Heilage Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hei. Skal nå gjøre ting litt enklere for meg selv og "investere" i en filserver. Hva slags HW burde man egentlig ha for god Gbit-ytelse? Fra før av har jeg en S939 AMD Athlon64 3800+ og 1GB Corsair-RAM som ligger og samler støv. Jeg kunne tenkt meg å bruke disse i oppsettet, da det er unødvendig å kjøpe ny HW om den jeg har fra før av er fullt brukbar. Kan noen hjelpe meg med å finne et godt hovedkort og PSU som kan gjøre nytten for meg? Som kabinett snakker vi ett med utelukkende 5,25-drev. Jeg vil kjøre moduler hele veien. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hovedkort PSU kanskje denne? Kabinett seff Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Det vil jeg påstå at er ekstremt overkill. Et gaminghovedkort, 850 watts PSU og monstertower for en filserver som kanskje skal ha opptil 7-8 disker? Kom deg ned på bakken igjen. Av kabinetter bør det være rundt 1000kr, og det koster tross alt ikke så mye strøm å drive harddisker så PSUen trenger ikke være så kraftig. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det vil jeg påstå at er ekstremt overkill. Et gaminghovedkort, 850 watts PSU og monstertower for en filserver som kanskje skal ha opptil 7-8 disker? Kom deg ned på bakken igjen. Av kabinetter bør det være rundt 1000kr, og det koster tross alt ikke så mye strøm å drive harddisker så PSUen trenger ikke være så kraftig. 9022258[/snapback] gaming hovedkort? det er det dyreste 939 er på vei ut.. trenger god psu. og trodde du skulle ha litt flere disker derfor cube'n Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Hovedkortet du nevnte har jeg allerede i den andre maskinen min, det er dyrt og et SLI-hovedkort med heatpipekjøling for lydløs og effektig kjøling, samt at det er lavprofil for at skjermkort av støre typer skal få plass over, slik som dual 8800GTXer. Det er langtifra et serverhovedkort. De to andre skjønner jeg. EDIT: Leif Endret 7. juli 2007 av Heilage Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Har du planer om å kjøre RAID5 på filserveren din eller skal du bare ha enslige disker? Eller generelt, hva er du ute etter? Mest bang for the buck, eller best ytelse? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Har du planer om å kjøre RAID5 på filserveren din eller skal du bare ha enslige disker? Eller generelt, hva er du ute etter? Mest bang for the buck, eller best ytelse? 9022286[/snapback] Usikker på RAID egentlig, mulig at jeg kjører JBOD for å få alt samlet til en gigantisk disk for lettere organisering. Bang for buck er stikkordet. Billige deler. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium. Valgt fordi det har heatpipe, mens de fleste andre har vifte som bråker (egen erfaring på min server). Kjøp et PCIe skjemkort til ca 250 - 350 kroner. Finnes omtrent ikke ATX 939 kort med innebygd grafikkort. X1050, GS7100 eller GS7200 holder i lange baner. Skal du bruke *nix anbefales nVidia. MIST eller Corsair PSU på 500 - 530 Watt. Hvorfor, begge er kvalitet (stabil strøm), har avtakbare kabler, og er relativt stille. Selv om de er relativt dyre, så er det greit med PSU-er som man er sikker på holder noen år. Kabinett: Image & Shapetek EYE-2000B. Har 10 stk 5,25'' plasser, og gir da f.eks plass til CD/DVD og 3 stk hot-plugg moduler med 4 3,5'' HD i hver, tilsammen 12 disker. Og er i din prisklasse, men det er stort. Endret 7. juli 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Der fant jeg kabinettet for meg ja! Hjul og alt. Av en eller annen grunn kikket jeg ikke på I&S før jeg postet emnet. Så dyr PSU er litt drøyt for meg når støy ikke betyr noe. 500W er vel også litt mye for komponenter som tar så lite strøm? Maskinen skal ikke stå i samme rom hvor jeg er uansett. Hovedkortet var veldig billig og virket bra, så jeg tar nok det. Da gjenstår bare PSUen. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Du trenger ikke all verdens hardware for å kjøre en filserver. Selv har jeg en gammel celeron maskin med 512 MB RAM stående i kjelleren. Fungerer upåklagelig. Kjører den med NasLite Enkelt å sette opp, blir det for lite plass er det bare å kjøpe flere harddisker. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Da kan en Antec TruePower 430 anbefales som PSU. Fantes før også i en 380 Watts versjon. Denne har jeg i en PC som har vært i bruk siden sommeren 2003. Det skulle borge for akseptabel kvalitet til ca 600 kr. Men i og med at en server står på 24/7 bør man ikke gå for de aller billigste PSU-ene. edit: rettet CPU til PSU. Endret 7. juli 2007 av Bolson Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium. Valgt fordi det har heatpipe, mens de fleste andre har vifte som bråker (egen erfaring på min server). Kjøp et PCIe skjemkort til ca 250 - 350 kroner. Finnes omtrent ikke ATX 939 kort med innebygd grafikkort. X1050, GS7100 eller GS7200 holder i lange baner. Skal du bruke *nix anbefales nVidia. 9022419[/snapback] På skjermkortfronten anbefaler jeg også klart et grafikkort fra nVIDIA på Linux/BSD/UNIX. Men når det kommer til hovedkort ville jeg heller gått for en Intel-basert løsning, da med et 965/975X hovedkort for best mulig kompabilitet (helst et 975X hovedkort av kvalitetshensyn). Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 På skjermkortfronten anbefaler jeg også klart et grafikkort fra nVIDIA på Linux/BSD/UNIX. Men når det kommer til hovedkort ville jeg heller gått for en Intel-basert løsning, da med et 965/975X hovedkort for best mulig kompabilitet (helst et 975X hovedkort av kvalitetshensyn). 9022569[/snapback] Jeg gidder ikke å kjøpe ny CPU når jeg har en A64 3800+ liggende som jeg ikke bruker. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Skjønner det. Men når det kommer til kompatibilitet i forhold til GNU/Linux og i hvert fall BSD/UNIX har jeg bedre erfaringer med Intel-plattformen enn hva jeg har med AMD. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg kommer til å kjøre Ubuntu regner jeg med, men det skal gå fint med AMD. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg kommer til å kjøre Ubuntu regner jeg med, men det skal gå fint med AMD. 9022856[/snapback] Har kjørt og kjører server med Fedora Core 4/5 og 6 på HK med akkurat samme brikkesett, men ikke SLI. Null problemer. Faktisk bruker jeg et X300 grafikkort, og har ikke problemer med det heller. Var også bra med *nix drivere med til mitt HK (ASUS A8N-E). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det vil jeg påstå at er ekstremt overkill. Et gaminghovedkort, 850 watts PSU og monstertower for en filserver som kanskje skal ha opptil 7-8 disker? Kom deg ned på bakken igjen. Av kabinetter bør det være rundt 1000kr, og det koster tross alt ikke så mye strøm å drive harddisker så PSUen trenger ikke være så kraftig. 9022258[/snapback] Er ikke så lett når du ikek spesifiserer i starinnlegget vet du Driver selv å setter opp noe som ikke er lat for ulikt det som ble foreslått, men da til litt flere disker. Når det gjelder hardware, så synes jeg ofte ting går litt tregt over lan når man deler med fildeling i windows, jeg er usikker på om dette kommer av nettkort, eller bare at windows er uduglig, jeg får sjelden over 20-30 MB/s ihvertfall. Så jeg hadde kanskje vurdert et skikkelig nettkort, uten at jeg kan garantere at det er nødvendig. AtW Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg kommer ikke til å kjøre Windows på denne serveren, men dersom jeg synes det går litt treigt kan jeg jo prøve med et bedre nettkort og se om ting blir bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå