Minus Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg lurer på hvor folk fikk albino fra, i denne sammenhengen. Albinisme er da en genfeil som gjør at man mangler, eller har svært få fargepigmenter i huden. Hvite mennesker har faktisk ganske mange fler pigmenter enn en som lider av albinisme. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 En svart og en hvit person kan både få hvit barn eller svart barn (og mulatt) Barna til michael jackson er hvite, men han er jo ikke hvit. Men det kan og skje at dersom en hvit og en svart får ett hvitt barn, og det barnet igjen har seg med en hvit person, kan de få ett svart barn! Så det trenger bare å ligge noen gener bak, så kan det gjøre utslag på det nye barnet! Men prosentandel husker jeg ikke! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Har sagt et par ganger at det _ikke_ er ett genpar som avgjør hudfarge. Det er til og med pensum i biologi på videregående. Husker ikke i farta om det er 2Bi eller 3Bi, men underviste i det i vår. Da må du klage til de som laga lærebøkerne, for dette er hva vi lærte i naturfag i førsteklassen på VGS studiespesialiserende. Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil Lærte dere virkelig dette om menneskers hudfarge, eller lærte dere det om ting som faktisk styres av ett genpar, der genene kan være resessive og dominante? Man lærer jo slikt på skolen, men ikke om menneskers hudfarge spesifikt. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Da må du klage til de som laga lærebøkerne, for dette er hva vi lærte i naturfag i førsteklassen på VGS studiespesialiserende. Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil Lærte dere virkelig dette om menneskers hudfarge, eller lærte dere det om ting som faktisk styres av ett genpar, der genene kan være resessive og dominante? Man lærer jo slikt på skolen, men ikke om menneskers hudfarge spesifikt. AtW Vi lærte dette om resessive og dominante gener, hvor hudfarge var brukt som eksempel. Det var forklart i sammenheng om hvordan to mørkhudede kunne få en lyshudet unge. Har dessverre ikke boka for å dobbelskjekke (solgte henne). Redigert: Dobbelskjekke, ikke dobbelskjegge. Endret 10. november 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Lærte dere virkelig dette om menneskers hudfarge, eller lærte dere det om ting som faktisk styres av ett genpar, der genene kan være resessive og dominante? Man lærer jo slikt på skolen, men ikke om menneskers hudfarge spesifikt. AtW Nå er tråden gammel, men må nesten svare på spørsmålet (som jeg ikke fikk med meg før nå). Jeg har lært det spesifikt om menneskers hudfarge. Jeg har også undervist om det, med støtte i læremidler. Tror dessuten vi var innom temaet på NTNU. Har studert celle- og molekylærbiologi der. Genetikk er ikke helt uviktig i den sammenheng. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 En svart og en hvit person kan både få hvit barn eller svart barn (og mulatt)Barna til michael jackson er hvite, men han er jo ikke hvit. Men det kan og skje at dersom en hvit og en svart får ett hvitt barn, og det barnet igjen har seg med en hvit person, kan de få ett svart barn! Så det trenger bare å ligge noen gener bak, så kan det gjøre utslag på det nye barnet! Men prosentandel husker jeg ikke! Ser at det er gammel tråd, men nå som den er vekket fra sin dvale... så er det mange som mener at Michael Jacksons barn ikke egentlig er hans egne. Dette på bakgrunn av at gener for mørk hudfarge er dominante, og gitt at Jackson er fra 100% afroamerikansk bakgrunn så er det teoretisk sett umulig for ham å få hvite unger. Lenke til kommentar
Moff Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 han kan jo for alt vi vet i smug ha operert de hvite, så syk som han er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg