Gå til innhold

Tamron 18-200 bilde

Anbefalte innlegg

http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...mron100crop.jpg

EDIT: Fjernet IMG tag. Formateringen på forumet ble forferdelig

EDIT2: Det var Purple Fringing jeg tenkte på. Uskarpheten er selvsagt også et poeng ,men det var ikke en en test for å teste om det er skarpt i kantene.

Orginalbildet (om enn litt komprimert og forminsket) er her

Trengte et "reiseobjektiv" slik at jeg kun reiser med 2objektivet på backpackertur og fant ut at jeg kunne prøve et slikt Ultrazoom objektiv. Så nå blir EFS 10-22 og Tamron 18-200 med i Loewepro Nova1 baggen (den er liten og sexy)

Bildet er 100% crop fra oppe til venstre hjørne. (Hvor det var klart verst)

Kanskje litt skremselspropaganda før andre vurderer et lignende objektiv?

PS: Er det noen muligheter for å fjerne slike ting med software?

Endret av CFD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rettet opp enkelte ting med Focus Magic. Man får i det minste forbedret kantskarphet med litt knoting, men det bringer ikke tilbake tapte detaljer, og det er en delikat balansegang mellom oppskarping og artefakter.

Hvilken brennvidde og blender var dette på? Var sentermotivet helt i fokus, og motivet flatt?

-k

http://www.focusmagic.com/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det var ikke skarpheten jeg ville fram til men Purpe Fringing. Dette er langt fra fokuspunktet og med en blender på 6.3 (skulle tvinge fram det værste av objektivet) så er det ikke rart skapheten i kanten er dårlig. Med litt høyere blender kunne det nok blitt litt bedre. Tatt ved 200mm

EDIT: Jeg har ikke tilgang på en webserver så jeg kan ikke laste opp orginalbildet

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Leste ikke innlegget ditt nøye nok. Som du skriver er det en del purple fringing, men egentlig ikke mer enn jeg hadde ventet fra et slik megakompromiss. Selv ville jeg neppe valgt et slik kompromiss for mine reiser. Da hadde jeg heller begrenset meg mht motiver som velges. Kan jeg ikke ta bildet grunnet valgt optikk, så tar jeg ikke bildet. Man finner altids nok motiver på en lang tur, til å komme hjem med et anseelig antall bilder.

Lenke til kommentar
Det var ikke skarpheten jeg ville fram til men Purpe Fringing. Dette er langt fra fokuspunktet og med en blender på 6.3 (skulle tvinge fram det værste av objektivet) så er det ikke rart skapheten i kanten er dårlig.  Med litt høyere blender kunne det nok blitt litt bedre. Tatt ved 200mm

EDIT: Jeg har ikke tilgang på en webserver så jeg kan ikke laste opp orginalbildet

9022091[/snapback]

"DxO Optics Pro offers a whole range of features to automatically correct and enhance your images. You'll be able to find out more about these as you navigate our site and in particular:

Elimination of distortion, vignetting, & lens softness through specifically developed camera/lens modules

Removal of camera noise & purple fringing

Optimization of exposure & dynamic range

Color optimization

Perspective correction with Auto-Crop

RAW conversion and highlight recovery"

Kan det være dette du trenger?:

http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_optics_p...ions/aberration

Støtte hus/objektiver:

http://www.dxo.com/intl/photo/dxo_optics_pro/cameras_lenses

deriblant tamron 18-200mm.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Leste ikke innlegget ditt nøye nok. Som du skriver er det en del purple fringing, men egentlig ikke mer enn jeg hadde ventet fra et slik megakompromiss. Selv ville jeg neppe valgt et slik kompromiss for mine reiser. Da hadde jeg heller begrenset meg mht motiver som velges. Kan jeg ikke ta bildet grunnet valgt optikk, så tar jeg ikke bildet. Man finner altids nok motiver på en lang tur, til å komme hjem med et anseelig antall bilder.

9022250[/snapback]

Det er forståelig ,men jeg er kanskje ikke så kvalitetsbevist over feriebildene som noen andre. Jeg fikk egentlig det jeg forventet ,men hadde jo håpet på litt mer. Har også kun plass til 2stk objektiver og da blir 10-22 objektivet med. punktum. Har vært inne på trange museum så mange ganger at det alltid er handy. 28-135 IS USM tenkte jeg lenge på, men da er jeg redd for at det blir bytting av objektiv ganske ofte , noe som har forårsaket store problemer for en bekjent.. (støv , samt at man mister motivet når man er ferdig med å bytte).

Nok om det. Man får nok det man betaler for. Baklokket til Tamronen passet feks ikke på mine canon objektiver! Siden innfattningen er den samme ble jeg meget overasket.

Takk Knutinh. Skal se hva jeg kan gjøre med det programmet.

Lenke til kommentar
Man kan også fjerne purple fringing i noen andre rawkonvertere også, men det er mulig at DxO er best til dette. Du må nok ta bildene i raw for å bruke DxO også, men det er jeg ikke sikker på.

9022426[/snapback]

Jeg må si at jeg egentlig er overrasket over hvor bra bildekvaliteten på dette egentlig er :), kanskje sett ut i fra hva som er bruksområde. Er poenget med feriebildene det å få de ut på 10x15 papir, så tror jeg dette vil duge lenge. Men har man andre hensikter, må man kanskje vurdere å bære flere objektiver i sekken. :D

Kanskje Sigma sin 18-200 med OS kan være noe å ha i sekker ved evt. neste sydentur?

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...