Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen måte å få dekka bil-lappen?

monirha

Anbefalte innlegg

Jeg trenger bil-lappen og bare utsetter og utsetter for jeg har ikke råd.

Er det noen måter å få dekka av staten eller no sånn?

Kanskje det er noen paragrafer jeg ikke kjenner.. Og jeg er innenfor en sånn gruppe, om det er mulig på noen måte da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger bil-lappen og bare utsetter og utsetter for jeg har ikke råd.

Er det noen måter å få dekka av staten eller no sånn?

Kanskje det er noen paragrafer jeg ikke kjenner.. Og jeg er innenfor en sånn gruppe, om det er mulig på noen måte da..

9020480[/snapback]

"Join the army!" ;)

Endret av dioX
Lenke til kommentar

"Trenger" ikke.. det går buss, men den går ikke så ofte. Hadde jeg hatt lappen hadde jeg ikke trengt å vente mange timer før jobb og etter jobb. Og jeg må älltid ha noen å kjøre på butikken. :(

Hvor mye koster en kjøretime nå egentlig? Hvor mange MÅ jeg ha.. ?Er det ikke et minimum uansett hvor flink du er..

Må jeg ha noe kurs før jeg begynner å lærekjøre? Eller bare anbefaler de det.. Hvor mye koster det? Langt kurs?

Lenke til kommentar

En kjøretime koster +- 500 kroner, du kan starte å kjøre når du er 16 år, og du kan ta teoriprøven når du er 17 1/2, og oppkjøringen når du er 18. Imellom der så må du ta langkjøring, glattkjøring og litt annet jeg ikke husker.

Tror det er 16 år... Så trenger du trafikkalt grunnkurs, en L og en person som har hatt lappen i en del år, 5 eller noe slikt.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Priser hentet fra èn av mine lokale kjøreskoler (Stavanger)

Trafikalt grunnkurs:

Teoridel Kr 1.200,-

Førstehjelp kr 550,-

Mørkekjøringsdemonstrasjon kr 1.350,-

Resten:

Kjøretimer (45 min) Kr 480,-

Teoritimer Kr 225,-

Sikkerhetskurs på bane (trinn 3) kr 2.500,-

Sikkerhetskurs på vei (trinn 4) kr 5.300,-

Forbikjøring (trinn 3) Kr 1.250,-

Leie av bil til førerprøve kr 1.440,-

Kjøretest (60 min) kr 640,-

Teoritentamen (uten teorikurs) kr 100,-

Gebyr til NAFs øvingsbane Kr 686,-

Altså, minst 15721,-, og det er med kun èn kjøretime. Vet ikke hvor mange man MÅ ha.

For å begynne å øvelseskjøre trenger du kun trafikalt grunnkurs. Men du må ha med deg en person over 25år som har hatt lappen i 5år eller mer.

Dessuten tviler jeg sterkt på at du kan få dekket deler eller hele lappen fordi "da slipper jeg å vente i flere timer før og etter jobb", det var faktisk en helt idiotisk begrunnelse.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Du trenger strengt tatt ikke bil lappen, det går busser.

Hør med de forskjellige kjøreskolene, hvor mye de tar. de har også slike pakketilbud, der du betaler en del kroner, og da har du alle kjøretimer du trenger. Det blir også billigere enn hvis du skulle ha tatt alt hver for seg.

En kan fint ta noen kjøretimer i måneden, og øvvelseskjøre med noen som har hatt lappen i noen år.

Men du må også huske på at bil også koster penger.

Lenke til kommentar

Det var bare et eksempel. Men hadde du hatt lang vei til bussen og for langt å gå til arbeid ville nok du og hatt lappen. Går ikke buss til butikken. Og pga ryggproblem kan jeg bære alle matvarene mange kilometer. Som jeg sa over, jeg TRENGER ikke bil, men hadde vært veldig greit..

Lenke til kommentar
Det var bare et eksempel. Men hadde du hatt lang vei til bussen og for langt å gå til arbeid ville nok du og hatt lappen. Går ikke buss til butikken. Og pga ryggproblem kan jeg bære alle matvarene mange kilometer. Som jeg sa over, jeg TRENGER ikke bil, men hadde vært veldig greit..

9025169[/snapback]

Det hadde vert jævlig greit for meg å ha bil også, men jeg klager ikke.

Hele året må jeg gå 3-4 km hver morgen, for å komme til bussen, for så å ta den til jobb.

Nå om sommeren, må jeg slutte på jobb, og ta bussen derfra klokka 2, for å kunne rekke sisste bussen fra byen å hjem, som går klokka 3.

Jeg har lappen, men ingen bil. Ikke har jeg tenkt å kjøpe meg bil, den utgiften greier jeg meg fint uten.

Lenke til kommentar

Å spør et ekelt spørsmål er ikke å klage. Jeg har klart meg uten lappen i 24 år uten å si et ord eller mase på at andre må kjøre dit og dit. Men du har jo lappen og velger å ikke ha bil. Men om du virkelig måtte gjøre noe har du mulighet å leie eller låne bil. Det kan ikke jeg.. Selv om jeg tar lappen er det ikke sikkert at jeg kjøper bil. Men da kan jeg ivertfall låne en bil. :D

Lenke til kommentar
Det kan ikke jeg.. Selv om jeg tar lappen er det ikke sikkert at jeg kjøper bil. Men da kan jeg ivertfall låne en bil. :D

9025346[/snapback]

Systemet er lagt opp slik at man normalt må jobbe, tjene penger og betale for sertifikat selv. Det er ikke meningen at skattebetalerne skal finansiere folks kjøreskole. Dog kan du kanskje, som det blir sagt her, få hjelp gjennom NAV. Det forutsetter vel at du har et konkret behov for førerkort (håper jeg). Du får neppe støtte fordi det er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...