Gå til innhold

Trygg klokking av E6600?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Er det best å ha minnet linked eller unlinked ved klokking?

9040823[/snapback]

Såvidt jeg vet (eller kan huske) gir det tilnærmet lik ytelse gitt samme klokk for CPU/RAM.

Jeg var tidligere skeptisk til nForce-chipet for S775, men dette hk'et (P5N-E SLI) har gjort at jeg har endret oppfatning.

Det klokker veldig bra (bedre enn de P965 hk jeg har&har hatt), har en enkel og grei Bios og jeg synes "unlinked" er en meget bra "feature" dersom du ikke har veldig bra klokkeram.

Dvs at du fint kan utnytte potensialet i en god "chip" (CPU) og samtidig ha "value RAM".

I mitt tilfelle har jeg også bra (og billig) klokkeram med Crusial Ballistix DDR(2)-800 CL4.

Min anbefaling er derfor å bruke "unlinked" (default) til å begynne med.

Husk å sette RAM-timings manuelt i "Advanced chipset"-meny (RAM Config) for å bedre kontroll, men gitt RAM med EPP så kan du godt bruk Auto

EPP er en nyere og bedre funksjon en SPD som "forteller" hk/Bios hvilke timings som skal settes for RAM-brikkene dine. (Korriger dere som husker dette bedre). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takker for svarene, men lurer fortsatt på, er det "påbudt" å flashe BIOSen før man klokker, eller går det helt greit med versjon 0202 på mitt asus P5N E SLI HK?

Og er dette god klokkeRAM?

Endret av Haxy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke påbudt men det er ofte lurt å flashe til en Bios-versjon som støtter revisjon for din CPU.

I mitt tilfelle gikk det tålelig greit med 0401, men systemet klokker bedre med 0608 (siste versjon for P5N-E SLI).

Dvs., selv om Asus Support viser at man "må" ha 0501 for E6420 funket det OK med 0401.

RAM'en din er helt OK for klokking, men du trenger jo ikke sette den til annet enn "Unlinked" og "Auto" så skal Bios sørge for at RAM kjører på DDR(2)-800 @ 4-4-4-12.

Det jeg fikk litt problem med i første omgang var Command Rate, som "Auto" ble satt til 1T. Her bør du bruke 2T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...