Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Null bilde på skjerm etter formatering av disker

Anbefalte innlegg

Specs på pcen:

Det er en litt gammel pc så husker ikke specs så bra

amd 2400+

1gb ram (husker ikke type)

Epox EP-8RDA+ hovedkort

1x 40gb harddisk

1x 60gb harddisk

Sapphire Radeon 9800 pro skjermkort

Etter gjentatte forsøk med å formatere diskene fant jeg endelig "Ultimate Boot Cd", brukte et program der kalt Copywipe for å overskrive all data på diskene.

Kjørte et "Random - 1 pass" på 40gb disken, tok sin tid, men ble ferdig med den til slutt.

Så da den var ferdig gikk jeg i gang med den andre disken, siden det begynte å bli litt sent på kvelden så kjørte jeg bare "Quick - 1 pass".

Klokka ble til slutt rundt kl 4 på natta så jeg bestemte meg for å sove, avbrøt den pågående formateringen (var på rundt 40% ferdig da) og skrudde pcen av.

Problemet begynte da jeg skulle skru den på igjen i dag, for det første så funker ikke power knappen foran på pcen, ikke får jeg noe skjermbilde heller.

Testet med 1 annet skjerm kort, gammelt geforce 3 ti et eller annet, samme ting skjedde da, inget bilde.

Det jeg lurer på er om jeg har greid å ødelegge noe i bios, siden den eneste måten jeg kunne finne harddiskene i Copywite programmet var å gå inn på noe der som het "Bios HD".

Har prøvd å resette bios ved å ta den lille pluggen å flytte den ett hakk, slå på pcen (merkelig ting skjedde da, vifta og greier begynte å gå, noe som ikke skal skje vel?) for så å flytte den tilbake til original posisjon. Men inget hell her heller...

Link til programmet som ble brukt her.

Hva er som kan ha gått i søpla nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til syndromet. Det skjer av og til at strømforsyninga ikke kjører i gang selv om alt ser ut til å være i orden.

Prøv følgende:

- Kunn nettspenninga til strømforsyninga et minutt og så prøver du igjen. I mellomtiden kan du jo trykke på maskinens på-knapp bare for å ladde ut strømforsyninga. Trykk gjerne reset-knappen også.

Hvis problemet vedvarer så er det enten hovedkortet eller strømforsyninga det er noe galt med. Desverre tilsier egen erfaring at det er hovedkortet som er synderen. Og det blir jo bare styrket av det faktum at maskinen ble sånn etter å ha vært belastet en stund for å så ha fått kjølt seg over natta. Det er forøvrig en typisk feil forårsaket av statisk elektrisitet, noe som det ikke skal veldig mye av for småelektronikk/data tar skade av det.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Noe har tatt kvelden ja.

Ser ut som skjermkortet ikke får noe strøm i det hele tatt. Testet det med et gammelt geforce 3 kort, vifta der starter ikke, men kan jo hende at det kortet også har tatt kvelden. Ut fra det jeg kan se så er hovedkortet i orden, er et lite display der som viser hexadesimale tall avhengig av hva som skjer.

Problemet med det "nye" skjermkortet mitt er at det er vifteløst så er litt vanskelig å sjekke der. Finnes ikke flere pcer her med agp porter heller, alle har laptops...

Lenke til kommentar
Ut fra det jeg kan se så er hovedkortet i orden, er et lite display der som viser hexadesimale tall avhengig av hva som skjer.

9030023[/snapback]

Jeg stoler ikke på at hovedkortet er i orden selv om dette hex-displayet sier så. Tar jeg ikke helt feil, så antyder dette displayet kun at boot-sekvensen er i orden, så du bør nok ikke "frifinne" hovedkortet av den grunn.

Det du også kan gjøre er å prøve med en annen strømforsyning, eller i det minste å ettersjekke at kablene til denne er korrekt montert.

Jeg tror ikke begge skjermkorta dine kan ha samme døde-feil, så jeg står på mitt, nemlig at det er hovedkortet. Du kan jo forsøke å ta hovedkortet fysisk ut av maskinen og så sette det på plass igjen. Dette for å avløse eventuell mekanisk spenn som måtte ligge i hovedkortet. Pass på å ikke skru skruene for hardt til, det kan hovedkortet nemlig ta skade av. Det har fungert ved et par anledninger hos meg, men vær forsiktig med statisk elektrisitet. Hold hele tiden i kabinettet og skruefester på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...