Argyros Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) hallois Jeg skal nå oppgradere systemet hjemme hos foreldrene min fra en gammel 28" bilderørsskjerm og samtidig sette opp en stuepc for bruk til avspilling av filmer og kunne ta opp det som skjer på tv for også å kunne få pausefunksjon osv.. Per i dag har de kun tre kanaler - nrk, tv2, tvnorge (med støy) - men må jo nå i forbindelse med overgangen til digitalt bakkenett endelig ta et valg av hvilken signalkilde de vil gå for. De bor i Rogaland, så det er jo ikke så lenge til overgangen er her.. Spørsmålet blir da om digitalt bakkenett er et aktuelt alternativ eller hva som er best egnet med tanke på at signalet ut fra dekoderen skal kobles til htpc og 42" lcd-tv. Har også vurdert GET hvor de sa at de vil få digital utgang på sine digitale dekodere nå til høsten.. Vil det digitale bakkenettet kun ha analog utgang i starten eller er dette ukjent? Er hdmi-utgang egnet som inngang på htpc'n eller blir det for mye sperrer med det? Kan PVR-boksen til GET være aktuelt alternativ til HTPC? :s Er det noen andre signalkilder vi evt bør vurdere? Håper noen med litt mer peiling og erfaring kan komme med gode råd På forhånd takk for hjelpen! Endret 7. juli 2007 av GKSaue Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Svaret må nok desverre bli at ingen av leverandørene har gitt noe klare svar. Og etter som tiden går har jeg mistanke om at det ene og alene er pga de heller ikke vet. Jeg leste en artikkel fra tidlig i år hvor Canal Digital skrøt av at de skulle la deg bruke ett kort fra Hauppauge og en kortleser for å kunne dekode signalet direkte i en HTPC. Get har aldri sagt noe om at man skal kunne det og RiksTV har antatt at noen vil levere teknologien som vil støtte dem sitt nett men uten å være konkrete på at det faktisk kommer. Så realiteten per idag er at INGEN kan gi deg ett definitvit svar på hva som er best eller hva som kommer. Per dags dato er den beste måten å bruke HTPC og feks Windowsmediacenter med sin EPG mot det analoge sendenettet (Canal Digital sin parabol løsning har også en grei løsning for å styre alt via PCen, men det er ikke noe ferdig løsning man kjøper. Man må finne ut av det meste selv.). Jeg har der jeg bor GET analogt kabel og det funker MEGET bra. Jeg gruer meg litt til høsten eller neste år hvor jeg faktisk har en mistanke om at jeg kan gå lang tid uten en god TV løsning. Man kan via MCE styre settop bokser fra GET og Canal digital..men det er en klumsete og tungvint prosess. Og spesielt med tanke på at du skal sette det opp for dine foreldre som kanskje ikke er like teknisk oppegående som deg. Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt meg GODT om. Det kan hende de hadde vært mer enn fornøyd med hva GET/CD eller RiksTV vil levere av utstyr. Man får ganske sofistikerte PVR bokser fra alle de (RiksTV etterhvert) som tillater det med opptak og pause og EPG. Angående HDMI ut av bokser. Så er jo bare dette lyd og bilde signal. Det er ikke rå data som man får ut av antenner. Så det vil jo bare gi bedre bilde, ikke noe (som jeg vet per dags dato) større fleksibilitet at du kan behandle signalet i PCen eller noe sånt. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå