Sirslask Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg skulle ta backup av noen filer på en gammel laptop og kjørte Ubuntu 7.04 rett fra CD, men jeg får ikke kopiert filene over på den eksterne Maxtor-disken siden jeg jeg kun kan lese den, hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Regner med at det er NTFS filsystem så da må du installere noe for å kunne skrive. Skal finne pakke navnet. EDIT: sudo aptitude install ntfs-3g kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786204 Endret 7. juli 2007 av AlecTBM Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 sudo aptitude install ntfs-3g Står at det ikke er supportet av systemet mitt Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Åpne applications->add/remove... Velg "all available applications" søk etter ntfs-config installer ntfs-config (alternativt åpne en terminal og skriv sudo aptitude install ntfs-config) Så går du til: Applications->System->NTFS Configuration Tool Deretter er det intuitivt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Noe av problemet kan jo være at Ubuntu kjøres fra liveCDen? Vil tro at å installere programmer ikke er helt trivielt uten en disk å legge dem på. Kanskje noe sånt som GParted LiveCD vil hjelpe deg bedre. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Ikke noe problem å installere programmer når du kjører fra liveCD. (Bare du ikke installerer mer enn du har ram til). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Ah, var litt usikker der, har aldri brukt liveCDen til annet enn å kjøre setup-programmet selv. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Å installere ekstra programmer er ikke noe problem selv om man kjører en såkalt Live-CD. Disse bruker vanligvis en RAM-disk (for filer som vanligvis skulle vært lagret på harddisk e.l.) slik at harddisker er fint unnværlige. Men logisk nok (siden dagens DRAM er et ikke-persistent lager) forsvinner jo dette sammen med resten av live-distroen når man rebooter systemet. Løsning: enten å legge til skrivestøtte for filsystemet NTFS (det høres i hvert fall veldig ut som den eksterne harddisken benytter NTFS, uten at dette er sagt eksplisitt av trådstarter) ved å installere ntfs-3g og evt tilhørende verktøy man måtte ha behov for -- eller omformatere den eksterne harddisken og bytte til et annet filsystem, f.eks. FAT32 eller EXT3 e.l. hvilket kan gjøres v.h.a. f.eks partisjoneringsverktøyet Gparted som følger med i Ubuntu live-distro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå