stclem Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Var i går på verksted med bilen min, en Ford Mondeo 2002 stv pga av at det lyste i motorlampen på bilen. Verksted fant følgende i følge kvitering. Feilkode P 0301 pcm. Stag på innsugsspjeld hoppet av. Montert stag, slettet feilkode. Noen som vet hva dette betyr? I kveld har motorlampen begynt å lyse igjen, og jeg lurer på om jeg selv kan finne ut om det er samme feil, eller om jeg må på verksted for å finne dette ut. Noen som kan fortelle meg hvor Stag på innsugsspjeld er på bilen, og hvordan jeg ser om det har hoppet av. takk for alle svar. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Tror ikke det er strupespjeldet. Da hadde ikke motoren gått. Ikke skikkelig i vertfall. Kan være et vinterpjeld. For å forhindre ising i innsuget om vinteren, er det et spjeld som slår om og leder inn varm luft fra området rundt eksosmanifoilen. Kankskje det er dette spjeldet? Lenke til kommentar
stclem Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 snakk norsk Hvor finner jeg dette på bilen, ønsker å få finnet ut om dette er farlig, eller om jeg kan kjøre de 20 timene det tar å komme seg hjem fra ferie før jeg leverer den på verksted. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det kan høres ut som at det er et stag på "innsugskanalfrakoblingen" som har løsnet. Det er litt vanskelig å forklare hvordan disse fungerer, og ettersom jeg har erfaring med dette fra et annet merke så kan det variere litt i konstruksjonen. I hovedsak er disse stagene festet i forbindelse med en stillmotor som sitter under innsugsmanifoilden som regulerer hvor mye luft det kommer til motoren, ved tomgang så vil disse ha en ganske liten åpning, ved gasspådrag vil spjeldene åpne seg og sørge for maksimal luftgjennomstrømning. Det som antageligvis har skjedd her er at ett eller flere av stagene som har løsnet, konsekvensen av dette er at du ikke vil oppnå full effekt ved gasspådrag, samt en nedsoting av motoren din. Har du merket noe på ytelsen? Uansett så er dette en jobb som sannsynligvis ganske kronglete og jeg vil ikke anbefale en med lite erfaring å forsøke å reparere dette på egenhånd. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Fikk vært innom et verksted i dag, og de fant det samme som står i første post. Var en liten "hette", hvit farge, som er løs og må byttes en gang senere. Merker ikke noe speielt på bilen, og når jeg gir gass sparker bilen som bare det. Nå vet jeg hvor den "hetta" ligger, og kan sette den på igjen selv. Var betryggende å vite at det ikke var noe som er krise, og kan byttes etter ferien. takk for å ha prøvd å hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå