Gå til innhold

kan svart mann og hvit kvinne få hvit baby?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En svart og en hvit person kan både få hvit barn eller svart barn (og mulatt)

Barna til michael jackson er hvite, men han er jo ikke hvit.

Men det kan og skje at dersom en hvit og en svart får ett hvitt barn, og det barnet igjen har seg med en hvit person, kan de få ett svart barn! Så det trenger bare å ligge noen gener bak, så kan det gjøre utslag på det nye barnet!

Men prosentandel husker jeg ikke!

Lenke til kommentar
Har sagt et par ganger at det _ikke_ er ett genpar som avgjør hudfarge. Det er til og med pensum i biologi på videregående. Husker ikke i farta om det er 2Bi eller 3Bi, men underviste i det i vår.

Da må du klage til de som laga lærebøkerne, for dette er hva vi lærte i naturfag i førsteklassen på VGS studiespesialiserende.

Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil :hrm:

Lærte dere virkelig dette om menneskers hudfarge, eller lærte dere det om ting som faktisk styres av ett genpar, der genene kan være resessive og dominante? Man lærer jo slikt på skolen, men ikke om menneskers hudfarge spesifikt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da må du klage til de som laga lærebøkerne, for dette er hva vi lærte i naturfag i førsteklassen på VGS studiespesialiserende.

Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil :hrm:

Lærte dere virkelig dette om menneskers hudfarge, eller lærte dere det om ting som faktisk styres av ett genpar, der genene kan være resessive og dominante? Man lærer jo slikt på skolen, men ikke om menneskers hudfarge spesifikt.

AtW

Vi lærte dette om resessive og dominante gener, hvor hudfarge var brukt som eksempel. Det var forklart i sammenheng om hvordan to mørkhudede kunne få en lyshudet unge. Har dessverre ikke boka for å dobbelskjekke (solgte henne).

Redigert: Dobbelskjekke, ikke dobbelskjegge. :blush:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

AtW

Nå er tråden gammel, men må nesten svare på spørsmålet (som jeg ikke fikk med meg før nå). Jeg har lært det spesifikt om menneskers hudfarge. Jeg har også undervist om det, med støtte i læremidler. Tror dessuten vi var innom temaet på NTNU. Har studert celle- og molekylærbiologi der. Genetikk er ikke helt uviktig i den sammenheng.

Lenke til kommentar
En svart og en hvit person kan både få hvit barn eller svart barn (og mulatt)

Barna til michael jackson er hvite, men han er jo ikke hvit.

Men det kan og skje at dersom en hvit og en svart får ett hvitt barn, og det barnet igjen har seg med en hvit person, kan de få ett svart barn! Så det trenger bare å ligge noen gener bak, så kan det gjøre utslag på det nye barnet!

Men prosentandel husker jeg ikke!

Ser at det er gammel tråd, men nå som den er vekket fra sin dvale... så er det mange som mener at Michael Jacksons barn ikke egentlig er hans egne. Dette på bakgrunn av at gener for mørk hudfarge er dominante, og gitt at Jackson er fra 100% afroamerikansk bakgrunn så er det teoretisk sett umulig for ham å få hvite unger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...