Gå til innhold

En ledning på for mye på prosessorviften?

Anbefalte innlegg

Hei har oppgradert prosessoren i pc'en, gått fra en amd 64 2 GHz til en optereon 180 2.4 GHz. begge cpu'ene er socket 939, men på cpu vifta til opteron er det 4 ledninger (blå, rød, svart og gul) istedenfor 3 som jeg har på på den andre cpu'en. På hovedkortet er det også kun 3.

Trenger alle ledningene å være tilkoblet ??

Leste en plass at den blå ledningen var en sensor ledning eller noe, dette er sikkert noe som er nytt i forhold til mitt hovedkort.

takk!

Endret av Kosmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg tenkte på ja, og ettersom kontakten til trådstarter passet i en 3-pin utgang er det nok sånn kontakt han har også. På viften som fulgte med prosessoren min er kablene farget svart, gul, grønn og blå.

edit: Siden den er kompitabel med 3-pin kontakten regner jeg med at de tre kablene er de samme, så det er den ekstra (blå på vifte fra Intel) jeg lurer på hva er til. Er det ekstra strøm for kraftigere vifter?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Pinnen ble introdusert på intel 775 hovedkort, og er der for å regulerer vifte hastighet.

Tror hensikten er et man skal kunne kjøre viftene på både lavere og høyere turtall en ved tidligere måte å regulere viftene på (pwm).

Lenke til kommentar

3 pins kontakt:

1 GND

2 12V / PWM

3 Sense

4 pins kontakt:

1 GND (sort)

2 12V (gul)

3 Sense (grønn)

4 PWM (blå)

Intel forklarer det slik:

"The introduction of 4 wire PWM controlled fans is a means to reduce the overall system acoustics. The expectation is a 4 wire PWM controlled fan when properly implemented will be significantly quieter than a similar 3 wire fan."

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...