littleme1985 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Hei! Er nystartet amatørfotograf som har vært så (u)heldig å låne et Minolta speilrefleks i noen måneder nå, og har blitt veldig glad i det. Dessverre er det litt stort og upraktisk litt for ofte, og det går litt mye tid og penger med på film og fremkalling. Dessuten kunne jeg tenke meg å få sett resultatet der og da, slik at jeg vet om jeg må ta et nytt bilde. Derfor er jeg på jakt etter et digitalkamera, men har litt problemer ettersom jeg har lagt min elsk på en del av funksjonene på speilreflekskameraet, samtidig som jeg overhodet ikke har penger til digitalt speilrefleks. Anyways.. Kamerabruken så langt går stort sett i naturbilder, både store vidstrakte landskap og nærbilder av blomster o.l., arkitektur, museumsgjenstander o.l, samt et par trynebilder. Jeg har ikke planer om å ta opp video, ta fyllebilder, folkemengder, julaften osv. Derimot liker jeg å forsøke meg på effekter som f.eks. lang lukkertid i lyskryss osv. Jeg snublet tilfeldigvis over Canon Powershot A710 IS, har jo fått anbefalt Canon av en del, og synes prisen (2300-2600) virket bra for den kombinasjonen av zoom og MP. Har vært i en del fotobutikker, der de er enig i det, men ingen av dem hadde prøvd kameraet. Derimot var jeg idag i en butikk hos en som hadde prøvd det, og anbefalte Nikon Coolpix P5000. Poenget (ja, her kommer det endelig! ) er: Jeg har fått 2750 sponset av min far, som skal være med og dekke kamera, minne, veske, batterier og annet pø. Vil helst spytte i minst mulig selv, da økonomien er ekstremt laber. Er Nikon P5000 verdt de ekstra pengene? Da tenker jeg på forholdet MP/zoom, og tilleggsfunksjoner. Har blandt annet registrert at max lukkertid er 8 sek, mot Canons 15 s. Takk for at du tok deg tid til å lese dette lange, masete innlegget, og enda større takk dersom du er behjelpelig og svarer Lenke til kommentar
gwh Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Selv om jeg bruker Nikon produkter, vil jeg anbefale deg å ta en titt også på CAnon a570is, hvis kronasjen er begrenset. Begge IS versjonene til canon tror jeg er bedre for deg enn NikonsP5000. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 De er i alle fall gode, så de burde kunne tilfredstille deg. Hvis du derimot ønsker deg noe som vil gi deg mer av mulighetene til slr, når du får bedre råd, så er P5000 verdt pengene. Du kan nemlig ønske deg bedre blitz til jul, eller en vidvinkel eller teleforsatslinse, alt etter hva du savner mest. Begge alternativene har fulle manuelle muligheter, og jeg regner med at du ønsker deg det, siden du liker å bruke analog slr. Det finnes også noen superzoom-kameraer innenfor ditt budsjett. Du kan jo kikke litt på dette kameraet, som koster mindre enn 2300, og gir mange av de samme mulighetene som slr, og er nesten like godt å bruke. Det koster i tillegg bare 2300, men det er ikke blant de mest populære netshop'ene (Mamos og Best Buy). Fujifilm S 5600 https://prisguiden.no/product.php?productId=35635 Lenke til kommentar
littleme1985 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 De er i alle fall gode, så de burde kunne tilfredstille deg. Hvis du derimot ønsker deg noe som vil gi deg mer av mulighetene til slr, når du får bedre råd, så er P5000 verdt pengene. Du kan nemlig ønske deg bedre blitz til jul, eller en vidvinkel eller teleforsatslinse, alt etter hva du savner mest.Begge alternativene har fulle manuelle muligheter, og jeg regner med at du ønsker deg det, siden du liker å bruke analog slr. Det finnes også noen superzoom-kameraer innenfor ditt budsjett. Du kan jo kikke litt på dette kameraet, som koster mindre enn 2300, og gir mange av de samme mulighetene som slr, og er nesten like godt å bruke. Det koster i tillegg bare 2300, men det er ikke blant de mest populære netshop'ene (Mamos og Best Buy). Fujifilm S 5600 https://prisguiden.no/product.php?productId=35635 9019279[/snapback] Hei, skal se nærmere på det kameraet ja. Jeg glemte jo helt å si at jeg nok kommer til å fortsette å låne speilreflekskameraet, som har teleobjektiv og ekstra blits med, slik at de bildene der man kan ta seg tid til å skifte objektiv, feste på blits osv, vil jeg kunne ta med det. Dette kameraet skal mer være et jeg kan leke turist med, og som jeg kan ta med på tur på fjellet og ta en del spontane bilder med der. Til det er altså Minoltaen litt stor og tung, og det er kjedelig å betale for/vente på bilder som ikke ble så bra. Men er blitt veldig glad i det kameraet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Gøy med skikkelig kamera. Jeg tror at den Fuji'en jeg linket til kan tilfredstille deg, som en mellomting mellom slr og kompakt. Den er litt mindre enn den ser ut som på bildet, så den er langt fra noen slr i størrelse, slik som sine større slektninger. Husk at det er ikke langt opp til digital slr heller. En brukt 350D bør du kunne finne til 3500 kr, og Nikon D40 koster ikke mer enn 4500. De er begge mindre enn en moderne slr for film. Olympus E-400 koster like under 5, og er enda mindre enn de to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå