Yulquen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 hei, finnes det en enkel måte å gjøre dette på? merging av flere partisjoner til 1 nettverks-share? Jeg driver og lagrer mine dvder som iso-filer, på flere store disker. jeg skal benytte min Ziova nettverksbaserte dvd-spiller til å spille av isoene som vanlige dvder, istedenfor å skifte plater. diskene står i en bigtower pc i kottet som kjører xp home. diskene har alfabet-struktur i rot-dir, og hvis fil-treene til alle diskene kunne deles som en share hadde problemet mitt vært løst.det å rote gjennom flere shares for å finne ønsket film/serie er ikke aktuelt. RAID er helt uaktuelt.diskene skal kunne tas ut hver for seg av og til for evt. oppdatere innhold (tilknyttes annen maskin temporært via usb-interface). Jeg er ikke fremmed for evt.kjøpe noe ikke altfor dyr shareware for å få dette til. På forhånd takk for svar!! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Hm, la oss se om jeg har skjønt dette riktig. Du vil altså at brukere som sitter på andre maskiner på nettverket skal oppfatte flere ulike delte mapper på din maskin som én enkelt mappe? Etter litt snusing på noen software-sider så virker det som om det ikke finnes noe programvare som du beskriver. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Vil ikke et JBOD aray fungere der da? det er en avart av RAID, men det bare binner flere disker sammen så de virker som en stor en. filene lagres bare på en disk, eller flere om det kreves for plass. Er ikke sikker på hvodan det reagerer på at du tar ut en disk og legger inn ting på den, men hvis du bare setter opp diskene i det arayet og så kjøper en billig ekstern disk/minne pinne av stor nok størelse kan du bruke denne til og overføre data fra pcen som ripper til serveren som kjører JOBD. Lenke til kommentar
Yulquen Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 geir__hk skrev: Hm, la oss se om jeg har skjønt dette riktig. Du vil altså at brukere som sitter på andre maskiner på nettverket skal oppfatte flere ulike delte mapper på din maskin som én enkelt mappe? -- vel ja, sett at disk 1 inneholder rot foldere a, b, c, d disk 2 inneholder rot foldere e, f, g så vil jeg at nettverks-sharen skal se folderene a,b,c,d,e,f,g. dersom en disk inneholder s/star trek og en annen disk har s/super-man, skal begge disse underkatalogene dukke opp under s på nettverks-sharen. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det du kan gjøre er å sette diskene sammen som et stort volum med LVM, men usikker på støtten av LVM i windows. Også usiker på hvordan LVM oppfører seg vist en av diskene dør. Men dette kan løses ved å f.eks. sette opp diskene i grupper med RAID 5, for så å kjøre LVM på toppen. Lenke til kommentar
Yulquen Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Det du kan gjøre er å sette diskene sammen som et stort volum med LVM, men usikker på støtten av LVM i windows. Også usiker på hvordan LVM oppfører seg vist en av diskene dør. Men dette kan løses ved å f.eks. sette opp diskene i grupper med RAID 5, for så å kjøre LVM på toppen. 9024185[/snapback] det jeg trenger er en windows xp variant av Linux sitt UnionFS.dersom jeg ikke finner det, har jeg ikke noe annet valg enn å kaste ut xp og skifte til linux på den maskinen. dersom linux greier å lese ntfs partisjoner feilfritt da. RAID er forøvrig helt uaktuelt. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 det jeg trenger er en windows xp variant av Linux sitt UnionFS.9026886[/snapback] Det er vel akkurat det som ikke finnes. Syntes problemstillinga var litt interessant og har forsøkt å google med en del relevante søkeord, men desverre uten å finne noe relevant. Personlig så mener jeg det er dødfødt å fortsette å finne en løsning som baserer seg på windows. Jeg er ikke noe linux-mann selv, men vil tro du får det bedre til der. Lenke til kommentar
Yulquen Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 det jeg trenger er en windows xp variant av Linux sitt UnionFS.9026886[/snapback] Det er vel akkurat det som ikke finnes. Syntes problemstillinga var litt interessant og har forsøkt å google med en del relevante søkeord, men desverre uten å finne noe relevant. Personlig så mener jeg det er dødfødt å fortsette å finne en løsning som baserer seg på windows. Jeg er ikke noe linux-mann selv, men vil tro du får det bedre til der. 9027610[/snapback] det er vel aldri for sent å lære noe nytt, så det ser ut som det går mot en Linux-dåp ja. Lenke til kommentar
toonwolf Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 jeg skal benytte min Ziova nettverksbaserte dvd-spiller til å spille av isoene som vanlige dvder, istedenfor å skifte plater. 9017971[/snapback] Kan du tipse meg om hvor du har fått tak i Ziova spilleren. Importert fra utlandet eller kjøpt i Norge? /toonwolf Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Tja, en slik problemstilling hadde jeg også, og måtte og "skifte" over til linux. Men nå har jeg 16 disker, og ville ikke ta sjansen på å installere linux som os for disse, og deretter la linux ha full kontroll da jeg IKKE er noe guru i linux, og ville derfor sittet veldig i klisteret hvis noe skjedde. Men, jeg løste dette med linux som sagt, og det jeg gjorde var følgende : - Installerte VMWare Workstation på den maskinen som hadde diskene (en windows maskin) - Installerte deretter Debian som en virtual maskin i VMWare - Mappet opp alle diskene fra Windows til Linux, og satte dette opp i fstab etc. - Laget en folder på linux, som eg delte ut med samba - Satte opp cron jobb til å lage linker fra samtlige kataloger fra hvert share Ergo, det som dette endte opp med var at jeg fra nå av koblet xbox`en min opp mot samba sharet på linuxen. Linuxen hadde mappet opp alle windows stasjonene, og kjørte link system på disse. Under mappen som linux sharet, var alle dvd`ene mine, og det så ut som det faktisk var her de låg, ikke på windows maskinen. Kanskje litt dårligt forklart, men er på jobb nå og i en support telefon hehe. Bare spør hvis du lurer på noe ang. mitt oppsett Edit : Mappen på linux som hadde en 2gb partisjon inneholdt nå over 1000 folders på root nivå, 1 mappe for hver dvd, og med samme mappenavn som de har på windows maskinen. Endret 31. juli 2007 av oyvindell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå