Gå til innhold

Skal lage mat til noen som er allergiske mot "alt"


Anbefalte innlegg

Så jeg trenger hjelp! Noen som har noen gode ideer til hva som er mulig å få til? Er snakk om alt fra frokost til kvelds her.

 

Allergi-liste:

Egg

Melk

Nøtter

Rødt kjøtt

Sjokelade

 

 

Frokost:

Ingen ideer! Frokostblanding utgår, grovbrød og stekt egg utgår, osv.

 

Middag:

Kylling, ris, wokmix

 

Kvelds:

Ingen ideer! Frokostblanding utgår, grovbrød og stekt egg utgår, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh, høres ut som om det er morra mi du skal mekke mat til, hun har og allergi mot alt utenom kylling og ris :)

 

 

Snakk med vedkommende, hør hva dem vil ha, kan være de har "mindre" allergier mot noen av sakene og de kan og vil fremdeles ha det.

 

feks. mutters er gal etter fisk....."Jansons fristelse" er ganske godt.

Lenke til kommentar
heh, høres ut som om det er morra mi du skal mekke mat til, hun har og allergi mot alt utenom kylling og ris

9021242[/snapback]

:blush:

 

 

Neida, tviler jeg nå sterkt på. Hun har nå ikke nevnt at hun har unger i hvert fall :p

 

men sånn mer seriøst, ville helst overraske med å ha en del "ideer" i forkant så tar imot gode ideer med takk ^^

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Er det snakk om melkeallergi, altså allergi mot melkeproteinet, eller er det snakk om laktose(melkesukker)-intolleranse?

 

Om det er sistnevnte kan du fint bruke laktosereduserte meieriprodukter.

 

Til middag går vel svin(hvitt kjøtt) kylling, forskjellige typer fisk, potetretter risretter, skalldyr... Vær kreativ. Tenk basic, begynn fra scratch og ikke tenk hele retter. Tenk først type råvare(f.eks pasta), så hva du vil gjøre med den(F.eks pasta de parma). Hvis du gjør det, og ikke bare tenker Pasta de parma, så vil du lettere klare å skille mellom retter hun tåler, og retter hun ikke tåler :)

 

Brød kan hun jo fint spise... Ser ikke helt hvor du får det i fra at hun ikke kan spise grovbrød? MÅ jo ikke være nøtter for at brødet skal være grovt ;-)

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Kan vel spise pasta til middag? Hva med spaghetti carbonara?

Tomatsuppe funker som kveldsmat, gjerne med makaroni.

Frokost var litt værre :p

Salat mqed pasta og merkelig dressing er ganske populært har jeg lagt merke til, vet ikke helt hvor godt det egner seg til frokost, men skader ikke å foreslå i hvert fall :)

Lenke til kommentar
SumSar:

Mistenker at det brødgreia er mer stahet o.l. Kanskje hun har fått vel mye spesialbehandling som barn eller noe. Ellers kjempepost, takk for den :)

 

Toazty:

Å? Noe spesielt med å bake glutenfritt da?

9028589[/snapback]

 

Hvis du bestemmer degfor å bake glutenfritt brød, så kan jeg annbefale deg å bruke noe som heter fiberhusk. Det gjør hele prosessen litt lettere. :)

Fiberhusk gjør at brødet blt luftig. I vanlig brød fungerer gluten som et "bindemiddel" som fanger gassen som skapes av gjæringsprossessen. Uten gluten, evt. annet "bindemiddel" som fiberhusk eller egg, vil brødet bli flatt og tungt.

 

I tillegg så anbefaler jeg deg å sjekke om det er melkeallergi, eller laktoseinntoleranse hun har. Er det sistnevnte vil det lette jobben din betraktelig. :)

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Hehe. Frisk ut av VK1 restaurant og matfag, og noe av det siste vi hadde var et selskap for en gruppe glutenallergikere. :wee:

 

Og kjenner til irritasjonen over folk som er allergisk mot alt ja. Selvfølgelig skal de få mat, men hvorfor akkurat på restauranten jeg jobber, og akkurat mens jeg har vakt? :whistle:

 

Forresten: Ca. 1 SS fiberhusk per halvkilo mel mener jeg det var. :)

Lenke til kommentar
Et veldig kjent problem. dessverre veldig mange som har det.

Det er ikke lett for de selv, vertskap eller noen...og det er ikke moro for de å være til bry heller.

 

Selvfølgelig er det ikke morro for dem å være til bry. Det er ikke så ille som vi framstiller det nå om noen kommer som har allergier/sykdommer. Men når man er invitert i f.eks et bryllup, så velger å ikke si i fra på forhånd at man har en intolleranse, så skjønner jeg veldig godt kokkenes frustrasjoner. Er ikke bare bare å trylle fram en saus som ikke er jevnet med mel, eller et glutenfritt brød, eller en saus uten fløte, om man ikke har fått noen beskjed om at man må være obs på slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...