Gå til innhold

Hjemmeautomasjon/Smarthome, hvilken protokoll?

Anbefalte innlegg

Ser interessant ut. Men jeg kunne ikke finne noen priser på den siden (mulig det bare er jeg som er sløv), har du noen ide om hvilket prisnivå det ligger på?

AtW

9027720[/snapback]

Noe priser kan jeg ikke hjelpe deg med, for leverandørene opererer via grossist.

Kan jo nevne et pris eksempel på ett enkelt produkt. Jeg vet at den internett gatewayen som forbinder hele installasjonen til internett og hjemmenetverk (om ønskelig) koster ca 11000,- u/mva inn til en elektro installatør. Hvis installatøren legger på fullpris ut til kunde så vil den koste ca 27000,- u/mva.

PS: Denne enheten er vell det dyreste i en slik installasjon.

Det som er så genialt med dette systemet til hager er at man har mulighet til å ha trådløse produkter i KNX/EIB standarden. Men det er kablet forbindelse som er den beste løsninge så lenge man har mulighet til det.

Her har du en basal innføring i systemet til hager

En ting til som er fordel slik generelt med KNX/EIB er at det er et desentraslisert system, dvs at man ikke har noe hovedenhet som man er avhengig av. Alle enhetene jobber uavhengig av hverandre. Elko matic er et eksempel på en system som ikke er desentralisert. der har man en hovedenhet som man er avhengig av.

9029496[/snapback]

Men en sånn gateway kan vel erstattes av en PC ganske enkelt? Prisen er jo åpenbart en ulempe, 11k for noe såvidt enkelt er mye, og det blir ikke noe bedre av at man må betale en voldsom profittmargin oppå det hele. Er det ikke mulighet for å få kjøpt dette som privatperson? Det er jo nesten umaken verd å ta utdannelse som installatør selv for den rabatten.

Såvidt jeg skjønte var det også åpent i standarden for kommunikasjon over de eksisterende strømlinjene, vet du om det finnes produkter som støtter dette?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på dette med hva man gjøre selv; grensen er vel ca "faste installasjoner" med unntak av lampetter?

Hvor lett er det å gå rundt denne regelen ved å f.ex. bruke en skjøtekontakt som du har stappet et relé/dimmer inn i?

Eller må denne slags utstyr CE/Nemko eller what-not godkjennes for at det skal være lovlig å bruke? Det finnes mye billig 315Mhz og 433Mhz elektronikk som kan benyttes til kontroll, med bra rekkevidde og et par kbps overføringshastighet. Sammen med en tiny AVR eller tilsvarende PIC microcontroller så kan du lage mye fancy trådløs kontroll.

Har begynt å leke litt med dette kitet fra tuxgraphics: AVR + ethernet og det fungerer flott. Så venter eg på en del 315Mhz RF kretser ala dette: 315Mhz RF kretser (eBay) og skal da prøve ut ulike broer fra ethernet til sensor/kontroller via RF. Mest lyst å implementere standard protokoller som f.ex i2c eller andre serie protokoller som også brukes i microkontrollere og PC'er.

Men om man ikkje får lov å bruke det, så er jo litt av morroa borte...

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke sette opp en sentral server med Linux MCE til å styre hele pakka. Da kan du ha full kontroll på systemet fra hvilken som helst pc/smartmobil i huset. Støtten for forskjellig hardware skal visst også være ganske god uten at jeg har prøvd det selv.

9030218[/snapback]

Jeg har kanskje vært litt uklar, men hele planen er å styre hele greia fra en sentral server på måten du skisserer. Men for å gjøre det må man ha hardware som støtter en de forskjellige protokollene.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg er litt skeptisk til alle systemene, fordi:

-Mange standarder og systemer på markedet gjør at noen sannsynligvis vil forsvinne.

Det vil alltid være usikkerhet om man har valgt "riktig".

-Godkjenninger og forsikringsselskapenes holdninger.

Hva skjer hvis det begynner og brenne og brannen startet i et av systemene.

Regner forsikringsselskapet det som greit, på samme måte som om det skulle begynt å brenne i tven?

-Kommende high-tech systemer som allerede er vist vil ta hele markedet til nye nivåer, og man risikerer å sitte igjen med et gammeldags system.

Ett av systemene jeg har sett demonstrert består av mikrofoner, høyttalere, kamera, og et gjennkjenningssystem.

Med systemet kan man snakke direkte til det, spørre spørsmål som "hvor ligger bilnøklene" og systemet vil gjenkjenne dem med kameraene og snakke tilbake "de ligger på stuebordet" for eksempel.

Andre systemer går på at brukeren har et armbånd eller dings i lomma som har lagret språkvalg, ønsket romtemperatur, luftfuktighet, belysning osv så regulerer ting i rommet seg etter den personen eller gjennomsnittet av de personene som befinner seg i rommet.

Systemene vil heller ikke være optimale før man får mer som snakker sammen uten nødvendigvis stille inn så mye.

Man bør få systemer som registreres automatisk idet man slår dem på.

Så bør man ha mer integrering slik at når vekkerklokken MIN ringer, slår nattbordlyset seg på på MIN side og ledelys guider meg trygt ut av soverommet uten å forstyrre kona. Vel ute, slår lyset i gangen seg på og kaffetrakteren koker automatisk kaffe mens jeg dusjer.

Bilen har registrert når JEG bruker den om morgenen, samkjører dette med vekkerklokkas innstillinger slik at bilkupe og motor er varm til riktig tid.

Tilsvarende er romtemperatur og varmekabler samkjørt med min og min kones vekkerur slik at den som skal opp først får sin favoritttemp mens systemet justerer seg til nestemann skal opp når førstemann har låst seg ut.

Persienner, markiser, lufting osv må samkjøres helautomatisk med det klima som er ute, og lyssetting justerer seg optimalt etter behov og ønsket utseende.

RFID brikker i pappen på alle matvarer registreres av fryser og kjøleskap, som foreslår middagstips basert på tilgjengelige matvarer, og en skjerm ved komfyren guider oss gjennom steg for steg hvordan det skal lages.

Basert på HVA vi spiser og hvor ofte og hvem som spiser det beregnes automatisk

en favorittrett-liste som sørger for et variert kosthold med det man liker.

systemene må også kunne integreres med økonomivalg, slik at man kan legge inn at man skal bruke X kroner på strøm neste måned så optimaliseres strømforbruket inkludert bytte av strømleverandør slik at de ønsker man setter oppnås.

Systemene må også kunne samkjøres med bl.a bilen slik at hvis jeg stiller inn at jeg må være på jobben klokken 0700 om morgenen, så beregnes vekkertid etter om jeg må stoppe for å fylle bensin og trafikkbilde hentet fra ulike webkamera og trafikkrapporter på nettet.

Går jeg ut og det er mørkt tennes hovedlyset på bilen for å lyse opp gangveien, men ikke så mye at det forstyrrer naboen.

Mens bilen stod i ro ble det utført en teknisk test som beregner restlevetid bl.a på dekk, lyspærer, bremser, mekaniske deler, og omfattende logger registrerer eventuelle feil som kan feilrettes av reperatør som jobbet på bilen mens man sov.

(Bilen blir da funnet ved hjelp av gps)

Kommende sannsynlige feil blir varslet i god tid, slik at man er forberedt økonomisk og trådløs strøm sørger for at betteri alltid er fulladet selv midtvinters.

Kort sagt, det vi ser idag er kun starten på et veldig enkel styringssystemer som er mer fancy en egentlig praktisk.

Og, ALDRI la en tilfeldig pc i stua styre dette.

Et krasj eller virus vil skape et helvete.

Videre, når det gjelder trådløse systemer så må man passe på at de er sikre mot inntrenging av fremmede.

Tipper naboen ville hatt det moro med å sette romtempen til 50 grader, fullt lys i alle rom og tven på på max hvis han har muligheten...gjerne midt på natten.

;)

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til alle systemene, fordi:

-Mange standarder og systemer på markedet gjør at noen sannsynligvis vil forsvinne.

Det vil alltid være usikkerhet om man har valgt "riktig".

-Godkjenninger og forsikringsselskapenes holdninger.

Hva skjer hvis det begynner og brenne og brannen startet i et av systemene.

Regner forsikringsselskapet det som greit, på samme måte som om det skulle begynt å brenne i tven?

-Kommende high-tech systemer som allerede er vist vil ta hele markedet til nye nivåer, og man risikerer å sitte igjen med et gammeldags system.

Ett av systemene jeg har sett demonstrert består av mikrofoner, høyttalere, kamera, og et gjennkjenningssystem.

Med systemet kan man snakke direkte til det, spørre spørsmål som "hvor ligger bilnøklene" og systemet vil gjenkjenne dem med kameraene og snakke tilbake "de ligger på stuebordet" for eksempel.

Andre systemer går på at brukeren har et armbånd eller dings i lomma som har lagret språkvalg, ønsket romtemperatur, luftfuktighet, belysning osv så regulerer ting i rommet seg etter den personen eller gjennomsnittet av de personene som befinner seg i rommet.

Systemene vil heller ikke være optimale før man får mer som snakker sammen uten nødvendigvis stille inn så mye.

Man bør få systemer som registreres automatisk idet man slår dem på.

Så bør man ha mer integrering slik at når vekkerklokken MIN ringer, slår nattbordlyset seg på på MIN side og ledelys guider meg trygt ut av soverommet uten å forstyrre kona. Vel ute, slår lyset i gangen seg på og kaffetrakteren koker automatisk kaffe mens jeg dusjer.

Bilen har registrert når JEG bruker den om morgenen, samkjører dette med vekkerklokkas innstillinger slik at bilkupe og motor er varm til riktig tid.

Tilsvarende er romtemperatur og varmekabler samkjørt med min og min kones vekkerur slik at den som skal opp først får sin favoritttemp mens systemet justerer seg til nestemann skal opp når førstemann har låst seg ut.

Persienner, markiser, lufting osv må samkjøres helautomatisk med det klima som er ute, og lyssetting justerer seg optimalt etter behov og ønsket utseende.

RFID brikker i pappen på alle matvarer registreres av fryser og kjøleskap, som foreslår middagstips basert på tilgjengelige matvarer, og en skjerm ved komfyren guider oss gjennom steg for steg hvordan det skal lages.

Basert på HVA vi spiser og hvor ofte og hvem som spiser det beregnes automatisk

en favorittrett-liste som sørger for et variert kosthold med det man liker.

systemene må også kunne integreres med økonomivalg, slik at man kan legge inn at man skal bruke X kroner på strøm neste måned så optimaliseres strømforbruket inkludert bytte av strømleverandør slik at de ønsker man setter oppnås.

Systemene må også kunne samkjøres med bl.a bilen slik at hvis jeg stiller inn at jeg må være på jobben klokken 0700 om morgenen, så beregnes vekkertid etter om jeg må stoppe for å fylle bensin og trafikkbilde hentet fra ulike webkamera og trafikkrapporter på nettet.

Går jeg ut og det er mørkt tennes hovedlyset på bilen for å lyse opp gangveien, men ikke så mye at det forstyrrer naboen.

Mens bilen stod i ro ble det utført en teknisk test som beregner restlevetid bl.a på dekk, lyspærer, bremser, mekaniske deler, og omfattende logger registrerer eventuelle feil som kan feilrettes av reperatør som jobbet på bilen mens man sov.

(Bilen blir da funnet ved hjelp av gps)

Kommende sannsynlige feil blir varslet i god tid, slik at man er forberedt økonomisk og trådløs strøm sørger for at betteri alltid er fulladet selv midtvinters. 

Kort sagt, det vi ser idag er kun starten på et veldig enkel styringssystemer som er mer fancy en egentlig praktisk.

Og, ALDRI la en tilfeldig pc i stua styre dette.

Et krasj eller virus vil skape et helvete.

Videre, når det gjelder trådløse systemer så må man passe på at de er sikre mot inntrenging av fremmede.

Tipper naboen ville hatt det moro med å sette romtempen til 50 grader, fullt lys i alle rom og tven på på max hvis han har muligheten...gjerne midt på natten.

;)

9157522[/snapback]

Det aller meste av det du nevner på husfronten er allerede mulig å få til i dag, med de eksisterende systemer om man legger litt arbeid i det. At bilen er mindre primitiv enn du ønsker får så være, for meg er ikke dette noe problem, jeg har ikke bil, og har ingen umiddelbare planer om å skaffe en bil heller.

Ellers er jeg meget interessert i disse kommende high-tech-systemene, har du noen lenker?

Når det gjelder dine innsigelser:

- Man vil alltid risikere å velge fei, man kan ikke sitte på gjerdet i all evighet heller, det viktigste er å legge opp huset på en fleksibel måte, så det kan byttes om man må.

- Brann behandles på samme måte som enhver annen brann i en elektrisk komponent, være det seg elsktrisk ledning, lampe, tv. Er det forskriftmesig montert, så får man ikke trøbbel.

- En eller annen PC må uansett styre det, være det seg en dedikert sak eller en hjemmePC, for en så spesifik oppgave er i mine øyne en hjemmePC mer en stabil nok, og det er heller ingenting i veien med å ha en simpel fail-safe-enhet som tar seg av enkel funskjonalitet om man føler det er nødvendig. Enhetene vil uansett fortsatt virke, det er kommunikasjonen mellom de som (midlertidig) er nede.

AtW

Lenke til kommentar

At en PC skulle styre et slikt system skulle ikke være noe problem i seg selv.

Det står jo drøssevis av PCer og styrer industriprosesser den dag i dag og gjerne med komunikasjon over internett i tillegg, så det er ikke noe i veien for at det ikke skulle fungere.

Jeg tror årsaken til at det ikke er noe utbredt med hjemmeautomasjon over PC er at det ikke er meningen at kunden selv skal sitte med alle programeringsmulighetene for anlegget sitt.

Kan fort bli mye problemer av det om ikke styringsprogrammene er tilstrekkelig forenklet.

Jeg hadde i hvertfall ikke gitt fra meg softwaren til moeller Xcmfort Homemanageren til kunden.

Hadde endt opp med at ingenting i det huset hadde fungert.

Problemet er at skal man ha et anlegg med mange muligheter og stor fleksibilitet så blir det fort stort og tungt softwaremessig.

Adobe Premiere er vel et godt eksempel på det.

Lenke til kommentar
Jeg hadde i hvertfall ikke gitt fra meg softwaren til moeller Xcmfort Homemanageren til kunden.

Hadde endt opp med at ingenting i det huset hadde fungert.

9158982[/snapback]

Da må det åpenbart være elendig designet software, eventuellt med vilje for og gjerde kunden inne i melkebåsen hvor man med propitære jallaløsninger og utleie av personell for den minste endring utover det enkleste kan tjene fett på vedkommende i årevis.

Det er åpenbart at det eneste fornuftige er og satse på at det kommer gode åpne standarder så man kan sy sammen løsninger uten og bli flådd levende.

Lenke til kommentar

Ut fra den konklusjonen kan vi da også si at Adobe Peremiere er elendig designet software.

Nei tror ikke det men for å kunne bruke alle mulighetene programmet har så blir det komplisert.

Man kan da går for enklere løsninger med mindre funksjoner men da ender man opp med....ja mindre funksjonalitet.

Å f.eks. programere Moeller Xcomfort uten Homekontrolleren er enkleste sak av verden.

Man søker opp enhetene og tegner streker mellom dem for deretter å angi hva hver enhet skal gjøre ut fra menyer.

Men her begrenses mulighetene av funksjonene bygd inn i aktuatorene, altså ingen logikkfunksjoner her.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg har sett til nå av ulike systemer baserer seg på ulike format og standarder, slik at man låser seg mye mer enn om man f.eks skal velge belysning i huset (hvor alle lampene på markedet passer).

Hvorvidt det blir forskriftsmessig montert er vel usikkert, det er vel kun produsentens ambefalinger man har å gå ut fra?

Hva med Nemko-godkjenning osv?

Hva hvis det blir en brann i et ikke nemko-godkjent produkt som huseier selv har montert?

Hva hvis en ukyndig person kobler til noe som overbelaster komponentene og programmerer det til å starte når huset er tomt?

Forskriftene er vel relativt strenge på hva du har lov å styre med?

Jeg vil vel anbefale en dedikert maskin til dette, man trenger vel ikke en supercomputer for å styre det, så det bør være mulig å sette samme en billig boks for 3-4 tusen.

Å skaffe linker, som noen etterlyste er vel ikke så lett siden mye er demonstrert på bl.a discovery og vist bl.a i telenors fremtidshus som en gang lå som en nettside man kunne leke seg med.

Her er litt:

http://www.battelle.org/forecasts/hightech.stm

http://www.dinside.no/php/art.php?id=21888

http://www.vg.no/vg/97/01/25/28smart.html

http://www.tu.no/nyheter/ikt/article39583.ece

http://www.amobil.no/nyhet/traadlos_teknol..._sim-kort/21802

http://www.amobil.no/nyhet/dingser_og_dipp...lene_dine/21467

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...753C1A966958260

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...