Kosmo Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Hei har oppgradert prosessoren i pc'en, gått fra en amd 64 2 GHz til en optereon 180 2.4 GHz. begge cpu'ene er socket 939, men på cpu vifta til opteron er det 4 ledninger (blå, rød, svart og gul) istedenfor 3 som jeg har på på den andre cpu'en. På hovedkortet er det også kun 3. Trenger alle ledningene å være tilkoblet ?? Leste en plass at den blå ledningen var en sensor ledning eller noe, dette er sikkert noe som er nytt i forhold til mitt hovedkort. takk! Endret 6. juli 2007 av Kosmo Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Du har 3 valg: Koble vifta rett til PSU Koble vifta gjennom viftekontroller Koble vifta igjennom en 3-4pins kabel og så til hovedkortet 3-4pins finner du på Microplex Lenke til kommentar
Kosmo Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Ser ut som den funker uten at den blå ledningen var tilkoblet hovedkortet. Vifta går nå rundt som bare det. :-) Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Ja, "styre sporene" på vifte kontakten sitter mot den ene siden, slik at den også skal passe til 3 pins kontakt, og hindre at det skal gå an å sette den mot feil side. Endret 6. juli 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Hva er den ekstra ledningen til? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Tror nok han sikter til den nye versjonen av de gamle 3-pins viftekontaktene, og ikke molex. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Det var det jeg tenkte på ja, og ettersom kontakten til trådstarter passet i en 3-pin utgang er det nok sånn kontakt han har også. På viften som fulgte med prosessoren min er kablene farget svart, gul, grønn og blå. edit: Siden den er kompitabel med 3-pin kontakten regner jeg med at de tre kablene er de samme, så det er den ekstra (blå på vifte fra Intel) jeg lurer på hva er til. Er det ekstra strøm for kraftigere vifter? Endret 7. juli 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Pinnen ble introdusert på intel 775 hovedkort, og er der for å regulerer vifte hastighet. Tror hensikten er et man skal kunne kjøre viftene på både lavere og høyere turtall en ved tidligere måte å regulere viftene på (pwm). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) 3 pins kontakt: 1 GND 2 12V / PWM 3 Sense 4 pins kontakt: 1 GND (sort) 2 12V (gul) 3 Sense (grønn) 4 PWM (blå) Intel forklarer det slik: "The introduction of 4 wire PWM controlled fans is a means to reduce the overall system acoustics. The expectation is a 4 wire PWM controlled fan when properly implemented will be significantly quieter than a similar 3 wire fan." Endret 7. juli 2007 av hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå