jaktogfiske Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Hei! Jeg er ferdig med u-skolen og kommer forhåpentligvis inn på almenn til neste år med et snitt på 5.3 Det er et kjent fenomen at mange(!) lærere favoriserer elever og/eller dømmer dem utifra førsteinntrykket, no man erfarer fra andre tråder på diverse forumer rundt omkring på nettet Derfor tenkte jeg at det kunne være lurt og forbrede seg før VGS. Jeg skal da gå på en veldig kjent linje for mange og det jeg vil vite er hva vi kommer til å ha om. Det er sikkert noen spesielle temaer som f.eks Ibsen osv. som man skal ha om. Spørsmålet blir som følger; Fra erfaring eller hva dere tror: - Hva bør man forbrede seg til i Norsk? (Ibsen?) - Hva bør man forbrede seg til i Naturfag? (Atomer og molekyler?) - Hva bør man forbrede seg til i samfunnsfag? (Den kalde krigen?) - Hva bør man forbrede seg til i Engelsk? (No idea to be honest) - Hva bør man forbrede seg til i andre fag (Matte, tilvalg osv) Hadde vært morsomt om noen kunne gi noen tips om hva dere tror/vet vi kommer til å ha om. Jeg vil også spørre om følgende: - Hvordan kan jeg bli bedre i fransk på kort tid? (internett-sider osv..?) - Hvordan kan jeg bli bedre i engelsk muntlig på kort tid? Håper på svar takk Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Er bare fem fag du trenger å konsentrere deg veldig om, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og geografi, siden disse er avsluttende (regner med at du kommer til å fordype deg i matte, hvis ikke er ikke matten avsluttende). Siden du spør om norsken kan jeg gledelig fortelle deg at norsken bare er tullball første året. I stedet for å lese om Ibsen, som du ikke skal ha om, kan du heller lese andre bøker eller pugge grammatikk (f.eks. lese gjennom denne et par ganger http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/. Språkrådet har også mye bra). I engelsk skal du bare lese små tekster og snakke om dem etterpå, her er rådet mitt bare å snakke engelsk så mye du greier i sommer, og dessuten lese noen engelske bøker (hva med Harry Potter?). I samfunnsfag, sørg for å lese aviser noen uker før du begynner på skolen. Dette fortsetter du med etter du har begynt på skolen. Les Dagens Næringsliv, Aftenposten og luk ut det beste i Dagbladet/VG, Klassekampen er også bra. Les aviser generelt, hopp over tullesakene og konsentrer deg om nyheter (utenriks og innenriks). Pugg ministere nasjonalt og statsministere/presidenter internasjonalt. Sørg for at du kan alle de norske partiene, hvem som leder dem og vet litt om Stortinget og så videre. I matematikk kommer du til å få repetert det du trenger før du setter i gang med det morsomme, men om du ikke kan kvadratsetningene bør du lære disse godt. Ellers kan du jo snuse litt på grafer og funksjoner, som du kommer til å ha mye om, men tror ærlig talt ikke det er så viktig. Kan du kvadratsetningene og har gode basiskunnskaper ellers kommer du langt. I naturfag kan du jo smake litt på hva suksesjon er (http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1137), og repetere om atomer, som du sier. Jeg ville allikevel konsentrert meg om noe annet: Bli ekspert på global oppvarming og bærekraftig utvikling. Det hjalp meg langt på vei til å få seks i både geografi og naturfag (og kan også bli viktig i samfunnsfag). Du kan knytte det opp mot nesten ALT i geografi, samfunnsfag og naturfag, og briljerer du på dette området viser du fagkunnskap, høyt refleksjonsnivå og du har et perfekt tema å skrive særoppgave om, hvis dere skal det på slutten av året. Du kan jo begynne her: http://www.cicero.uio.no/abc/klimaendringer.asp#bm5 http://www.cicero.uio.no/abc/konsekvenser.asp http://www.atmosphere.mpg.de/enid/92c938a2...f_ring_21o.html http://www.fn.no/temasider/miljoe/baerekraftig_utvikling Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg må si meg enig i den biten om global oppvarming, teamet kom opp ganske ofte i geografi, naturfag, engelsk og samfunnsfag til og med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Du trenger ikke å sitte hele sommeren å pugge dritt for at lærerne skal like deg For det første (Dette gjelder kanskje for det meste Samf., men kan også være nyttig i andre fag): Hold deg samfunnsorientert. Se på nyhetene, les avisen. Du trenger ikke å vite alt som skjedde den siste uken, men hold deg sann passe orientert over hva som skjer i verden. Det med å lese engelske bøker (som nevnt over av Ingar) er også en veldig god ide. Det er viktig å være aktiv i engelsk. Faget er ikke vanskelig i det hele tatt, det gjelder bare å kunne snakke for seg og at du gjør leksene dine. Når det gjelder Naturfag, så er det vel et pluss at du har ekstra kunnskap om et eller flere tema. Sett deg inn i aktuelle saker som omhandler naturfag (aviser etc). Sett deg gjerne også inn i temaer som global oppvarming, etikk innen genmanipulering, kosthold etc. Kanskje du har en interesse for et tema? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 - Hva bør man forbrede seg til i Norsk? (Ibsen?) Du trenger ikke forberede deg på noe der, du lærer det du skal trenge å vite. - Hva bør man forbrede seg til i Naturfag? (Atomer og molekyler?) Dette er et så enkelt fag at dette er samme som Norsk, du får vite alt du trenger. - Hva bør man forbrede seg til i samfunnsfag? (Den kalde krigen?) Greit å ha kunnskaper angående Den Kalde Krigen, EU og NATO. Hvis jeg ikke tenker på Nyere Historie faget nå.. Sleng inn litt WW1/2 også. - Hva bør man forbrede seg til i Engelsk? (No idea to be honest) Ikke noe, det er et enkelt fag, det blir bare fokus på tekster som dere leser. I utdypning så går dere innom politikk. - Hva bør man forbrede seg til i andre fag (Matte, tilvalg osv) I matte så er det viktig at du kan grunnleggende saker, da 1x/y handler om det dere har lært i tiende, med lite nytt. - Hvordan kan jeg bli bedre i engelsk muntlig på kort tid? Snakk snakk snakk snakk snakk Du trenger ikke stresse med å forberede deg til fag, du lærer det du trenger til prøvene. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Naturfag VG1 er for det meste repetisjon fra ungdomsskolen. Hvis du fulgte med der, så kommer det til å gå greit. Den kalde krigen og Verdenskrigene er ikke samfunnsfagpensum første året. Les aviser hver dag, så er du godt forberedt til samfunnsfagtimene. Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt alle fagene som de kommer, bortsett fra matematikk. Der kan det være greit å jobbe litt på forhånd. Lenke til kommentar
jordbaerfan Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 For det første: Ikke stress så mye, det er ikke så ille på vgs som mange tror Konsentrer deg på naturfag, geo, samf, engelsk og matte. Dette er avgangsfag (ikke matte hvis du ska fortsette med 2T på vg2). Du burde vite litt om global oppvarming, og kanskje litt Shakespeare...I geografi og samf er det kanskje smart å lese gjennom læreboka på begynnelsen av skoleåret. Ellers ska du lære pensumet i løpet av skoleåret. Siste tips: les engelske og franske bøker, så blir du bedre Og til slutt: les "Catcher in the rye" av J.D. Salinger : vi hadde den iår i engelsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå