perpyro Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg har hatt min Nissan Laurel i 9 år nå. En 1988 modell 2,4SLX med automatkasse. Allerede da jeg kjøpte bilen oppdaga jeg at det var vibrasjoner i mellomakslinge så jeg fikk den overhalt av Unikardang i Oslo. Denne overhalinga blei ikke bra med det resultatet at jeg hadde vibrasjoner i bilen hele tiden samt at det var slakke i kryssene under ett år etter så jeg fikk den overhalt på nytt på garantien gratis og franko. Etter den overhalinga blei bilen bedre uten så altfor mye vibrasjoner men på EU kontrollen litt over ett år etter så blei det konstatert slakke i kryssene atter en gang men denne gangen var garantien utgått. Har nå kjørt 8 år med denne uten så altfor mye problemer. Nå vet jeg jo at det er slakke i kryssene så jeg bestemte meg for å bli kvitt problemet en gang for alle. Nå er akslingen bygd om med krysshoder med låseringinnfesting for enkelt kryssbytte men vibrasjonene har kommet tilbake med renter. Foreløpig oppgir jeg ikke navn på firmaet som bygde om ettersom de skal få svare for seg før jeg gir de noe dårlig reklame her. Akslingen blei montert i bilen i dag og etter bare et par mil så er det ingen tvil om at akslingen vibrere mere en før. Som kjent så ligger akslingen med litt krapp vinkel ved opphengslageret så jeg spekulerer i om det kan skyldes en del av vibrasjonsproblemene. En annen ting er om det kan ha noe å si at kryssene er ny og kanskje trenger litt tid for å løsne slikkelig slik at de går ledig og lett. Er litt skuffet etter å ha brukt såpas mye penger for at problemet skulle forvinne. Noe som har hjulpet tidligere er å klippe opp litt av gummien på opphengslkageret, noe som er gjort oppfordring fra Ramseng Auto i Mo I Rana. De mener nemlig at gummiopphenget for opphhengslageret er for hardt og derfor genererer for mye vibrasjoner i gulvet. Dette hjalp både på Laurellen jeg har nå og en Datsun 200L jeg hadde tidligere. Noen som har noen formeninger om dette? Egentlig hadde jeg lyst å prøve med en annen brukt aksling men 2,4SLX med automatkasse vokser desværre ikke på trær og dermed er vrakene av disse skjelden vare også. Tusen takk Nissan for de 2 cantimetrene i forskjell fra automat til manuell. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg hadde problem med mellomakslingen til en ombygget Mustang en gang. Vibrasjoner. Fant ut at motor / gear stod for langt fremme. Dermed stod ikke mellomakslingen langt nok inn i kassen. (Mellomakslingen skal kunne gli fritt i aksial retning pga bevegelser i bakakslingen. ) Når akslingen ikke står langt nok inni, så blir innfestningen for slarkete. Merket at bilen vibrerte mindre når bilen var full i folk -> bakaksel trykket lenger opp -> mellomaksel lenger inn i kassen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 I mitt tilfelle så har bilen delt bakaksel og diffen er skrudd fast i karroseriet på bilen slik at posisjonen til akslingen er statisk. Men det jeg har spekulert litt på er å senke festet for opphengslageret et par cantimeter ved å chimse festebraketten lengere ned på boltene. Men aller først så venter jeg på svar fra firmaet som bygde den om. Og sist men ikke minst så virker det ikke som det er girkassa som vibrerer, det er ingen vibrasjoner i girspaken mens dørken på bilen derimot. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 En aldri så liten update. Har avtalt og sende akslingen i retur til firmaet som bygde den om slik at de får avbalansert den på nytt. Har spurt de litt ut om hvordan dette foregår. De spenner opp akslingen i sin helhet i benk i rett posisjon og avbalanserer den til 0 vibrasjon med hastighet opp til 2000rpm. Men før jeg sender akslingen fra meg var tanken å få tak i en brukt aksling slik at jeg ikke blei uten bil i ferien, noe som var lettere sagt en gjort. Bestilte brukt aksling fra bilskroting Kristiansund på tirsdag morgen i håp om å han den i hende onsdag eller torsdag, altså i dag. Ringte derfor i dag da akslingen ikke var ankommet meg og finner ut at den ikke var sendt enda Ikke kan de sende den med kystekspressen heller slik at jeg har den i morra. Nå ser det ut som bilferien går i vasken på grunn av innkompetanse X 2. Håpet var at den brukte akslingen var vibrasjonsfri nok til og kjøre et stykke med, noe jeg ikke finner ut av før den monteres i bilen. Men nå få jeg ikke akslingen før tirsdag onsdag neste uke og da begynner det å bli farlig liten tid til å finne alternativer om det fortsatt er vibrasjonsproblemer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Utrolig hvor mye styr du har med den bilen! Jeg ville gjort en totalkostnadsanalyse på om det er økonomisk lønnsomt å sette bilen i stand. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Planen var jo at problemene skulle bli borte etter denne ombyggingen, ikke at jeg skulle få flere. Men bilen står nok i fare for å bli solgt etter å ha fått den i kjørbar, føler at jeg begynner å bli lei nå. Men pengene er allerede brukt så det må nok sees på som et tap. Men tross alt så er dette min bil og ikke banken sin som jeg må betale renter og avdrag på så tross alt har jeg hatt et mye billigere bilhold en hvemsomhelst som har nyere bil med lån på. Når det er sagt så ser jeg ikke på denne bilen så mye i kroner og øre men heller som en bil jeg har vært stort sett fornøyd med og har ønsket og beholde, og da tengte jeg at en engangsreparasjon ikke var så ille for å ha en god bil i mange år til. Endret 14. juli 2007 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 10 dager etter at akslingen blei bestilt fra Kristianbsund dukket den endelig opp her. Så etter noe skruing kunne jeg konstatere at akslingen jeg har ventet i det vide og det breie er feil. Akslingen er oppgitt til å komme fra en 1988 modell laurel, bensin med automatkasse, noe tilfeldigvis min bil er. Når akslingene da ligger side om side på bakken så viser det seg at akslinge fra Kristiansund er noe lengere med 3mm tynnere feste til girkassa. Problemet nå er at akslingen jeg har betalt for inklusiv frakt ikke gir seg ut for og være det den var. Hvordan skal jeg greie å få tilbake pengene mine for den feile akslingen inklusiv frakt begge veier. Jeg er jo ikke akkurat fornøyd med at de først venter nesten ei uke med og sende akslingen, for deretter og levere feil aksling. Nå er jeg ikke interesert i rett aksling lengere om de nå har den eller ei, kun få tilbake pengene mine. Tar kontakt med dem på mandag og håper på det beste. Her er forresten spesifikasjonene på akslingen jeg bestilte. http://www.nbfbildeler.no/templates/PartIn...rage_Id=4876315 Noen som trenger fortøyning til båten på 1,5 tonn, skal få den billig. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Huff, dette var dumt! Føler med deg. Men men. Du får spandere noen timer av livet ditt her på lovdata.no. Da blir du ivertfall litt klokere! Og kanskje du sparer litt kronasje. Lykke til, Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Viktig at du henvender deg skriftlig til bedriften. Henvis til noen av lovene. Da tar du nok rotta på dem. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Har henvendt meg til de pr. telefon hvor de sa jeg skulle sende akslingen tilbake til dem med posten sammen med et forklarende brev og kontonummer pengene skulle betales til. Har også lagt ved utskrift fra deledatabasen samt bilder av begge akslingene side ved side Akslingen er i følge posten nå ankommet postkontoret i Kristiansund i dag så den som venter får se. Den ombygde akslingen taes av bilen på mandag ettermiddag og sendes med posten til Oslo for avbalansering på tirsdag. Onsdag setter jeg meg på toget og reiser 2 uker på ferie, så er jeg heldig ligger det nybalansert aksling i posten når jeg kommer hjem. BTW. det blei ganske så mye billigere å ta toget en om jeg skulle ha kjørt bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå