail til økokrim og høre hva de anbefaler at du gjør med saken.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

"Gjestekonto"? Hvordan klarte de det da, bruker du ikke ordentlige passord eller? Det er ikke meninga å virke frekk e.l., jeg ble bare litt nysgjerrig på om du vet hvordan de kom seg inn på maskinen din.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Har ikke peil

Men det var ikke noe lett passord egentlig

Selv om det ikke hadde sånne fancy regler så var det et generert passord.

Jeg har ikke peil på hvordan de kom seg inn. Men fint de kun kom inn på gjestekontoen da.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "gjestekonto"? Er det en brukerkonto med et navn som er lett å gjette, f.eks. "guest" ?

Normalt hvis noen skal kunne logge seg inn med bruteforce må de jo gjette både brukernavn og passord, som fort blir vanskelig om man ikke velger noe helt åpenbart. Et populært valg for crackere er å prøve seg på "root" kontoen fordi den eksisterer på alle *NIX systemer, men det går an å blokke root-tilgang over SSH. Ellers er det vanlig at folk prøver seg med vanlige engelske navn, ala: john, dan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...