Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med dualboot XP/Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde nettopp å legge inn Ubuntu ved siden av Windows XP på maskinen min, men fucka til alt. Derfor formaterte jeg og la inn XP og Ubuntu på samma harddisk, men forskjellige partisjoner. Dette virker helt fint, helt til jeg kobler i to andre harddisker. Da får jeg Error 22 i oppstart. Hjelp?

Alle harddiskene er SATA, jeg har en Raptor som brukes til boot og OS, og de to andre brukes til dokumenter og andre lagrede filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror problemet ditt ligger i at du installerte os/dualboot på en harddisk på 2 partisjoner, for så å sette inn flere harddisker i maskinen etter installasjonen av os var ferdig.

Det som skjer da er at harddisk nr 1, partisjon nr 1 får drevbokstav c:, harddisk nr 2 partisjon nr 1 blir d: og eventuelle andre partisjoner på harddisk 2 får de neste drevbokstavene, og harddisk nr 1 sin andre partisjon får den siste drevbokstav til hardiskene.

Dette vil igjen føre til at OS finner ikke filene det trenger for å starte fordi drevbokstavet er endret.

Vet ikke om det er den beste løsningen, men jeg ville satt i alle harddiskene jeg skulle ha i maskinen for så å installere de eventuelle OS jeg ville ha på maskinen.

Tør nesten vedde på at vis du tar ut den/de harddisken(e) du satt i etter du hadde installert OS, at maskinen vil starte helt fint i begge OS.

Lenke til kommentar

Mulig årsak til problemet:

Grub ligger på Ubuntu partisjonen din. MBR henviser sikkert til Grub på feil sted. Trolig av årsaken til renron. Selv om jeg trodde linux navnga harddisker i et litt annet system.

Error 22 er i alle fall Grub som gir fordi MBR delen av Grub ikke finner resten.

Har desverre ingen konkrete forslag til løsning.

edit: Du kan jo selvsagt prøve å reparere Grub med Ubuntu Live CDen...

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...