Gå til innhold

Lønnsforhandling ved ansettelse

Anbefalte innlegg

Søkte på en jobb som jeg nå har blitt tilbudt. Mens denne søknaden ble behandlet har jeg fått meg fast jobb der jeg jobbet fra før av, og et kurant lønnspålegg. Når jeg nå har fått tilbudet fra den nye jobben, så er det faktisk bare 1300,- mer i året (og i tillegg lavest mulige lønnstrinn i den stillingskoden).

Ønsker å prøve meg på høyere lønn, da jeg uansett trives godt i gammeljobben, og nå har fått høyere lønn. Hvordan bør man legge frem et ønske om høyere lønn før man evt. vil vurdere stilligen?

Er det greiest å bare skrive helt kort at "jeg ønsker lønn som er sånn og sånn før jeg vurderer tilbudet", eller bør man utdype dette på noen som helst måte? Jeg regner med at de fremdeles tror jeg bare har en tidsbegrenset stilling, og derfor "desperat" etter denne jobben. Og det stemmer jo ikke lenger :)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det kan være greit å spille med åpne kort, hvis du liker den jobben du har så har du jo egentlig ingenting å tape, si du har fått fast jobb der du jobbet, og at lønna er sånn og sånn og at for at du skal være villig til å bytte trengs det kansje noen kroner

Lenke til kommentar

Ta en telefon, du trenger ikke å forhandle om lønn skriftlig, si det som det er, at lønnen du har blitt forespeilet er for lav i forhold til din nåværende lønn og at du har fått fast stilling. Jobbskifte innebærer jo en viss risiko og "arbeid" for deg når det gjelder å etablere nye kontakter, bekjentskaper, innarbeide kultur osv.

Jeg vil ikke anbefale deg å fortelle nøyaktig lønnen for nåværende jobb. Du trenger heller ikke å si hva du ønsker i den nye jobben, men kan spille ballen over til dem slik at de gir et nytt tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...