vagabond Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Heisan! På fredag kjøpte jeg en Western Digital 80GB ATA/100 harddisk (WD800BB) hos Komplett Data i Oslo. Det første som skjer etter at disken er montert og PC'en fyres opp, er at den nye disken lager noen illevarslende lyder (omtrent slik: "bzzz...klunk-klunk...bzzz...klunk-klunk" osv.). Det virker altså som om den ikke vil spinne ordentlig i gang, og minner veldig om en typisk kræsjet disk. Er det nærliggende å anta dette? Da jeg senere tok disken ut igjen for å endre på konfigurasjonen (bytte av primary master/slave osv.), og deretter satte det hele sammen igjen, ville ikke maskinen starte opp i det hele tatt! Den reagerer ikke når jeg trykker på power-knappen. Jeg har forsøkt å bytte ut både strømforsyning og power-knapp, men uten at dette hjelper...den er fremdeles like død. Hovedkortet jeg benytter, er av typen Asus A7M266 og prosessor er AMD Athlon "Thunderbird" 1,4GHz. Jeg er alltid svært forsiktig når jeg jobber med maskinvaren i PC'en, og sørger alltid for å utlade eventuell statisk elektrisitet før jeg berører komponentene i maskinen... Noen som har noen ideer om hva som kan ha skjedd? Lenke til kommentar
J.A. Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Regner med at hovedkortet ditt har vært ok, og som du selv sier har du vært forsiktig ved monteringen av den nye disken. Tror det beste er å ta kontakt med Komplett-butikken å få byttet disken. Regner da med at du får ny disk, og virker denne er det jo åpenbart hvor feilen har ligget. Det er ikke alltid "prøve og feile" metodikken er lur, du kan risikere å ødelegge mer, samt at butikken da blir skeptisk til å bytte varen din. Lykke til! Lenke til kommentar
vagabond Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Men maskinen vil ikke starte opp selv om jeg forsøker å sette den opp med "gammel" konfigurasjon heller (dvs. uten den nye disken, slik det var før jeg installerte den). Dessuten mener jeg maskinen ihvertfall burde forsøkt å starte opp...men nå virker det jo nesten som om den ikke får strøm engang! Den oppfører seg akkurat som om man skulle ha nappet ut strømledningen til PC'en... Hadde det bare vært disken som hadde vært defekt, ville vel BIOSen meldt i fra om dette og/eller man ville merket det dersom man forsøkte å aksessere den eller formatere den... Men nå skjer det jo null & niks! :sad: Lenke til kommentar
Cooler Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Vist den "fuckern" av en harddisk har ødelagt hovedkortet ditt, skal du ha nytt hovedkort også :smile: Bare klag som fan til komplett, og fortell dem sannheten, da kan de ikke nekte :smile: Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 kan hende du ikke har kraftig nok powersupply? prøv å koble fra strømkontakten fra den nye harddisken.. Lenke til kommentar
Buggah Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Har du prøvd og cleare CMOS / BIOS bare for og teste?? Den burde vel startet som du sier men har vært borti en del merkelige ting etter og ha prøvd defekte disker så prøv dette. Er du litt teknisk og har tilgang på et multimeter kan du jo sjekke om du har spenning ut fra regulatore på HK eventuelt standby spenning fra PSU'n. Men må du sende det inn så send alt så du er sikker på og ikke sitte igjenn med en regning på ting som er testet og OK. Det er kjipt tror jeg. Lykke till og Godt Nyttår! :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: On 2001-12-30 12:25, vagabond skrev:Heisan!På fredag kjøpte jeg en Western Digital 80GB ATA/100 harddisk (WD800BB) hos Komplett Data i Oslo. Det første som skjer etter at disken er montert og PC'en fyres opp, er at den nye disken lager noen illevarslende lyder (omtrent slik: "bzzz...klunk-klunk...bzzz...klunk-klunk" osv.). Det virker altså som om den ikke vil spinne ordentlig i gang, og minner veldig om en typisk kræsjet disk. Er det nærliggende å anta dette?Da jeg senere tok disken ut igjen for å endre på konfigurasjonen (bytte av primary master/slave osv.), og deretter satte det hele sammen igjen, ville ikke maskinen starte opp i det hele tatt! Den reagerer ikke når jeg trykker på power-knappen. Jeg har forsøkt å bytte ut både strømforsyning og power-knapp, men uten at dette hjelper...den er fremdeles like død. Hovedkortet jeg benytter, er av typen Asus A7M266 og prosessor er AMD Athlon "Thunderbird" 1,4GHz. Jeg er alltid svært forsiktig når jeg jobber med maskinvaren i PC'en, og sørger alltid for å utlade eventuell statisk elektrisitet før jeg berører komponentene i maskinen...Noen som har noen ideer om hva som kan ha skjedd? Regner med du har vært svært nøye med å sette IDE kablen rett vei ? Ja de kan settes feil og da booter ikke maskinen opp.. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå