Gå til innhold

Lurt å betale ned ekstra på studielån?

Anbefalte innlegg

Mitt studielån er pr idag: Lån kr 235 784,63, renter kr 1 729,24

Jeg ser på kontobevegelser på Lånekassen og irriterer meg over at lånet vokser med nesten 900kr i måneden i renter!

Jeg har ingen andre lån, men antar at jeg vil ha et huslån innen et år.

Har spart opp litt penger, og kan bruke rundt 80 tusen på eventuell nedbetaling på studielånet. Har grei inntekt i forhold til utgifter, så kan betale ned noen tusen i måneden fremover.

Spørsmålet er dermed:

Er dette lurt å gjøre nå, når jeg trolig vil få et dyrere og større huslån om "en stund"?

Hvis jeg ikke betaler ned på studielånet, er jo alternativet å spare dem så jeg trenger et mindre huslån enn jeg ellers ville gjort, og dermed tjene den veien (mindre rentekostnader på større lån i fremtiden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men personlig ville jeg gått for å spare pengene til huslånet. Grunnen er ganske enkelt at studielånet strengt tatt er vell det billigste lånet du noensinne kommer til å ha.

I tillegg er studielån personlig, og overdras ikke ved død. Bare det er grunn nok til å la studielånet være det lånet man bruker lengst tid på å betale.

Lenke til kommentar

Det ligger i tillegg endel "forsikringer" i studielånet. Dette innebærer at du kan få rentefritak, nedskriving av gjeld osv dersom du kommer i en vanskelig livssituasjon. Studielånet er det lånet du sist bør kvitte deg med. Du bør derfor bruke pengene dine til å ta opp mindre huslån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...