Gå til innhold

Installering av Nikon Capture NX


Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt Nikon Capture NX, men den booter ikke etter innstalasjonen.

 

Jeg kjører Win XP pro. på min desktop og har .NET Framework 1.1 og .NET Framework 2.0, samt 2 oppraderinger til den siste innstalert.

 

Nikon Capture NX krever at den innstaleres med .NET Framework 1.1 alene (only) etter hva jeg har forstått. Etter installasjon og registrering så kan .NET Framework 2.0 instaleres igjen.

På min laptop har jeg kun .NET Framework 1.1 og her går Capture NX inn så det "suser". (også win. XP pro på denne) Bruker ikke laptoppen til fotobehandlig så derfor vill jeg ha den inn på desktoppen.

 

Hvordan fjerner jeg (eller setter ut av virksomhet) .NET Framework 2.0 ? Fra controll panelet / Add remove program lar den seg ikke fjerne. Også prøvd repair men det går ikke heller.

Har søkt litt rundt omkring men finner ikke svar på fjerning og reinstallering av NET. Framework 2.0 i denne forbindelse. Jeg fikk et råd fra leverandøren men det fungerte ikke (copy all .dll files into windows system32 and restart windows )

 

Fra før har jeg Nikon Capture 4.4.2 Denne og NX trives vist ikke så godt i sammen (særlig mht hastighet på NX) har jeg lest. Det skal vist la seg gjøre å ha begge innstalert og det er det jeg øsker inntill jeg er familiær/fornøyd med NX.

Capture 4.4.2 har flere oppgraderinger som må taes i rekkefølge så jeg liker ikke å avinstalere den på dette tidspunkt.

 

Har noen her oplevd dette/tilsvarende ? Vil gjerne ha tips og råd i denne saken.

 

Edit: (copy all .dll files into windows system32 and restart windows )

 

MVH

Terje

Endret av maritimeD70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra før har jeg Nikon Capture 4.4.2  Denne og NX trives vist ikke så godt i sammen (særlig mht hastighet på NX) har jeg lest. Det skal vist la seg gjøre å ha begge innstalert og det er det jeg øsker inntill jeg er familiær/fornøyd med NX.

Capture 4.4.2 har flere oppgraderinger som må taes i rekkefølge så jeg liker ikke å avinstalere den på dette tidspunkt. 

 

Har noen her oplevd dette/tilsvarende ? Vil gjerne ha tips og råd i denne saken.

 

9021091[/snapback]

 

Jeg opplever akkurat det samme og gidder ikke bruke Nikons programware hvis jeg skal jobbe med mange bilder og har dårlig tid. Bruker da i stedet Lightroom, CS3, Capture One eller Bibble.

NX går vesentlig raskere under Vista enn sammen med Nikon Capture under XP Pro med samme maskinvaren (Jeg kjører med dual boot Vista/XP).

Lenke til kommentar

Fra før har jeg Nikon Capture 4.4.2  Denne og NX trives vist ikke så godt i sammen (særlig mht hastighet på NX) har jeg lest. Det skal vist la seg gjøre å ha begge innstalert og det er det jeg øsker inntill jeg er familiær/fornøyd med NX.

Capture 4.4.2 har flere oppgraderinger som må taes i rekkefølge så jeg liker ikke å avinstalere den på dette tidspunkt. 

 

Har noen her oplevd dette/tilsvarende ? Vil gjerne ha tips og råd i denne saken.

 

9021091[/snapback]

 

Jeg opplever akkurat det samme og gidder ikke bruke Nikons programware hvis jeg skal jobbe med mange bilder og har dårlig tid. Bruker da i stedet Lightroom, CS3, Capture One eller Bibble.

NX går vesentlig raskere under Vista enn sammen med Nikon Capture under XP Pro med samme maskinvaren (Jeg kjører med dual boot Vista/XP).

9022140[/snapback]

 

 

Takk for svar. Jeg forstår deg hvorfor du ikke benytter NX når du har flere gode alternativer. Jeg kjøpte NX nesten med en gang den kom ut men den har blitt liggende pga. problemene jeg nevnte. Jeg har også CS2 og Bibble så jeg har ikke savnet NX, men nå ville jeg forøke igjen slik at det ikke var et helt bortkastet kjøp. Jeg har ikke prøvd Vista ennå og kjenner ikke den ennå. Når du sier du kjører med dual boot Vista / XP så er jeg ikke helt sikker på hva som ligger i det, men det høres ut som du kan ha en parralell combinasjon med Vista og XP.

Dersom det er noe slikt, høres det fleksibelt og powerfult ut. Det er ikke lenge siden jeg leste at ca 40 stk relativt mye brukte programmer ikke fungerte i Vista.

Det er orsaken til at jeg "sitter på gjerdet" mht Vista. Kan denne dual Vista/ XP løsningen hjelpe så man får en større compatibilitet med de nevte programmer?

Lenke til kommentar
Når du sier du kjører med dual boot Vista / XP så er jeg ikke helt sikker på hva som ligger i det, men det høres ut som du kan ha en parralell combinasjon med Vista og XP.

Dersom det er noe slikt, høres det fleksibelt og powerfult ut. Det er ikke lenge siden jeg leste at ca 40 stk relativt mye brukte programmer ikke fungerte i Vista.

Det er orsaken til at jeg "sitter på gjerdet" mht Vista. Kan denne dual Vista/ XP løsningen hjelpe så man får en større compatibilitet med de nevte programmer?

9024441[/snapback]

 

Det vil si at jeg har begge operativsystemene innstaller på samme maskin (hver sin disk). Alle programmene jeg bruker (bortsett fra enkelte eldre Photoshop plug-ins som ikke virker i CS3) virker nå i Vista slik at det er stadig lengre tid mellom hver gang jeg starter XP i stedet for Vista.

Lenke til kommentar
Hvordan fjerner jeg (eller setter ut av virksomhet)  .NET Framework 2.0 ?        Fra controll panelet / Add remove program lar den seg ikke fjerne. Også prøvd repair men det går ikke heller.

Har søkt litt rundt omkring men finner ikke svar på fjerning og reinstallering av NET. Framework 2.0 i denne forbindelse. Jeg fikk et råd fra leverandøren men det fungerte ikke (copy all .dll files into windows system32 and restart windows )

 

Fra før har jeg Nikon Capture 4.4.2  Denne og NX trives vist ikke så godt i sammen (særlig mht hastighet på NX) har jeg lest. Det skal vist la seg gjøre å ha begge innstalert og det er det jeg øsker inntill jeg er familiær/fornøyd med NX.

Capture 4.4.2 har flere oppgraderinger som må taes i rekkefølge så jeg liker ikke å avinstalere den på dette tidspunkt. 

 

Har noen her oplevd dette/tilsvarende ? Vil gjerne ha tips og råd i denne saken.

 

Edit: (copy all .dll files into windows system32 and restart windows )

 

MVH

Terje

9021091[/snapback]

Hei,

jeg bruker Nikon Capture NX og Nikon Capture 4.4.2.

Jeg har også begge installert samtidig, men da tar Capture NX over som default programvare for Nikon NEF og det kan være problemer med å åpne enkelte bilder i 4.4.2 så da bør man velge hvilken versjon man vil ha.

Jeg liker også 4.4.2 bedre på flere områder, men savner retting av bilder (horisont etc.).

Når det gjelder Microsoft Net Framework har en sjeldent bruk for andre versjoner enn 1.1 (evt. med Norsk oppgradering) . Jeg har installert både 2.0 og 3.0 på min maskin, men alle programmene jeg har bruker 1.1. Derfor har jeg avinstallert 2.0 og 3.0. Du må da avinstallere høyeste versjon først. siden du har problemer med å avinstallere 2.0 kan du prøve å avinstallere 1.1 først og deretter 2.0.

Så går du på Windows Update og søker etter oppgraderinger. Da vil du finne Net Frameworks 1.1 (Norsk) under valgfrie. Innstaller denne og glem de andre versjonene som du også finner. Det er 1.1 du skal ha etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...