Gå til innhold

Hvordan får dere all Spywaren og Virusene?

Hvordan fikk du virus og/eller spyware?  

385 stemmer

1. 1. Hvordan fikk du virus og/eller spyware?

• Fikk tilsendt ei fil via MSN, e-post, CD ol.
      57
    • Mangler oppdatering av Windows (ulike grunner)
      20
    • Lasta ned fil via P2P(fildeling)
      74
    • Lasta ned fil fra warez
      68
    • Fikk melding om 'virusinfeksjoner'/Critical errors, og lasta derfor ned et program via denne meldingen (Errorsafe, Spylocked m.fl)
      14
    • Tilleggsprogram til annen programvare (eks. Messenger Pluss sitt sponsorprogam m.fl)
      24
    • Vet ikke
      128

Anbefalte innlegg

Lasta ned et program via torrent.

Etter å ha åpna programmet som ikke ville åpne seg leste jeg comments.

-Its a virus, don't dl it.

Hva har jeg lært?

Ikke last ned ting sent på natta, når du er trøtt og glemmer å sjekke ting før du åpner det. :sleep:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-77do0b

Det er ytterst få virus og/eller spyware som finner veien inn på pcn min.

Men det jeg får kommer som oftest fra warez.

Resten er det vel diverse nettsider som står for.

Men i 90% av tilfellene som AVG/andre virusprogrammer rapporterer så er det falsk alarm.

Lenke til kommentar

Før, når jeg var yngre var jeg helt uvitende om datasikkerhet så jeg klarte gjennom årene å få 79000 spyware-infections i SAS, men jeg har fått fjerna dem, men allikevel var maskina ganske treig så jeg tok en formatering :9

Nå i det siste har jeg lastet ned mye rart, men ikke fått noe spyware, unntatt at jeg tror at jeg har en keylogger pga, en msn link jeg ikke burde åpnet.

Se https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry9403688

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hadde blaster i mine yngre dager, husker jeg var utrolig frustrert. Fant over 100k spyware første gangen jeg installerte ad-aware (samme pc).  :!:

9567873[/snapback]

Haha :D Det var tider det. Hele vennegjengen min ble utsatt for blaster. Siden vi hadde mye LAN's osv gikk nesten all virus på rundgang som en influensa :p

Så ille var det med blaster at et par av folka i gjengen kunne kommandoer og greier for å simpelthen stoppe blasterviruset med sitt oppdrag (skru av datamaskinen)

Og nimda-viruset. Ahh.. Ingenting som å se Hdd'en få mindre og mindre plass "by the minute".

On-topic: Har egentlig ikke hatt noe virus siden jeg fikk tatt knekken på nimda viruset for mange år siden. Får et og annet spyware/adware, men de lever ikke lenge på PC-en min (Ad-aware, Spybot S&D, Norman AV :thumbup:

Endret av Kurtis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel 95% av det jeg får (og det er ikke mye) er når jeg selv klikker på ting jeg vet jeg absolutt ikke bør klikke på bare for å teste ut om beskyttelsen holder.:p

Men har dog ikke hatt noe spyware/virus problem på maskinene jeg selv passer på de siste 3 årene, har fikset mange problemer for andre allikevel.

I samma gata her :p

De par gangene jeg har fått noe det siste året har enten vært gjennom desperte torrent-søk hvor jeg har hatt hast etter å få fikset noe i et videoprosjekt, eller ting hvor jeg har stress og deadline som årsaker til arbeidet jeg gjør. Er fullstendig klar over risikoen, men det lite hos meg når ting "må" være gjort..

Har derimot blitt ganske erfaren på fjerning av forskjellig dritt fra mange PC-er :p HJT er vel programmet som skal ha den store takken. :thumbup:

Fra tidligere år tror jeg det meste kommer herfra:

- Cracksider,warez

- Torrent-nedlastinger/p2p

- Active X i IE

For den hverdagslige bruker har tar nok IE mye av statistikk-kaka vil jeg anta?

En annen ting jeg husker fra de tider jeg var heftig tilhenger av NIS (ja..huff :p da var jeg liten..) merket jeg en lettere trend med å akseptere tilkoblinger oftere enn det jeg hadde ved bruk av Windows Brannmuren. NIS kastet mange fler meldinger enn det WFW gjorde, og dermed ble det nesten en mer vane å akseptere koblingene når man irriterte seg grønn over alt som poppet opp av varslinger.

Idag holder WFW i langt vei for meg. Med mindre jeg skal hoste avanserte serverapplikasjoner fra desktopen min (?) Nat gjør meste av jobben, om ikke i tillegg til stanard FW på modemruteren fra Telenor. Temmelig merkelig at de ikke har "standard" brannmur på out-of box. Kan banne på at det er mange nordmenn som får SW-brannmurene sine bombadert med shit når denne er av...

For å ikke snakke om traffic-shaper/pakkefilteret mitt på pfSense serveren... kan ikke glemme den :love:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

jj_89: Vel egentlig ja. Norton er ikke akkurat den beste når det gjelder å finne virus da. Altså. Norton skanner ikke filene "Inside Of Archive Files". Dvs. At hvis du laster en Zip fil eller ISO fil, så vil ALDRI Norton skanne alle filene. Ikke spør hvorfor. BitDefender og Avira Premium Security Suite skal derimot gjøre det. Jeg er litt usikker på om Gratis versjonen av Avira sitt antivirusprogram også skanner filene "Inside Of Archive Files", men det tror jeg.

Har kjørt litt forskjellige Sikkerhetsprogrammer oppigjennom tia og jeg kjørte PC-Cillin Internet Security 2007 før jeg begynte med BitDefender og Avira. Grunnen til at jeg bytta fra PC-Cillin var fordi at den var treig på å finne virus. Virusene kunne ligge på maskina lenge og plutselig så fant den ut: Oi, det er jo virus på maskina, da må vi prøve å stoppe det :p. Slik skal normalt hverken Avira eller BitDefender være. De skal Noramlt finne virusene ganske fort.

Jeg bruker selv å skanne veldig mye av det jeg laster ned. Er ikke alltid jeg gjør det, men Normalt gjør jeg det. Da er det praktisk at Antivirusprogrammet også skanner alle filer "Inside Of Archive". Eneste som kan være litt dumt om du lar "Planlagt Skanning" stå på og du har satt på "Scan Inside Of Archive Files" eller noe sånt, så tar skanninga veldig lang tid. Hehe. Har prøvd på hovedmaskina.

Da jeg selv til vanlig kjører Windows 2000 som hovedos på hovedmaskina mi så kan jeg ikke bruke nyere utgaver av Norton. Jeg måtte bruke NIS2003 eller noe sånt tror jeg. Nå fortia kjører jeg BitDefender på Windows 2000 på begge maskinene, men jeg tror jeg skal bytte Sikkerhetspakke på testmaskina mi. Hvis jeg gidder å gjenopprette så blir det Avira på den maskina tror jeg.

Nå må dere ikke tro at jeg kjører 2 Sikkerhetspakker på en Windows. Det gjør jeg ikke nå, men har faktisk prøvd det. Det var ikke så lenge siden at jeg prøvde 2 eller 3 Antivirus program/Sikkerhetspakke-program samtidig og noen AntiSpyware programmen. Vel På slutten så vælva maskina og jeg måtte gjenopprette :p. Så nå kjører jeg en sikkerhetspakke/ et Antivirusprogram på hver Windows. Jeg vet ikke om det er noe Antivirusprogram i AntiSpyware programmene som jeg kjører nå, men det ene AntiSpyware programmet fjerner i alle fall Trojanske hester.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er heller ikke plaget med virus på mine egne PC-er. Er forsiktig med vedlegg etc fra mail, jeg går ikke inn påwarez/serial sider etc med pc'ene mine og laster ikke ned fra p2p programmer.

Faktisk har jeg ikke hatt virus siden midten av 90 tallet på noen av mine egne pcer. På den andre side hjelper jeg en masse folk som har fått virus/spyware etc på sine pcer, så har litt erfaring for å si det slik.

Har stor sett alltid brukt F-secure Anti Virus på mine private pcer. Har også (når jeg har fjernet virus/spyware etc fra andre pcer) kjøpt flere Anti spyware/adware programmer, noen av dem bruker jeg på mine egne pcer også.

Om jeg noen gang laster ned noe fra nettet (programvare etc) eller må inn på en serial/crack side bruker jeg en Vmware test pc til det. Som jeg bare legger backupen tilbake på etter hver gang.

Kjøper også alle programmer og spill jeg bruker, så jeg er garantert at jeg ikke får virus/spyware inn via cracks eller programmer som er fikset på.

Var ikke så flink før på dette punktet, men slapp heldigvis unna virus etc (unntatt på 90 tallet da)....

Så tenker man over hva man trykker på, dropper å laste ned alt av cracks og ulovlig programvare og bruker noen kroner på ett godt antivirus og anti spyware/adware program, bør man være trygg.

En liten ting jeg kom borte i forrige uke hos en kamerat, var et virus som hadde slettet hele harddisken. Faktisk lenge siden jeg har opplevd slike virus. De største plagene hos folk nå om dagen er spyware/adware som er vanskelig å fjerne. Men de ødelgger ikke så mye. Så ble tatt litt på sengen av ett virus som slettet alt.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg kom borte i forrige uke hos en kamerat, var et virus som hadde slettet hele harddisken. Faktisk lenge siden jeg har opplevd slike virus. De største plagene hos folk nå om dagen er spyware/adware som er vanskelig å fjerne. Men de ødelgger ikke så mye. Så ble tatt litt på sengen av ett virus som slettet alt.

vet du hva det viruset heter?

Lenke til kommentar

veldig lett å få virus på sider hvor media player ikke funker. Sist jeg fikk spyware så dukka det opp "media player is not updated to play this file. Will you download the upgrades" lasta det ned og glemte å gjennomsøke det med norton og PC-en ble en stor kladd med spyware! :realmad:

Lenke til kommentar

vet du hva det viruset heter?

Nei, disken var jo slettet. Fikk reddet dataene, men restora ikke selve os'et for å finne ut hvilket virus det var.

Han fortalte bare at det kom opp en melding om at PC-en måtte restartes innen 30 sekunder, og så telte den ned. Kunne bare trykke ok, og så skjedde det aldri noe mer, disken ble bare tom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...