monirha Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Har lyst å ta båtlappen.. Hvor mye koster det? Tar det lang tid? Mange kurs? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Har lyst å ta båtlappen.. Hvor mye koster det? Tar det lang tid? Mange kurs? 9020485[/snapback] Båtlappen? Eller båtførerprøven? Lenke til kommentar
monirha Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Sånn at jeg kan kjøre større båter enn jolle lixom.. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Sånn at jeg kan kjøre større båter enn jolle lixom.. 9020756[/snapback] Men altså, du kan fint kjøre en Princess 415 uten noe lapp av noe slag så lenge du er over 16. Over 16 pga motor størrelsen. Lenke til kommentar
monirha Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Men må jeg ikke lære å kjøre noen plass? Kurs? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Men må jeg ikke lære å kjøre noen plass? Kurs? 9020816[/snapback] Nope. Kommer til å ble en gradvis overgang til at "alle må ha det" fra 2008 til 2011, men i 2011 vil du allikevel slippe unna med båt under 7 meter eller under 25hk. Det vil si at du kan kjøre en båt som er 7 meter, men den kan ikke ha større motor enn 25hk Dette er da ikke før i 2011. Husker ikke nøyaktig hva som skulle være planen, men det vil gå gradvis mot dette fra neste år til 2011. Skal du ha større enn dette i 2011, må du ta båtførerprøven. Du kan gå kurs, men det er ikke nødvendig. Kurset koster alt fra kanskje 8-900 til 2000kr. Det du gjør er at du kjøper deg en bok, tror den heter båtførerprøven faktisk eller noe sånt, så tar du bare en prøve elektronisk et sted. Det er forskjellig steder i landet de har sånne steder du kan komme og ta prøven. Husker ikke nøykatig pris, men tror det er rundt 600kr. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Per i dag er det ingen krav til å ha tatt båtførerprøven for og føre småbåter, men er du lite båtvant kan det jo likevel lønne seg, det skader jo ikke å ta den liksom.... Er du under 16 år kan du kun føre båter med opptil 9,9hk motor, som ikke kan gå over 10knop, og som ikke er lengre enn 8 meter.... Er du derimot over 16, kan du føre båter helt opp til 49fot (14 meter?) med ubegrenset motor og topphastighet, og det helt uten noen sertifikater eller noe helt på trynet spør du meg...... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hvis det som snoggis sier er rett, ville jeg tatt lappen så fort helgen er over. Verste jeg vet er små steady'er med 9,9 og en fører som har like mye IQ som påhengsen(neida, sier ikke noe om deg, men vil tippe det kurset lærer folk om litt sjøvett). Og som med billappen, så vil jeg tippe prisen på dette båtsertifikatet bare øker med årene, så å ta den nå er sikkert lurt. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Hvis det som snoggis sier er rett, ville jeg tatt lappen så fort helgen er over. Verste jeg vet er små steady'er med 9,9 og en fører som har like mye IQ som påhengsen(neida, sier ikke noe om deg, men vil tippe det kurset lærer folk om litt sjøvett). Og som med billappen, så vil jeg tippe prisen på dette båtsertifikatet bare øker med årene, så å ta den nå er sikkert lurt. 9021514[/snapback] Bare så det er sagt. Båtførerprøven lærer ikke folk å kjøre båt. Endret 7. juli 2007 av Snoggis Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg fikk ta båtførerprøven på skolen. Tok ca. 2-3mnd'er og var gratis. Var kun teoretiske ting vi lærte som f.eks. kart, hvordan du skal gjøre når du ser forskjellige sånne fargerike duppeditter som flyer i vannet o.l. Selve båtkjøringen fikk vi ikke lære (utenom noen videoer vi så). Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg fikk ta båtførerprøven på skolen.Tok ca. 2-3mnd'er og var gratis. Var kun teoretiske ting vi lærte som f.eks. kart, hvordan du skal gjøre når du ser forskjellige sånne fargerike duppeditter som flyer i vannet o.l. Selve båtkjøringen fikk vi ikke lære (utenom noen videoer vi så). 9023064[/snapback] Riktig... De burde egentlig finne på en ny prøve nå som nesten alle kommer til å måtte ha den. Noe lignende å ta lappen på bil liksom. Med teori og praksis. Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Når jeg tok båtførerprøven var det kun teori. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Når jeg tok båtførerprøven var det kun teori. 9023520[/snapback] Er sånn det fortsatt er. Bare teori. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Det er for mye teori spør du meg Det blir nesten litt kjedelig.. Det skulle vært 50-50 med båtkjøring og teori Og csViRuS.. Det er 14 meter man kan ikke regne det i fot lengre.. Noen båtfabrikker regner med badeplattform og baugspyd, og andre ikke. Det skal visst være regnet med begge deler for å vite hvor lang den egentlig er. En Prinsess 50 er like som som en annen 47foter (husker ikke merke, men begynte på S tror jeg) fordi de ikke renget med badeplattform og baugspyd Lenke til kommentar
hrp123 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har lyst å ta båtlappen.. Hvor mye koster det? Tar det lang tid? Mange kurs? 9020485[/snapback] Tok lappen på skolen eg Pris - 450 kr Tid - vi brukte 3 mnd .... + Mye teori ... :/ siste timen hadde vi en prøve !. (enkel) Endret 8. juli 2007 av hrp123 Lenke til kommentar
dankve Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Ser denne tråden ikke er oppdatert på lenge. Jeg har fått tilbud om å ta båtlappen på en dag hos Trygg Sektor for 1500. Dette forutsatte at jeg meldte meg på sammen med en venn. Link her -> www.tryggsektor.no Endret 3. mai 2017 av dankve Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Kunne venta med å nekroe denne tråden til den hadde 10-års jubileum... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå